Review Opel Mokka GSE: rally-auto voor elke dag
Voor Opel fans is dit misschien wel de leukste auto van het jaar. Een sportieve Mokka met het oude vertrouwde GSE label. Een auto met zulke ingrediënten laat je natuurlijk niet zomaar liggen, dus gingen we zonder morren naar Madrid om te ontdekken wat Opel precies bedoelt met een sportieve elektrische Mokka.
3 fase
310 liter
| Voordelen | Nadelen |
|---|---|
|
|
|
Wat is de Opel Mokka GSE?
De Opel Mokka GSE is het elektrische topmodel binnen Opels sportieve GSE familie. Hij debuteert op dezelfde dag als zijn wilde broer, de Mokka GSE Rally, en staat daar doodleuk naast historisch spul als de Monza GSE. Opel wil maar één ding duidelijk maken. Dit is geen stickersetje, dit is een serieuze sportieve EV met echte rallyinvloeden.
De aandrijflijn levert 207 kW (281 pk) en 345 Nm koppel, allemaal uit één elektromotor. Naar 100 km/u sprint hij in 5,9 seconden en de topsnelheid ligt op 200 km/u. Daarmee is dit officieel de snelste elektrische Opel ooit. De 54 kWh accu zou volgens WLTP 336 kilometer kunnen behalen. Het relatief lage gewicht van 1.597 kilo helpt daar iets bij.
Techniek met rally roots
Onderhuids begint het feest pas echt. Een mechanisch Torsen sper, sportief afgestelde ophanging, dempers met hydraulische bump stops. Opel wil dat de Mokka GSE wendbaar, voorspelbaar én comfortabel is. Je hebt drie rijmodi. Sport laat alle pk's alles los, Normal geeft je 170 kW / 230 pk en Eco knijpt het af tot 140 kW / 190 pk.
En dan komt het leuke. De straatauto deelt enorme hoeveelheden hardware met de rallyauto. Vermogen en koppel, de elektromotor, de omvormer, de accu, de hoogvoltagecomponenten, zelfs delen van de kabelboom zijn identiek. Besturing en remmen zijn ontwikkeld met dezelfde rallykennis. Hoe dat voelt? Dat komt zo, we houden de spanning er natuurlijk een beetje in.
Hoe rijdt de Opel Mokka GSE?
De introductieroute loopt dwars door de bergwegen rond Madrid. Mooie wegen, maar ook het type dat je geen fouten vergeeft. Soms geen vangrail, soms wel diepe dalen, soms alleen een pijltje dat hoopt dat je de bocht haalt.
Toch voelt het in de Mokka GSE nooit spannend op de verkeerde manier. Sterker nog, je krijgt razendsnel vertrouwen in de auto. Dit is zo’n auto die je uitnodigt om net een tandje harder te gaan, simpelweg omdat hij dat zonder moeite aankan.
Het chassis is strak. Heel strak. Niet gek met antirolbars die 189 procent dikker zijn dan in de gewone Mokka. In de praktijk betekent dat dat je als een soort vloeistof door de bochten glijdt. Alles onder controle, geen drama. Geen onderstuur, geen overstuur. Gewoon een heerlijk, speels en ongelooflijk capabel chassis.
De remmen zijn enorme joekels. 380 millimeter voor, 268 millimeter achter. De remkracht is uitstekend, alleen mis je een beetje feedback in het pedaal. De stuurinrichting maakt dat gemis ruimschoots goed. Kortere overbrenging, veel meer gevoel. Je weet elk moment wat de voorwielen doen. Dat is gewoon genieten.
Wat doet de aandrijflijn
De enkele motor ligt op de vooras en levert zijn vermogen mooi gedoseerd af. Geen aan/uit karakter, maar gewoon precies zoveel als je vraagt. Je voelt het Torsen diff bij het uitkomen van bochten subtiel aan het werk, alsof de auto zichzelf precies plaatst waar jij hem wil hebben. Het chassis kan duidelijk meer aan dan de huidige 280 pk. Ruim 300 pk had hem niet misstaan.
In de dorpjes rond Madrid merk je het meteen. De demping is pittig. En niet zo’n beetje ook. De combinatie van harde dempers en 20 inch wielen met een marginaal stukje zijwand maakt de auto in stadsverkeer minder vergevingsgezind. Op snelheid wordt het beter, maar in het dagelijks leven valt dit op en gaat je misschien tegenstaan.
Het interieur is identiek aan dat van elke andere Mokka. Voorin zit je prima en het handschoenenvak is weer absurd groot. Achterin is het krapper, maar nog steeds acceptabel. Hoofdruimte? Genoeg.
De sterke en zwakke punten in perspectief
Dat de Mokka GSE goed rijdt is geen verrassing. Hij staat op hetzelfde platform als de Lancia Ypsilon HF en de Alfa Romeo Junior Veloce. Zie het gerust als de afsluiter van een sportief drieluik. Dat maakt hem niet minder leuk, maar de concurrentie binnen zijn eigen familie is moordend.
Het grootste nadeel is zijn actieradius. WLTP belooft 336 kilometer. Wij zagen 280, en dat was met een volledig geladen accu en een mooie zonnige dag met een temperatuur van zo’n 20 graden.
Uitrusting en styling
De Mokka GSE krijgt een eigen grille, sideskirts, GSE logo’s in zwart of geel en optioneel een zwarte motorkap. Hij staat op unieke 20 inch wielen met Michelin Pilot Sport EV rubber. Gele remklauwen inbegrepen.
Alles is standaard behalve de 360 graden camera. De stoelen zijn geweldig en de afwerking is gewoon goed.
De styling is strak, maar misschien iets te braaf voor iets dat zich aan de rallywereld wil koppelen. We hadden best wat meer gekte willen zien. Kleinere velgen, meer band, een tikkie hogere rijhoogte, wat rally-bestickering. En vooruit, als je écht los wil gaan: een luchthapper. Dan was het pas echt een unieke GSE geweest. Én erg toepasselijk voor de auto, Opel zet hem immers neer als een rallyauto voor de weg.
Conclusie rijtest Opel Mokka GSE
Qua rijden is dit een fantastische auto. Grip, onderstel, besturing, vermogensafgifte, alles klopt. Onder normale omstandigheden is hij wel aan de harde kant. Een meer uitgesproken rallylook en -set-up had dat misschien direct opgelost.
De Opel Mokka GSE kost € 43.990 in Nederland en € 45.890 in België. Opel mikt op iedereen die dat bedrag wil neerleggen voor een leuke, sportieve elektrische auto. Is dit de sportieve elektrische auto waar jij naar op zoek bent?








2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford