Maxus eDeliver 5: goedkoper dan doordieselen
Standaard 1200 kg laadvermogen in een laadruimte van 6,6 kubieke meter. Dat in combinatie met een trekvermogen van 1500 kg en ruim 330 km rijbereik voor ‘slechts’ € 34.750 exclusief btw. Trek daar de SEBA-subsidie van dit jaar vanaf, en we kunnen niet anders dan concluderen dat elektrisch rijden goedkoper is geworden dan dieselen.
Zaterdagmiddag 30 november in Waalwijk maakten we voor het eerst echt kennis met deze bijzonder ogende bestelauto met unieke kenmerken. Niet omdat hij volledig elektrisch is — die stap hebben inmiddels alle autofabrikanten wel gemaakt. We moesten even wachten voordat we in onze testauto konden stappen, en dus maakten we van de gelegenheid gebruik om het hele uiterlijk nog eens goed in ons op te nemen. Onze testauto bleek een zogenaamde lengte 2, hoogte 2 te hebben. Dat wil zeggen dat de laadruimte extra hoog en extra lang is gemaakt. In dit geval kom je op 8,7 kubieke meter. Het doet het uiterlijk geen goed, maar praktisch zal het ongetwijfeld wel zijn.
Omdat we de sleutels toch aan de balie moesten ophalen, liepen we even een rondje langs de omvangrijke collectie autoklassiekers van de grootste dealerholding van Nederland. Na een uur onder begeleiding van een zeer enthousiaste gids rondgelopen te hebben, gingen we naar buiten voor onze eerste kilometers met de eDeliver 5.
Beter rijgedrag dan verwacht
We hadden al min of meer een aanname gedaan over het interieur en vooral het rijgedrag. Bestelauto’s moeten vooral functioneel zijn en hoeven niet per se comfortabel te zijn. Toch bleek dat in dit geval anders. Vergeleken met de concurrentie zou je het bijna oneerlijk willen noemen. Op papier wint deze Aziaat het met gemak van alle andere elektrische concurrenten. De Renault Kangoo, die weliswaar heerlijk rijdt, evenals de broertjes Citan en Nissan, kunnen qua laadvermogen en -volume toch echt niet concurreren. De grotere modellen van Volkswagen komen dichterbij, maar zijn ruim 5000 euro duurder.
Familiegelijkenis?
Dan het uiterlijk. Dat is lastig. Geen van zijn Maxusbroers lijkt op deze nieuwste telg. De voorwielen staan ver naar voren, de neus oogt wat smal, en de koplampen zien er wel modern uit, waardoor het lijkt alsof ze van een andere auto zijn geleend. De rest oogt wat oubollig. De carrosserie, de deurgrepen en het rechttoe-rechtaan interieur maken deze auto niet bepaald een schoonheidsprijswinnaar. Bijzonder, omdat we inmiddels wel weten dat Maxus wel degelijk auto’s kan ontwerpen. Deze auto lijkt vele jaren eerder ontworpen, waarna de tekeningen een tijdje zoek zijn geweest.
En dan de kenmerken
Op dat vlak schittert de eDeliver 5 op alle fronten. Noem het allemaal maar op: laadvolume, laadgewicht, trekvermogen, aanschafprijs, rijbereik en garanties. Als kenmerken het enige zijn dat belangrijk is, hoef je simpelweg niet verder te zoeken. De Maxus eDeliver 5 laat op dit vlak de concurrentie ver achter zich. Voeg daar de subsidie aan toe die je in 2024 nog kunt krijgen, en je bent daadwerkelijk voordeliger uit met een elektrische bestelauto dan met een diesel. Helemaal volgend jaar, wanneer je ook nog BPM op diesels moet betalen. De omvormer zelf is wel een nadeel. Standaard kun je de 64 kWh accu eDeliver 5 opladen met een 3-fasen oplader van 11 kW. Snelladen met 70 kW niet supersnel, maar we weten inmiddels wel dat de zogenaamde laadcurve helemaal vlak is tot ruim over de 80%. Ga van ongeveer 15 tot 20 minuten uit om 100 km bij te laden.
Rijden
Aan de zijkant prijkt trots een sticker met “489 km rijbereik”. Dat is op zichzelf al een hele opgave: de afstand naar Parijs, maar dan met hooguit 50 km/u en om de 100 meter een verkeerslicht. In de praktijk gaat het natuurlijk om gecombineerde ritten: een mix van snelweg, provinciale wegen en stadsverkeer. Ook dan scoort de eDeliver 5 nog steeds ruim 300 km. Toen wij de auto meenamen, was de buitentemperatuur al laag. Nog steeds meer dan 300 km rijbereik op de teller. Een prima score dus.
Wat betreft het rijgedrag merk je wel dat er minder aandacht is besteed aan rijcomfort. We reden met een lege laadruimte, waardoor de auto in de stad wat stuiterde. Op de snelweg reed de eDeliver 5 prima eb merkte je daar weinig van. Het hoort natuurlijk wel bij bestelauto’s. Ze zijn ontworpen om beladen te rijden en dan gedraagt de auto zonder lading wel degelijk andere. Op het dashboard twee schermen, waarvan je er één draadloos kunt koppelen met Apple CarPlay of Android Auto. Zo kun je vrolijk een podcast luisteren en je weg vinden. De andere voor je stuur voor rijsnelheid, rijbereik en dat soort dingen. De rijhulpsystemen zet je eenvoudig aan of uit met een veeg over het scherm. Alles werkt prima. In de brochure zagen we een afbeelding van een dashboardkastje dat als schrijfplateau gebruikt kan worden. Briljant gedaan, maar helaas had onze testauto dit niet. Zonder dat kastje zijn er dan maar weinig oppervlakken beschikbaar.
Omdat het koud was, testten we de stoelverwarming. Die werkt uitstekend. Veel standen zijn er niet: je kunt kiezen tussen aan en uit. “Aan” betekent echter maximaal, en dat is ook echt maximaal heet.
Conclusie
De aanschafprijs suggereert dat de eDeliver 5 een karige bestelauto is met beperkt comfort. Wat ons betreft doe je de bestelauto daarmee tekort. Het uiterlijk blijft een punt van discussie, maar kijk je naar het rijgedrag en wat deze Chinese bestelauto allemaal kan, dan verdient hij zeker een plek in het keuzeaanbod. De eDeliver 5 bewijst dat elektrisch rijden goedkoper kan zijn dan door blijven dieselen.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford