Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Eerste review Farizon SV: Niet zomaar een Chinese nieuwkomer

Eerste review Farizon SV: Niet zomaar een Chinese nieuwkomer

Auteur Jasper Engel

De Farizon SV is een volledig elektrische bestelauto die vanaf de basis is ontworpen als EV. Hij komt uit de stal van het Chinese Geely-concern, ook eigenaar van onder meer Volvo en Polestar. Omdat het chassis modulair is opgezet, kon de accu slim worden geïntegreerd in de carrosseriestructuur. Dat bespaart gewicht en levert extra laadvermogen op. Hoe meer we over deze bestelauto te weten komen, hoe meer we hem zien als serieuze concurrent van de gevestigde Europese namen.

B-stijl? Niet aan de rechterkant

Wat direct opvalt aan de Farizon SV is het ontbreken van de B-stijl aan de rechterzijde. In combinatie met de voorpassagiersdeur en de schuifdeur levert dat een opening op van 124 centimeter breed. Dat maakt het inladen van pallets en grote objecten aanmerkelijk eenvoudiger dan bij conventionele modellen. De laadvloer is met 55 centimeter iets aan de hoge kant.

De SV is leverbaar in meerdere lengte- en hoogtevarianten, met laadvolumes van 6,7 tot 12,6 kubieke meter. Daarmee spreekt de fabrikant uiteenlopende doelgroep sectoren aan, van pakketbezorgers tot bouwbedrijven.

Laadvermogen en trekgewicht

Het laadvermogen is één van de sterke punten van de SV. Afhankelijk van uitvoering en accupakket ligt het nuttig laadvermogen tussen de 1.100 en bijna 1.400 kilo. Daarmee behoort hij tot de toppers in zijn klasse. Ook het trekgewicht is indrukwekkend: de SV mag geremd tot 2.000 kilo trekken.

Accuvarianten en actieradius

De bestelauto wordt geleverd met keuze uit twee accupakketten: 67 kWh of 83 kWh. Daarmee ligt de theoretische actieradius op respectievelijk 355 en 429 kilometer. Natuurlijk is de werkelijke actieradius afhankelijk van belading, rijstijl en gebruiksomstandigheden, maar in de praktijk is dit ruim voldoende voor een volle werkdag – vaak zelfs meer.

Actieradius van ruim 500 kilometer?

Later dit jaar volgt een versie met een 106 kWh-accu, exclusief voor de langste en hoogste uitvoering. Deze variant richt zich op gebruikers met veel kilometers per dag of zwaar werk in landelijke gebieden. Daarmee wordt dit mogelijk de eerste elektrische bestelauto met een reële actieradius van boven de 500 kilometer.

Laden: AC en DC

De Farizon SV kan op het bedrijf worden opgeladen via een 11 kW AC-lader (driemaal 16A). Daarmee duurt een volledige lading tussen de 6 en 10 uur, afhankelijk van het accupakket. Snelladen via DC is mogelijk tot 140 kW, goed voor een laadtijd van ongeveer 40 minuten van 20% naar 80%. De laadaansluiting zit rechtsvoor, waardoor aansluiting bij het opladen in smalle parkeervakken eenvoudig blijft.


Eerste rijervaring

Het dashboard oogt eenvoudig, maar de uitrusting is verrassend compleet. Standaard beschikt de SV over onder andere adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, een 360-graden achteruitrijcamera en een digitaal instrumentarium. Het interieur is verzorgd afgewerkt, met een centraal infotainmentscherm van 12,3 inch, een verwarmbaar stuur en – afhankelijk van de uitvoering – ook verwarmde en geventileerde stoelen.

De voorwielen worden aangedreven door een elektromotor van 170 kW (231 pk) met 336 Nm koppel. Dat zorgt voor vlotte en stille acceleratie, ook met een volle belading. Zowel het stuur- als het remsysteem zijn ‘by wire’ uitgevoerd, wat zorgt voor een strak en nauwkeurig rijgedrag.

Op het kleine stukje dat we tot nu toe hebben kunnen rijden, werd meteen duidelijk dat de SV zich probleemloos kan meten met zijn concurrenten. De bus oogt aan de buitenkant wat breed, en dat merk je ook in de cabine: drie volwaardige zitplaatsen en een ruimtelijk gevoel. Voordat we definitieve conclusies trekken, willen we de auto graag uitgebreider testen. Maar voor nu kunnen we – afgezien van de gebruikelijke, hinderlijke piepjes bij snelheidswaarschuwingen – eigenlijk niets opvallends ontdekken. En dat is al een compliment op zich.

Dealers in Nederland

Ondernemers kijken verder dan enkel bedrijfswagens. Ook service, advies, reparatie en een goede onderdelenvoorziening zijn daar vaste waarden in. De officiële importeur is Beherman uit België, bekend als distributeur van onder meer Fuso en Piaggio. In Nederland zijn momenteel vier dealers actief die de Farizon SV verkopen en onderhouden. Het gaat om ervaren bedrijfswagenspecialisten, verspreid over diverse regio’s:

  • Charles Feijts Groep (CFG) – actief in Limburg.
  • Bakker Bedrijfswagens – actief in Noord-, Midden- en Oost-Nederland.
  • Van Tilburg-Bastianen T&TS – actief in West-Brabant en Zeeland.
  • Hans Jongerius – actief in de regio Utrecht.

Het dealernetwerk wordt de komende tijd verder uitgebreid met als doel landelijke dekking.

Prijzen en beschikbaarheid

De SV is per direct te bestellen en de prijzen beginnen bij €41.780 exclusief btw voor de L1H1 met 67 kWh accu. De langere en hogere varianten met de 83 kWh accu lopen op tot iets boven de €51.000. Daarmee blijft de Farizon SV ongeveer €1.500 onder het prijsniveau van vergelijkbare Europese modellen. Niet spotgoedkoop, maar wel net genoeg om het verschil te maken.

Conclusie

De Farizon SV is niet ‘zomaar weer’ een Chinese bestelauto. Geely weet hoe je een voertuig voor de Europese markt moet ontwikkelen. De B-stijlloze rechterzijde is opvallend, al moet blijken hoe dat in de praktijk uitpakt. Wat wél direct overtuigt: de royale actieradius, het hoge laadvermogen en de scherpe prijs-prestatieverhouding. Met de komst van de 106 kWh-variant wordt de SV nog aantrekkelijker voor de langere afstanden. 

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie