Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Volkswagen toont officiële foto’s nieuwe Transporter en Caravelle

Auteur Bas van der Weerd

Volkswagen heeft de eerste officiële beelden vrijgegeven van de nieuwe generatie van de Transporter en Caravelle. Deze iconische bedrijfswagens ondergaan een ingrijpende vernieuwing, waarbij twee veranderingen het meest opvallend zijn. Ten eerste wordt dit de allereerste Volkswagen die op basis van een platform van Ford wordt gebouwd. Een primeur voor Volkswagen. Verder zal de Transporter – en ook de Caravalle - voor het eerst ook verkrijgbaar zijn met een volledig elektrische aandrijflijn. Uiteraard krijgen ze ook een moderner design en veel geavanceerde technologie. 

Een bijzondere nieuwe stap voor de Transporter

Je zou denken dat Volkswagen, ook als het voor de nieuwe Transporter en Caravalle gebruikmaakt van de platformen van Ford, de voertuigen nog steeds bij Volkswagen Bedrijfswagens in Hannover zou bouwen. Dan zou het om net zo’n soort deal gaan als men bij de personenwagens heeft, waar Ford voor de Explorer en Capri gebruik maakt van Volkswagen’s MEB-platform maar die auto’s verder helemaal zelf bouwt. Maar niets is minder waar. De Volkswagen T7 Multivan, die nog wel op een platform van Volkswagen staat, komt evenals de VW California nog gewoon uit Hannover. De VW T7 Transporter en Caravelle zullen echter vanaf eind dit jaar bij Ford Otosan in Turkije worden gebouwd.

En eindelijk ook volledig elektrisch

De volledig elektrische versie van de nieuwe Transporter, de e-Transporter, is een belangrijke ontwikkeling voor Volkswagen Bedrijfswagens. Hoewel de exacte specificaties nog niet officieel zijn bevestigd, geeft men aan dat de e-Transporter een accucapaciteit van 64 kWh zal hebben. Hoewel je op basis van de specificaties van de elektrische Ford Transit een actieradius tussen de 300 en 500 kilometer zou verwachten, zal met de 64 kWh accu waarschijnlijk een bereik van hooguit 400 kilometer mogelijk zijn. Verder meldt Volkswagen dat er drie vermogensvarianten beschikbaar zijn: 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk) of 210 kW (286 pk). Snelladen zal mogelijk zijn met een geschat vermogen van 125 kW. Daarnaast heeft Volkswagen aangekondigd dat er later een versie met een kleinere accu en lager vermogen zal volgen, speciaal gericht op stedelijke distributie.

Vernieuwd design en slimme technologie

De nieuwe Transporter en Caravelle hebben een fris en modern design gekregen, met scherpere lijnen, LED-verlichting en een prominent aanwezige grille. Het interieur is eveneens volledig vernieuwd en biedt een functionele en ergonomische werkplek met veel opbergruimte en een modern digitaal instrumentenpaneel.

Op technologisch vlak zijn de nieuwe modellen voorzien van de nieuwste snufjes, waaronder uitgebreide connectiviteitsmogelijkheden en een scala aan rijhulpsystemen. Denk aan Apple CarPlay en Android Auto integratie, adaptieve cruise control en een dodehoekassistent.

Ruimte en veelzijdigheid voor elke klus

Net als zijn voorgangers zijn de nieuwe Transporter en Caravelle echte alleskunners, beschikbaar als gesloten bestelwagen, personenbus of chassis-cabine. De nieuwe Transporter is met een lengte van 5.055 mm een aardig stukje gegroeid. Hij is namelijk 146 mm langer dan zijn voorganger, de T6.1. De wielbasis is met 97 mm gegroeid tot 3.100 mm en er komt optioneel een variant met een wielbasis die nog eens 400 mm langer is (totale lengte: 5.455 mm).

De laadruimte van de VW Transporter is groter dan ooit, met een maximale breedte tussen de wielkasten van 1.392 mm, waardoor er nu ook een Europallet tussen past. De laadvloer heeft een lengte van 2.602 mm, of in de versie met verlengde wielbasis zelfs 3.002 mm. Bij de standaardversie bedraagt het maximum laadvolume nu 5,8 m³, met de lange wielbasis en het verhoogde dak kan zelfs 9,0 m³ worden getransporteerd.

Ondanks de toegenomen afmetingen blijft de Transporter gemakkelijk te manoeuvreren; de draaicirkel bedraagt slechts 11,8 m (standaard wielbasis). Met een trekgewicht tot 2,8 ton kun je ook zwaardere lasten moeiteloos trekken.

Bovendien biedt de e-Transporter de mogelijkheid om externe apparaten van stroom te voorzien dankzij de V2L-functionaliteit (Vehicle-to-Load), waarbij twee 230 volt-aansluitingen zelfs een capaciteit van 2.300 W hebben.

Officiële onthulling op de IAA Transportation in Hannover

Volkswagen heeft nog geen prijzen bekendgemaakt voor de nieuwe Transporter en Caravelle. De onthulling vindt plaats op 16 september tijdens de IAA Transportation in Hannover, waar naar verwachting meer details over prijzen en beschikbaarheid bekend zullen worden gemaakt.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie