Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Togg presenteert zijn tweede model

Togg presenteert zijn tweede model

Auteur Bas van der Weerd

Togg, het nieuwe Turks automerk, dat zich gesteund ziet door zowel de Turkse regering alsmede een conglomeraat van Turkse bedrijven, heeft op de CES 2024 zijn tweede model geïntroduceerd. We hebben het hier over de T10F, een fastback die de al in productie zijnde T10X SUV van Togg moet vergezellen. Die SUV is een heel aardig succes. Er werden van de T10X SUV in twaalf dagen maar liefst 177.000 pre-orders genoteerd. Maar Togg, dat nu alleen in Turkije te koop is, wil uitgroeien tot een wereldwijd opererend automerk en de komst van de T10F laat zien dat Togg inderdaad overloopt van ambities.

Prototype

Het productieklare prototype van de Togg T10F, dat op de CES 2024 te zien is, ziet er keurig uit. Het ontwerp is ontstaan uit een samenwerking tussen Togg Design Studio en het Italiaanse ontwerphuis Pininfarina en moet een synthese vormen tussen het 'emotionele' Turkije en het 'rationele' Westen. Het interieur is voorzien van een fors 41,3-inch scherm over de volledige breedte, bestaande uit een instrumentenpaneel van 12,3-inch en een infotainmentscherm van 29-inch, aangestuurd door een Snapdragon-processor van Qualcomm.

Actieradius tot 600 kilometer

Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn heeft de Togg T10F een actieradius tot zo’n 600 kilometer, mede mogelijk gemaakt door de lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23. Met drie beschikbare configuraties - de Standard Range achterwielaandrijving (RWD), Long Range RWD, en de Long Range met vierwielaandrijving (AWD) - speelt Togg in op uiteenlopende consumentenbehoeften. Vooral de Long Range AWD-versie biedt prima prestaties. De twee motoren met een systeemvermogen van 320 kW maken een sprint van 0-100 km/u in slechts 4,6 seconden mogelijk. De RWD-modellen zijn uitgerust met een enkele 160 kW motor.



T10F RWD Standard Range

T10F RWD Long Range 

T10F AWD Long Range

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Achterwielaandrijving

Vierwielaandrijving

Maximaal vermogen (kW)

160

160

320

Maximaal koppel (Nm)

350

350

700

Maximale snelheid (km/h)

175

175

175

Acceleratie 0-100 km/h (s)

7,2

7,4

4,6

Actieradius (km) (WLTP, geschat)

350

600

530

Accucapaciteit (kWh)

52,4

88,5

88,5

AC-laadsnelheid (kW)

11 en 22

11 en 22

11 en 22

DC-laadsnelheid (kW)

180

180

180

Lengte x Breedte x Hoogte (mm)

4.830 x 1.881 x 1.560

4.830 x 1.881 x 1.559

4.830 x 1.881 x 1.557

Wielbasis (mm)

2.890

2.890

2.890

Luchtweerstandscoëfficiënt (Cd)

0,226

0,226

0,226

Inhoud bagageruimte / Met achterbank neergeklapt (l)

500/1350

500/1350

500/1350

Draaicirkel (m)

11,6

11,6

11,6


Het chassis van de T10F, gebaseerd op hetzelfde C-segment platform als de T10X, biedt een sportieve rijervaring zonder in te boeten aan comfort en praktische bruikbaarheid. Het monocoque chassis, gemaakt van geavanceerd hoogwaardig staal, verzekert de veiligheid van het passagierscompartiment en de accu. De doordachte gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt dragen bij aan de stabiliteit van het voertuig.

Innovatieve technologieën

Klanten hebben de keus tussen V1- en V2-uitrustingsniveaus, waarbij V2 meer geavanceerde autonome functies en veiligheidssystemen omvat. Wat betreft veiligheid en autonomie, streeft de T10F naar een vijfsterren Euro NCAP-beoordeling. Het voertuig is uitgerust met zeven airbags en geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die kunnen evolueren door automatische over-the-air (OTA) updates. De T10F valt ook op door zijn innovatieve technologieën. Zo beschikt het model over Vehicle-to-Load (V2L) technologie, waardoor het als externe stroombron kan dienen en de 'Rush Hour Pilot'-functie, beschikbaar in de V2-modellen, biedt de mogelijkheid voor handsfree rijden bij lage snelheden in druk verkeer.

Gürcan Karakaş, CEO van Togg, benadrukt dat de T10F niet slechts een middel is om van A naar B te komen, maar een allesomvattende oplossing die het dagelijks leven van gebruikers verrijkt. Dat zal dan ook de reden zijn dat Togg het over een 'smart device' in plaats van een auto heeft. Met een geplande lancering in binnenlandse en Europese markten in 2025, wil Togg zich positioneren als een van de nieuwe, veelbelovende spelers.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie