Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Goedkopere Tesla wordt op unieke “Unboxed” manier geproduceerd

Auteur Bas van der Weerd

Auto's worden al zo'n 100 jaar op vrijwel dezelfde manier gebouwd. Op een lopende band worden platform, aandrijflijn, wielen carrosserie en interieur stuk voor stuk gemonteerd, tot er uiteindelijk een compleet voertuig van de band rolt. Het proces is tijdrovend, complex en daarom ook duur. Tesla, een van de meest vernieuwende autofabrikanten, gooit het nu radicaal over een andere boeg. Het Amerikaanse bedrijf wil de productiekosten van zijn toekomstige elektrische auto's halveren met een compleet nieuw productieproces, genaamd 'Unboxed'. Hiermee moeten betaalbare elektrische Tesla's voor iedereen binnen handbereik komen.

'Unboxed' moet veel efficiënter zijn

In het nieuwe 'Unboxed'-proces slaat Tesla de traditionele auto assemblagelijn grotendeels over. Voortaan worden verschillende complexe onderdelen al als geheel voorgemonteerd. In plaats van de aandrijflijn, het onderstel en het interieur in verschillende stappen aan elkaar vast te bouwen, levert Tesla's leverancier deze drie delen als enorme complete units. Die drie units schuift Tesla vervolgens in elkaar alsof het de lades van een kast zijn.

Veel lagere productiekosten

Deze radicale vereenvoudiging zorgt voor een enorm efficiëntieslag, wat zich vertaalt in veel lagere productiekosten. Tesla claimt dat deze innovatieve bouwmethode de productiekosten met maar liefst 50 procent kan verlagen. Het resultaat is dat Tesla een geheel nieuw instapmodel kan gaan produceren. Dit nieuwe model, waar nog geen officiële naam voor is, gaat waarschijnlijk zo'n 25.000 dollar kosten. Dat is omgerekend ongeveer 23.000 euro. Daarmee wordt hij de goedkoopste Tesla ooit, en veruit een van de goedkoopste elektrische auto's op de markt.

Tesla Model 2 Unboxed

Goedkope EV met goede spec's

Het nieuwe instapmodel zou een LFP-accu van de Chinese accufabrikant CATL krijgen. Deze accu heeft een verwachte actieradius van ongeveer 500 km, waarmee hij prima geschikt is voor dagelijks gebruik. Verder zal de auto iets compacter zijn dan de huidige Model 3, met een verwacht formaat dat vergelijkbaar is met de Volkswagen ID.3. Volgens Tesla starten de leveringen in 2025, en zal de productie vooralsnog alleen in de Gigafactory in Shanghai plaatsvinden. Later zou dit goedkopere model ook van de band in de Gigafactory in Berlijn rollen.

Nieuwe uitdagingen voor de concurrentie

Het grote voordeel van Tesla's nieuwe productiewijze is niet alleen snelheid en lagere kosten, maar ook flexibiliteit in het ontwerpproces. Tesla kan met dit procedé veel makkelijker verbeteringen doorvoeren en zo nieuwe modellen op de markt brengen. De traditionele autofabrikanten zijn vaak gebonden aan langdurige, dure productieprocessen die het moeilijk maken om in een snelle markt nieuwe of sterk aangepaste auto's te lanceren.

Zal de rest volgen?

De 'Unboxed' strategie van Tesla zal niet alleen leiden tot een goedkopere Tesla, maar zet ook andere autofabrikanten voor een grote uitdaging, aangezien zij zich nu ook zullen moeten aanpassen aan deze nieuwe manier van werken. En dat zal de nodige gevolgen hebben voor welke elektrische auto's wij op termijn in de showroom zullen zien staan. Tesla is er in elk geval van overtuigd: deze radicale omslag zal hen in staat stellen om hun doel te realiseren, namelijk de overgang naar duurzame mobiliteit te versnellen en betaalbare elektrische auto’s op de markt brengen.

Toch wat onzekerheid

Terwijl we dit artikel aan het schrijven waren, komt Reuters met de melding dat Tesla die goedkopere “Model 2” zou hebben afgeblazen. Iets wat wij ons, gezien de opkomende concurrentie, niet kunnen voorstellen. Elon Musk ook niet, want die reageert op Twitter met de mededeling dat Reuters er toch echt naast zit.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie