Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf

Auteur Jasper Engel
04 juli 2024

Vanaf 24 september kunnen ondernemers met een eigen of gehuurd terrein subsidie aanvragen voor laadpalen via de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA). Deze regeling ondersteunt de aanschaf en installatie van laadpalen, en de hoogte van het subsidiebedrag hangt af van het aantal laadpunten en het type lader: wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC). Elektrische auto’s kunnen met beide soorten laders worden opgeladen, waarbij DC-laders een hoger vermogen kunnen leveren.

Wat zijn de voorwaarden voor de laadpunten?

AC-laadstations: Laadstations met een vermogen van minimaal 11 kW en minimaal 4 laadpunten komen in aanmerking. Dit betekent meestal dat er twee laadpalen met elk twee aansluitingen nodig zijn. Voor deze AC-laadstations kun je als MKB-ondernemer een subsidie van €904 per laadpaal aanvragen, en als grootzakelijke onderneming €452 per laadpaal.

43 kW AC-laadstations: Deze zijn geschikt voor vrachtwagens, zoals die van Renault en Volvo. Hier kun je als MKB-ondernemer € 2.400 subsidie voor krijgen, en als grootzakelijke onderneming € 1.200.

DC-laadstations: De snelladers worden gesubsidieerd op basis van het geleverde vermogen. Voor een 20 kW DC-lader kun je als MKB-ondernemer € 5.279 subsidie ontvangen, en als grootzakelijke onderneming € 2.640. Dit maakt een groot deel van de investering in een dergelijke laadpaal betaalbaar.

De subsidies voor laadpalen is van toepassing op laadpalen tot maximaal 600 kW. Dus genoeg keuze ;). Voor welke snelheid welke subsidie geschikt is, vind je hier. 

Waar moet je aan voldoen?

  • Je moet een in Nederland gevestigde ondernemer zijn of concessiehouder van openbaar vervoer.
  • De laadinfrastructuur moet op eigen terrein of door jou gehuurd terrein worden geplaatst.
  • De installatie moet binnen 24 maanden na toekenning van de subsidie worden voltooid.

Bedrijfsaccu

Je kunt samen met minimaal € 25.000 subsidie voor laadinfrastructuur ook subsidie aanvragen voor een stationaire accu van maximaal 1.000 kWh. Deze accu mag een maximaal vermogen hebben van 50% van het gecontracteerde vermogen en een C-waarde van maximaal 0,25. De maximale subsidie voor een bedrijfsaccu is € 160.000 voor MKB en € 80.000 voor een groot bedrijf.

Het moment van aanvragen

  • Voor subsidies lager dan € 25.000: Laat eerst de laadinfrastructuur aanleggen en vraag daarna de subsidie aan, binnen 13 weken na voltooiing van de werkzaamheden.
  • Voor subsidies hoger dan € 25.000: Vraag de subsidie aan voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd.


Meer informatie over SPRILA

Verdiep je van te voren of SPRILA voorwaarden ook voor jou gelden. Meer informatie is te vinden op de website van het RVO: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/subsidieregelingen-laadinfrastructuur-sprila-en-spula/sprila-aanschaf. Tevens kun je wellicht ook MIA aanvragen, zie hieronder. 


Milieu-investeringsaftrek (MIA)

Heb je de SPRILA-aanschaf aangevraagd? Dan kom je misschien in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Als je MIA hebt aangevraagd, trekt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een vast percentage van 11,25% milieu-investeringsaftrek af van de in aanmerking komende investeringskosten. Dit bedrag wordt vervolgens in mindering gebracht op het subsidiebedrag.

Let op: je moet de MIA zelf aanvragen binnen 3 maanden nadat de overeenkomst definitief is gemaakt. Vermeld op het MIA-aanvraagformulier dat je subsidie via SPRILA ontvangt en geef het ontvangen subsidiebedrag op.

Deze subsidieregeling biedt ondernemers een uitstekende kans om te investeren in duurzame laadinfrastructuur en zo bij te dragen aan een groenere toekomst. Met de ondersteuning van SPRILA en de mogelijke aanvullende voordelen van de MIA, wordt de stap naar elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie