Ford Puma Gen-E: nu dus ook volledig elektrisch
De Ford Puma, we kennen hem allemaal wel. Een compacte cross-over met een aantrekkelijk, sportief design en een vleugje SUV-attitude. Op dit moment is de Puma verkrijgbaar met milde hybride-technologie, maar nu maakt Ford de volgende stap: de Puma Gen-E. Een volledig elektrische variant, waarmee men de Europese wegen wil veroveren. Een aantrekkelijk design, dat staat buiten kijf, maar zijn de prestaties ook overtuigend? Kan de Ford Puma Gen-E de hoge verwachtingen waarmaken? We nemen deze spannende nieuwkomer uitgebreid onder de loep.
Beproefd, aantrekkelijk design
Na de succesvolle lancering van de Explorer EV en Capri EV, zet Ford hiermee zijn offensief in de elektrische automarkt voort. Op het eerste gezicht lijkt de 4,21 meter lange Puma Gen-E sterk op zijn broertje met verbrandingsmotor. De kenmerkende ronde vormen en de sportieve lijnen zijn behouden gebleven. Toch zijn er wat subtiele verschillen die de aanwezigheid van een elektrische aandrijflijn verraden. Zo is de grille dichtgemaakt en voorzien van een uniek patroon, en zijn er aerodynamische accenten toegevoegd om de luchtweerstand te verminderen.
Ook binnenin is de Puma Gen-E heel herkenbaar, met een modern en ergonomisch dashboard. Het digitale instrumentenpaneel (12,8 inch) en het grote touchscreen (12 inch) in het midden voor het SYNC4 infotainmentsysteem springen direct in het oog. Bij nadere beschouwing zul je uiteraard opmerken dat er vanwege de elektrische aandrijving hier en daar wat details zijn gewijzigd.
De ruimte voorin is prima, en ook achterin is er voldoende plek voor twee volwassenen, al kun je op de achterbank beter geen boom van een kerel plaats laten nemen. De bagageruimte is met 456 liter (2-zits modus, tot aan het dak) meer dan ruim genoeg voor de dagelijkse boodschappen of een weekendje weg, en uiteraard kun je de achterbank ook nog neerklappen.
Twee uitvoeringen
De Puma Gen-E is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de Gen-E en de Gen-E Premium.
- De Gen-E biedt een complete uitrusting met onder andere 17-inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen, automatische airconditioning, een achteruitrijcamera en het SYNC4 infotainmentsysteem met navigatie en smartphone-integratie.
- De Gen-E Premium voegt daar nog eens extra luxe aan toe, zoals 18-inch lichtmetalen velgen, sportstoelen, een verwarmbare voorruit, een B&O audiosysteem en draadloos opladen voor je smartphone.
Natuurlijk heeft Ford ook heel wat keus qua kleuren en personalisatiemogelijkheden in petto, zodat je de Puma Gen-E helemaal naar jouw smaak kunt configureren. Verder bundelt de Ford Co-Pilot360 een flinke reeks rijhulpsystemen voor extra veiligheid en comfort. De Puma Gen-E heeft dan ook de maximale vijf sterren behaald in de Euro NCAP-crashtest.
Aandrijflijn en prestaties
Onder de motorkap, of beter gezegd, onder de vloer, vinden we een elektromotor die 168 pk en 290 Nm koppel levert. Dat vermogen valt misschien een beetje tegen, zeker gezien het sportieve imago van de Puma. Met die motor sprint de Puma Gen-E in 8,0 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is natuurlijk niet zo heel erg snel voor een elektrische auto. Gelukkig is Ford de praktische aspecten niet vergeten, de Puma Gen-E mag ook een aanhanger tot 750 kilo trekken.
Actieradius
Maar de efficiëntie schijnt wel behoorlijk goed te zijn. Dat zou je niet meteen zeggen als je ziet welke actieradius Ford opgeeft: 376 kilometer (WLTP) voor de Gen-E en 364 kilometer (WLTP) voor de Gen-E Premium. Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo gek, want de Puma Gen-E heeft een best wel bescheiden accu met een capaciteit van slechts 43,6 kWh. Er is vooralsnog geen mogelijkheid om hem met een groter accupakket te bestellen en de kans lijkt klein dat dat later wel het geval zal zijn. De Ford E-Tourneo Courier, die op hetzelfde platform staat, is ook alleen verkrijgbaar met die 43,6 kWh accu. Het betreft hier trouwens een uit de kluiten gewassen platform waar Ford eerder ook de Fiesta op bouwde.
Opladen
Laden kan uiteraard zowel met wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC). Het normale AC-laden doe je met de Puma Gen-E met 3 fasen en dus met een snelheid van 11 kW, waarmee de accu in iets minder dan 6 uur volledig is opgeladen. Onderweg snelladen kan met maximaal 100 kW. Je kunt de 43 kWh accu dan in zo’n 23 minuten van 10% naar 80% opladen. Dat lijkt best wel rap, maar de accu van de Ford Puma Gen-E is natuurlijk ook bescheiden qua capaciteit. Het rijden van langere afstanden is hiermee nog steeds prima mogelijk, maar je zult onderweg wel wat vaker een snellader op moeten zoeken. Dat kan de totale afstand die je op een dag af kunt leggen wel wat beperken. De rijervaring is volgens Ford zoals we van de Puma gewend zijn: dynamisch en comfortabel. Een rijtest zal dat natuurlijk nog uit moeten wijzen.
Prijzen: In lijn met de concurrentie?
Tegenwoordig lijkt een vanafprijs van 35 mille de heilige graal in dit segment te zijn. Dat bedrag is ruwweg de vanafprijs voor redelijk vergelijkbare, veelbelovende modellen zoals de Kia EV3, Volvo EX30 en Skoda Elroq. Met een vanafprijs van €35.495 lijkt de prijs van de Ford Puma Gen-E in lijn met die van de concurrentie te zijn.
Maar niet helemaal, want de elektrische Puma heeft vergeleken met de concurrenten een kleinere accu en dus ook een kleinere actieradius, en moet het ook nog eens doen met een minder krachtige aandrijving. Dat laatste is gezien het sportieve imago van de Puma best wel merkwaardig, maar dat zal te maken hebben met het platform dat hij met de E-Courier – jazeker, een bestelwagen - deelt. En laten we ook niet vergeten dat waar de andere modellen juist op ruimte focussen, dit bij de Puma toch iets minder het geval is.
Zou Ford de plank dan toch een beetje mis gaan slaan? Natuurlijk, de Puma Gen-E is zeker om te zien een aantrekkelijke auto, en ook qua rijeigenschappen zal er weinig aan mankeren. Maar of dat genoeg zal zijn? Als we kijken naar het totaalplaatje, dus de geboden ruimte, de specificaties (vermogen, accucapaciteit, laadsnelheid en actieradius) en de prijs van de Ford Puma Gen-E, dan is het nog maar afwachten of de kopers hem inderdaad wel zo’n aantrekkelijke keus vinden. En ook nu zal de toekomst uitwijzen of we hier wel of niet met een potentieel succesnummer te maken hebben.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford