
Rivian onthult niet alleen de R2, maar ook de nog compactere R3 én R3X
Rivian, vooral in Noord-Amerika bekend om zijn sportieve, stoere elektrische SUV en pick-up, zet met de introductie van twee kleinere modellen de stap naar Europa. De uitbreiding met de R2 en R3 is daarom een behoorlijk belangrijke stap voor de Amerikaanse start-up. Rivian’s eerste modellen, de R1T en R1S, zijn voor de Europese markt aan de grote kant zodat het bedrijf de focus aanvankelijk op de Amerikaanse markt legde. Maar dat geldt dus niet voor de kleinere R2 en R3. Net als de grotere modellen beloven deze nieuwe elektrische SUV’s van Rivian een gebalanceerde combinatie van voldoende comfort en functionaliteiten voor dagelijks vervoer én behoorlijke off-road capaciteiten voor avontuurlijke uitstapjes.
Rivian R2
De Rivian R2 is aangekondigd als een compacte SUV maar is altijd nog 4,71 meter lang, 2,14 meter breed (incl spiegels) en 1,70 meter hoog. Hij heeft een wielbasis van 2,94 meter. De prijzen voor de Europese markt zijn nog niet bekend maar in de VS beginnen ze bij zo’n $45,000. Daarmee zou hij hooguit een paar duizend euro duurder zijn dan de Tesla Model Y.
Waarschijnlijk zal hij nét te duur zijn om voor de SEPP-subsidie in aanmerking te komen, die tegen de tijd dat deze auto op de weg komt waarschijnlijk toch niet meer van toepassing is. Evengoed zal de Rivian R2 aantrekkelijk voor een breder publiek zijn. Niet alleen vanwege de off-road eigenschappen maar ook als we kijken naar de verhouding tussen het formaat en de prijs. Bovendien kunnen we ons voorstellen dat veel mensen dan wel een beetje uitgekeken zijn op de Tesla Model 3 en Model Y, en hiermee heb je toch echt weer iets anders.
Wat betreft die off-road eigenschappen: hij heeft een bodemvrijheid van zo’n 25 centimeter en de aanloop- en uitloophoek bedragen respectievelijk 25 en 27 graden. Daarmee kun je niet het allerzwaarste terrein in, dat moge duidelijk wezen, maar ook moeilijkere, modderige karrenpaden moeten geen probleem zijn. De keuze van de banden en dergelijke is hier natuurlijk ook bepalend. In het interieur zien we dat er veel aandacht is besteed aan functionaliteit. Zo zijn niet alleen de achterstoelen maar ook de voorstoelen volledig neerklapbaar.
Wat prestaties betreft: ga er maar van uit dat hij met twee of drie motoren verkrijgbaar zal zijn en dus standaard 4WD zal hebben, en misschien komt er ook een eenmotorige variant met RWD. De maximale actieradius gaat richting de 500 kilometer en de krachtigste variant zal in zo’n 3 seconden naar de 100 km/u kunnen sprinten.
Rivian R3 en R3X
Omdat bijna iedereen bij de onthulling alleen de R2 verwachtte, was de Rivian R3 een behoorlijke verrassing. De Rivian R3 is nog een maatje compacter en heeft een schuinere achterkant, wat hem een beetje op een hatchback doet lijken.
De exacte afmetingen van de Rivian R3 zijn nog niet bekend gemaakt. R.J. Scaringe, de oprichter en CEO van Rivian, zei dat de wielbasis zo’n 5 inch korter is dan die van de R2. Dan zal hij dus ongeveer 4,45 à 4,55 meter lang zijn, iets korter maar hoger dan bijvoorbeeld de Huyndai Ioniq 5. Ook de Rivian R3 zou een actieradius van bijna 500 kilometer moeten hebben terwijl de prestaties van de driemotorige variant waarschijnlijk nog iets indrukwekkender dan die van de R2 zullen zijn.
Van die R3 zal Rivian ook een meer performance-gerichte R3X variant uitbrengen. De focus bij die Rivian R3X ligt op de prestaties op het terrein. Scaringe heeft het over "rugged playful". Zo heeft de R3X grotere wielen en banden, meer bescherming rond de bumpers en wielkasten alsmede extra sleepogen. Verder is hij voorzien van diverse oranje accenten op het interieur en exterieur.
Eerste leveringen in 2026
De productie van de nieuwe modellen zal plaatsvinden in Rivian's fabriek in Normal, Illinois. Ze staan op een nieuw platform, dat een betere efficiëntie moet bieden. We mogen verwachten dat dit net als de R1 een systeemspanning van 400 volt heeft. Daar weet Rivian overigens een keurige DC-laadsnelheid van maximaal 220 kW mee te halen. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de R2 en R3, want men geeft “10% to 80% in less than 30 minutes” op. Dankzij een slim ontwerp en intelligente productieprocessen zou Rivian met het nieuwe platform overigens ook aanzienlijke kostenbesparingen kunnen realiseren.
Scaringe vertelde bij de onthulling dat de eerste leveringen van de Rivian R2 in de eerste helft van 2026 gepland zijn, en dat de R3 aansluitend in productie zal worden genomen. Op dit moment zijn er in Europa nog maar heel weinig elektrische SUV’s voor off-road rijden. Hoe dat over twee `drie jaar is, valt nog niet te voorspellen. Wie weet is de timing Rivian gunstig gezind. En dat kan Rivian heel goed gebruiken, aangezien het bedrijf nog steeds geen winst maakt. Gelukkig voor Rivian zijn er in korte tijd al tienduizenden reserveringen voor de R2 genoteerd.
Binnenkort meer
Veel meer concrete informatie is er momenteel niet voorhanden. Daar zal binnenkort ongetwijfeld verandering in komen. Wordt dus vervolgd!
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford