
Renault/Mobilize Duo en Bento komen begin volgend jaar
De Renault/Mobilize Duo en Bento, twee compacte elektrische stadsvoertuigen die duidelijk voor stedelijke mobiliteit zijn ontworpen, komen begin 2025 naar Nederland. We kunnen ze beschouwen als de opvolgers van de Renault Twizy, en er is zelfs keus uit een versie voor personen- en goederenvervoer. Renault heeft ze zo’n twee jaar geleden aangekondigd en de definitieve versie wordt volgende week in Parijs gepresenteerd. Dat betekent dat de verkoop ook op afzienbare termijn zal starten. Ze zijn begin volgend jaar te bestellen bij een select aantal Renault-dealers.
Duo en Bento zijn iets minder spartaans dan de Twizy
De Duo is een compacte elektrische tweezitter, ideaal voor stadsgebruik, en overduidelijk afgeleid van de eerdere Twizy. In tegenstelling tot die Twizy, die aan de zijkanten zo goed als open was, heeft de Duo vleugeldeuren die ook bovenaan een venster bevatten. Je zit er nu dus echt droog in. Wat ook nieuw is, vergeleken met de Twizy: de Duo en Bento hebben verwarmde stoelen, een verwarmde ruit en airco. Bij de Twizy was het nog behelpen geblazen met ingeritste panelen in de deuren en was er ook geen sprake van verwarming. De Duo en Bento zijn dus iets minder spartaans. En veiliger, want ze hebben standaard een bestuurdersairbag, wat best bijzonder is in dit segment.
Ideaal voor het stadsverkeer
De Duo zal net als de Twizy verkrijgbaar zijn in twee versies: een 45 km/u-versie die kan worden bestuurd met een bromfietscertificaat en een 80 km/u-versie waarvoor een rijbewijs B vereist is. De Bento is de bedrijfswagenvariant van de Duo en biedt een laadruimte van bijna 700 liter, perfect voor kleine ondernemers en bezorgdiensten. Deze is er alleen in een 80 km/u versie.
Het moge voor zich spreken dat beide voertuigen een handige combinatie van wendbaarheid en gebruiksgemak bieden, ideaal voor het drukke verkeer en de smalle straatjes in de stad. Dat benadrukt ook Gianluca De Ficchy, CEO van Mobilize: "De Duo en Bento beantwoorden aan de uitdagingen van mobiliteit in en rond steden en weerspiegelen de visie van Mobilize: retail- en zakelijke klanten mobiliteitsoplossingen bieden die veiliger, eenvoudiger, milieuvriendelijker en nauw aansluiten bij de grote problemen waar steden vandaag de dag mee te maken hebben."
Specificaties
De 100% elektrische Duo heeft een actieradius tot 161 kilometer, terwijl de Bento tot 149 kilometer kan rijden op een volle accu. Beide modellen zijn uitgerust met een elektromotor die zorgt voor een levendige acceleratie, ideaal voor het drukke stadsverkeer. De specificaties zijn nog niet officieel bekendgemaakt, maar we verwachten een vermogen van rond de 15 kW, vergelijkbaar met de Renault Twizy.
Connected, en voor meerdere gebruikers
De Duo en Bento zijn volledig ‘connected’. Met de MyDuo-app kunnen gebruikers tot zes digitale sleutels genereren, zodat ze ook geschikt zijn voor deelauto's of gezinnen met meerdere bestuurders. Het dashboard is eenvoudig en intuïtief, met een knipoog naar de iconische "Ghetto Blaster" uit de jaren 80. Smartphone-integratie en een USB-C-poort zorgen voor extra gebruiksgemak.
Zoals Matthieu Tenenbaum, COO van Mobilize, vertelt: "Duo en Bento belichamen een gedurfde en futuristische visie op stedelijke mobiliteit, met een ontwerp dat traditionele autocodes overstijgt. Ontworpen met meer dan 40% gerecyclede materialen, maken deze voertuigen deel uit van een milieuvriendelijke aanpak. Net als een smartphone zijn ze eenvoudig, slim en connected. Op maat gemaakt voor de stad, onderscheiden ze zich door hun veiligheid, uitzonderlijke wendbaarheid en kleine voetafdruk."
Begin volgend jaar te bestellen
De Duo en Bento worden begin 2025 in Nederland verwacht en zullen dan verkrijgbaar zijn via geselecteerde Renault-dealers. We verwachten dat de prijzen bij ongeveer 10 mille zullen beginnen. De website van Mobilize vermeldt duidelijk “an electric car to rent”. De particulieren zullen vooral de Duo kiezen terwijl de zakelijke gebruikers, bedrijven en mobiliteitsoperator de Bento een interessante oplossing zullen vinden voor stedelijke mobiliteit, met name in steden met zero-emissiezones.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford