Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Nieuwe elektromotor geeft de Audi Q4 e-tron meer power en rijbereik

Auteur Bas van der Weerd
22 september 2023

De Audi Q4 e-tron is misschien wel een van de meest ondergewaardeerde elektrische auto’s. Hij maakte hier ook een ietwat trage start, wat natuurlijk diverse oorzaken kan hebben. Gelukkig zien we hem de laatste tijd steeds vaker op de Nederlandse wegen. Maar de concurrentie neemt natuurlijk ook toe. Daarom vindt de Duitse autofabrikant het tijd om zijn kleinste elektrische model een kleine upgrade te geven. 

Die upgrade betreft geen veranderingen aan het uiterlijk van de Audi Q4 e-tron, maar de auto krijgt wel een nieuwe elektromotor en diverse verbeteringen aan de wielophanging en stuurinrichting. Daarnaast wordt ook het interieur wat opgewaardeerd.

Nieuwe, krachtigere en efficiëntere motor

Centraal in de vernieuwingen staat de introductie van een nieuwe synchroonmotor met permanente magneet (PSM) op de achteras. Deze motor, dezelfde als Volkswagen in de ID.7 toepast en die we binnenkort ook in de Skoda Enyaq tegenkomen, zorgt voor een interessante verbetering van zowel het vermogen als de efficiëntie. Om onduidelijkheden te voorkomen, gaat Audi de typenummers een beetje aanpassen. De ‘40’ verdwijnt daarom uit het programma en wordt opgevolgd door de ‘45’. Voorts is de ‘55’ de opvolger van de ‘55’.

Grotere actieradius

Dankzij de efficiëntere motor is de actieradius van de Audi Q4 e-tron iets toegenomen. Helaas heeft Audi nog niet alle specificaties bekendgemaakt. De Audi Q4 45 e-tron heeft een WLTP-actieradius van 524 kilometer, de iets gestroomlijndere Sportback-variant hiervan haalt 547 kilometer.

Meer vermogen

Als we het over de nieuwe motor hebben, dan bedoelen we die op de achteras. Dit is zoals gezegd dezelfde als die van de VW ID.7. Logisch, de Audi Q4 e-tron staat net als de Skoda Enyaq, Cupra Born en VW’s ID-modellen op het MEB-platform van de Volkswagen Groep.

Deze levert een vermogen van 210 kW, wat toch een behoorlijk verschil is met de vorige motor, die 150 kW leverde. Die motor past Audi trouwens in alle uitvoeringen van de Q4 e-tron toe.

De quattro-versies hebben uiteraard ook nog een motor op de vooras. Vreemd genoeg heeft de Q4 Sportback 45 e-tron quattro ondanks die extra motor op de vooras nog steeds een systeemvermogen van 210 kW. Daar worden de motoren kennelijk een beetje geknepen. De topmodellen, de Q4 55 e-tron quattro en Q4 Sportback 55 e-tron quattro, hebben een vermogen van maar liefst 250 kW. Vroeger was dat 210 kW.

Hogere laadsnelheid

Gebleven is het vertrouwde accupakket met een netto capaciteit van 77 kWh. Dit accupakket kan voortaan wel sneller worden opgeladen. Dit dankzij een aangepaste chemische samenstelling van de accucellen. Aan de DC-snellader kan het accupakket nu met een snelheid van maximaal 135 kW worden opgeladen. De quattro-versies zelfs een snelheid van 175 kW.

Verbeterde rijervaring

Audi heeft ook aandacht besteed aan de rijdynamiek van de Q4 e-tron. Verbeteringen aan het onderstel en de besturing resulteren in sportievere rijeigenschappen. Ook zijn er nieuwe veiligheidsfeatures zoals de actieve rijstrookassistent toegevoegd om de rijervaring verder te verrijken.


Vermogen

Accupakket

Actieradius (WLTP)

Audi Q4 e-tron 45 e-tron

210 kW

77 kWh

524 km

Audi Q4 e-tron Sportback 45 e-tron

210 kW

77 kWh

547 km

Audi Q4 e-tron 45 e-tron quattro

210 kW

77 kWh

NNB

Audi Q4 e-tron Sportback 45 e-tron quattro

210 kW

77 kWh

NNB

Audi Q4 e-tron 55 e-tron quattro

250 kW

77 kWh

NNB

 

Interieur en uitrusting

Op het gebied van interieur en uitrusting zijn er ook wat verbeteringen. Zo is de Audi Virtual Cockpit nu standaard, evenals stoelverwarming voor de voorstoelen en een elektrisch bediend kofferbakdeksel. Een interessante nieuwe feature is de mogelijkheid om met 'fake sounds' de rijervaring te verrijken. Niet alleen bij lage snelheid, maar tot aan de topsnelheid aan toe.

Het zijn al met al geen opzienbarende verbeteringen, maar wel nuttige. Ze zullen daarom ongetwijfeld bijdragen aan het versterken van de marktpositie van de Audi Q4 e-tron.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie