Motorbeurs Utrecht 2024: Alternatieven voor forensen
De elektrische auto is tegenwoordig al lang gemeengoed, in de motorwereld is dit echter (nog) een ander verhaal. We maakten er zelfs al eens een podcast over waarom dit eigenlijk zo is. De conclusie in het kort: Elektrische motorfietsen zijn gewoon en het bereik is te gering om de motorrijder over te halen. Toch waren wij op de Motorbeurs Utrecht 2024 om eens te kijken. Want wat nu als je niet kijkt naar het alternatief voor de motor, maar als alternatief voor je woon-werk auto? Dus in plaats van een tweede auto, een tweede, goedkope elektrische motorscooter!
Goedkoper
Om maar met de deur in de huis te vallen, in dit overzicht geen modellen van Energica of Zero. Dit zijn duidelijk motorfietsen die erop gericht zijn om de motorrijder te verleiden over te stappen naar een elektrisch alternatief. Met inderdaad een flink prijskaartje. Het kan echter ook goedkoper en minstens even praktisch. En het grote voordeel? Geen last meer van files. Wel blijven we bewust weg van echte scooters, want die zijn alleen geschikt voor de stad. Met onderstaande modellen is de snelweg echter ook (deels) mogelijk. Sowieso is een stukje ringweg tijdens de spits geen enkel probleem! Dus de elektrische Kawasaki Ze-1 valt helaas net buiten de boot.
Segway E300SE
Trappen we af met het elektrische Segway. Inderdaad, die fabrikant van gekke tweewielers, waar je nu alleen nog toeristentours mee ziet rondrijden. Ondertussen is het Amerikaanse merk echter een stuk verder en maakt het ook volwaardige elektrische motorscooters. Deze fabrikant heeft twee elektrische motorscooters in de aanbieding met de Segway E300SE. Een kleine stadsscooter op het eerste gezicht. Niets is echter minder waar. Segway zelf claimt de prestaties van een 300 cc motorscooter (what's in a name). Het is mogelijk om een rijbereik te halen van 130 kilometer. Erg prettig is dat Segway zelf ook de WMTC-norm noemt. Vergelijkbaar met WLTP, maar dan voor motorfietsen. Daarnaast heeft de E300SE bij 105 km/u (ook de topsnelheid) nog een bereik van 85 kilometer. Ruim voldoende voor de woon-werk rit. Hiervoor moet je echter wel het extra accupakketje voor in de buddyseat aanschaffen. Met de standaard 4 kWh accu komt de E300SE alsnog een goeie 70 kilometer ver. Opladen tijdens kantooruren is ook geen probleem, binnen 5,5 uur is de ES300E weer klaar om te gaan! Helaas niet op te laden via een reguliere laadpaal. De prijs van dit alles? Een zeer schappelijke €4.799,-.
Zeeho AE8 S+
Het Chinese CF Moto timmert de laatste jaren hard aan de weg! Een fabrikant die het de gevestigde merken flink moeilijk wil maken met scherpe prijzen, maar wel een zeer prima afwerking. Daarnaast bieden ze dus de elektrische AE8 S+ aan, zij het onder de merknaam Zeeho. Met prima specificaties zoals Brembo remmen en een Bosch ABS systeem. De topsnelheid van 103 km/u per uur maakt 'm ook uitermate geschikt voor een rondje buiten de stad. Het maximale bereik bedraagt overigens 190 kilometer, dus wederom ruim voldoende voor de gemiddelde woon-werk rit. De WMTC-norm wordt echter nergens genoemd. Het accupakket is 3,3 kWh, dus op basis van andere merken kun je wel gokken dat dit iets minder gaat zijn. wel erg prettig: opladen naar 80 procent kan dus al in 2 uur! En dat kost dan maar €5.499.
Niu
Het Chinese Niu is vooral bekend van de spotgoedkope elektrische scootertjes. Overigens in allerlei soort en maten, dus de keuze is werkelijk waar zeer uitgebreid. Daarnaast biedt het merk dus twee elektrische (motor)scooters aan!
Niu NQI GTS
Direct de prijzenknaller die je van Niu kunt verwachten deze NQI GTS. Prijzen starten al bij €3.798 voor de standaard range. Des Tesla's wordt ook een extended range aangeboden voor een zeer schappelijke € 4.698! De goedkoopste brenge je 70 kilometer ver, terwijl de duurder met 95 kilometer inderdaad een stuk verder komt. Oviergens is er ook een nadeel aan de prijs. De topsnelheid. Die is namelijk maximaal 80 km/u. Dus eigenlijk niet geschikt voor de snelweg, behalve als deze vast staat. Wat met ringwegen dus wel weer vaak zo is B-wegen zijn dus wel net aan mogelijk, al zal dit erg afhankelijk zijn hoe de wind staat. Ook beschikbaar in hippe kleurtjes!
Niu RQi Sport
De Niu RQi Sport ziet er meer uit als een motorfiets dan een motorscooter, wat het in feite dan ook is. Dit maakt de RQi misschien iets minder praktisch, maar wel een stuk stoerder om te zien. Met een topsnelheid van 110 km/u is ook deze weer zeer geschikt om ook dat korte stukje ringweg mee te pakken. Uit de dubbele accu van elk 3,6 kWh is het mogelijk om tot 105 kilometer ver te komen. Dat is dus het nadeel van het ontbreken van kuipwerk, de CW-waarde stijgt ook direct, wat dus een negatief effect heeft op het verbruik. Ook de is de Niu RQi Sport met €7.998 een stuk duurder dan eerder genoemde motorscooter.
BMW CE 02
Uiteraard heeft ook BMW iets elektrisch. De dure BMW CE 04 slaan we over, want we zouden het goedkoop houden. Dat is deze CE 02 met €8.250 nog niet echt, maar je rijdt dan wel één van de meest begeerde motormerken. Qua vormgeving springt de BMW CE 02 er overigens ook met kop en schouders bovenuit. Daarnaast is het heel duidelijk dat BMW qua elektrisch rijden al ervaring heeft vanuit de auto's. Het is bijna het enige merk dat een duidelijke uitleg geeft op de website van het laden. Met het 1,96 kWh accupakket moet het mogelijk zijn om 95 kilometer af te leggen (WMTC!). Opladen kan in minimaal 1 uur 40 minuten. De BMW CE 02 komt dus met een stevig prijskaartje, maar wel de BMW kwaliteit die we kennen en een zeer prettig werkende app.
Zero FXE
Stiekem toch een Zero. De FXE is namelijk een prima motor. Duidelijk vormgegeven als Supermotard, waarop lange ritten sowieso geen pretje zijn. In de stad is dit echter wat je wilt! Snel over drempels, korte bochtjes draaien en een goeie acceleratie, de Zero FXE is er uitermate geschikt voor. Met een topsnelheid van 137 km/u is dit ook echt meer motor dan al het bovenstaande. Overigens ook met een andere prijs, want de Zero kost een niet misselijke €14.235! Hiervoor krijg je dan wel een 7,2 kWh accu die een bereik zou moeten kunnen halen van 169 kilometer in de stad en alsnog een flinke 95 kilometer op de snelweg. Opladen kan dan weer in 3,6 uur. Voor de A1 rijder sowieso de beste optie, want stiekem heeft de Zero 44 pk, flink meer dan de 15 pk die brandstofmotoren maximaal mogen leveren. Maar de Zero is dus wel echt meer motorfiets dan bovenstaande betaalbare opties. De prijs wordt overigens nog flink opgedreven als je kiest voor allerhande (noodzakelijke!) opties. Zoals een powercharger (geen snellader!) en bagagetassen. Maar heb je dus dat A1 rijbewijs, en wil je daar het maximale uithalen, kijk dan vooral niet verder, want dit is het maximale.


2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford