Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Megawatt-mijlpaal voor eTrucks

Auteur Jasper Engel

Voor het eerst heeft een elektrische truck zijn accu’s bij een publiek laadstation opgeladen met meer dan 1.000 kilowatt. Dankzij deze recordbrekende snellaadsessie kon de 40 ton zware eTruck van MAN in slechts 30 minuten een rijbereik van ongeveer 400 kilometer bijladen.

Megawatt Charging System (MCS)

Het project, gestart in 2021 en gefinancierd door het Duitse federale ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming, MAN Truck & Bus, de Technische Universiteit van München (TUM) en vijf andere partners, richt zich op het optimaliseren van het opladen van elektrische vrachtauto’s. De focus ligt op het Megawatt Charging System (MCS), dat ultrasnel opladen tijdens chauffeurspauzes of het laden en lossen mogelijk maakt.

Waarom is dit zo belangrijk?

In de transportwereld is 350 kW snelladen niet voldoende. Chauffeurs moeten na 4,5 uur rijden minimaal 45 minuten rusten, wat betekent dat ze bij een snelheid van maximaal 80 km/u 360 km afstand kunnen rijden. Tijdens deze pauze moet de truck weer voldoende energie bijladen om de volgende 360 km te kunnen afleggen. Met een verbruik van 1.5 kWh per kilometer is er 540 kWh aan energie nodig, wat een gemiddeld laadvermogen van 720 kW vereist. Gewone laadstations kunnen dit niet aan, waardoor er speciale snelladers nodig zijn voor trucks.

Emissievrij én efficiënt transport

Dankzij de ultrasnelle megawatt laadtechnologie zijn elektrische vrachtauto’s een aantrekkelijker alternatief voor dieselvrachtauto’s, ook voor lange afstanden. Hoewel de infrastructuur op de belangrijkste transportroutes nog ontbreekt, vormt deze technologie een enorme stap vooruit. MAN Truck & Bus heeft de bruikbaarheid al aangetoond en speelt een sleutelrol in de standaardisatie ervan.

Nu deze mijlpaal is bereikt, richten de partners zich op het vergroten van de laadcapaciteit naar 3.000 kW, om langeafstandsvervoer nog beter te faciliteren. Het project kijkt ook naar bidirectioneel laden, waarbij de accu’s van vrachtauto’s dienen als opslagpunten voor het elektriciteitsnet, wat bijdraagt aan een efficiënter gebruik van elektriciteit.

Uitbreiding van de laadinfrastructuur

Volgens schattingen zijn er tegen 2030 ongeveer 50.000 snellaadstations nodig, inclusief megawatt laadstations, om de mobiliteitstransitie voor vrachtauto’s in Europa duurzaam te bevorderen. Verwacht wordt dat de helft van alle nieuwe MAN-vrachtauto’s in Europa tegen die tijd volledig elektrisch zal zijn. MAN is betrokken bij projecten zoals NEFTON en werkt samen met energieleverancier E.ON aan de installatie van 400 laadpunten op 170 locaties in Europa. Bovendien is MAN, als onderdeel van de TRATON Group, samen met Daimler Trucks en AB Volvo betrokken bij de Milence joint venture, die minstens 1.700 oplaadpunten voor bedrijfsvoertuigen in Europa wil realiseren. Het onderzoeksconsortium omvat naast MAN Truck & Bus en de Technische Universiteit van München ook het Deggendorf Institute of Technology, Fraunhofer ISE, de Forschungsstelle für Energiewirtschaft e.V. (FfE), AVL Software and Functions GmbH en Prettl Electronics Automotive.


Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie