Liddel van Butch-e: Klein en betaalbaar stadsautootje
Het jonge Nederlandse automerk Butch-e introduceert met zijn allereerste model meteen een interessant model dat misschien wel een aardige rol van betekenis in de stedelijke mobiliteit kan spelen. We hebben het hier over de Liddel, die zijn naam aan het Engelse ‘little’ ontleent. Hoewel dit elektrische microautootje in principe voor personenvervoer is bedoeld, richt Butch-e zich ook op ondernemers en zelfstandigen. Die hebben in verband met de zero-emissiezones na 2025 een uitdaging om in de binnensteden te kunnen rijden, en speciaal daarvoor is er ook een Liddel Cargo bedacht.
Butch-e Liddel: Klein, handzaam en aardig ruim
Met een lengte van slechts 3,16 meter, een breedte van 1,49 meter en een hoogte van 1,58 meter is de Liddel een compact stadsautootje dat zich moeiteloos door krappe straatjes en overvolle parkeerplaatsen manoeuvreert. Toch biedt hij verrassend veel ruimte, maar houd er wel rekening mee dat hij in ook in de normale personenuitvoering slechts 2 zitplaatsen heeft. Achter de voorstoelen beschikt hij nog wel over een behoorlijk grote bagageruimte. Voldoende voor een flinke lading boodschappen of een (echt) grote hond.
Liddel Cargo
Die laadruimte is er natuurlijk in ook het geval van de Cargo-uitvoering. Die heeft een laadruimte van maar liefst 1,4 kubieke meter, welke je met maximaal 400 kilo mag beladen en aan de voorzijde is afgeschermd van de voorstoelen. Mark Fritsma, de man achter Butch-e, benadrukt de praktische toepassingen: "De laadruimte is groot genoeg voor tien verhuisdozen of een grote bruidstaart" en “dat maakt hem interessant voor zzp’ers en kleine ondernemers.”
Compleet
De Liddel is niet alleen compact en praktisch, maar ook veilig en comfortabel. Hij beschikt over moderne veiligheidsvoorzieningen zoals ABS en kreukelzones, en biedt een fijne en makkelijke rijervaring dankzij technische snufjes zoals panoramische camera's en een dubbel 10,25 inch beeldscherm. Het autootje maakt gebruik van LFP-accu's, die bekend staan om hun betaalbaarheid, veiligheid en relatief lange levensduur.
Met een actieradius van 170 kilometer en een topsnelheid van 90 km/u is de Liddel perfect voor stadsritten en korte afstanden. Bovendien mag je er ook de snelweg mee op, al zul je je dan vooral tot de rechterbaan moeten beperken. En mocht je geen laadpaal in de buurt hebben, dan kun je hem gewoon via het stopcontact opladen.
Geen importheffing
Mark Fritsma, een ervaren rot in de automotive industrie, startte Butch-e vanuit een persoonlijke motivatie. Een voetblessure gaf hem de tijd om zijn droom waar te maken: een eigen merk voor elektrische auto's. De naam "Butch-e" staat voor stoer, robuust en vriendelijk, waarmee Fritsma wil benadrukken dat een auto ook je vriend kan zijn.
Fritsma: "Met de Liddel wil ik een innovatieve auto op de markt brengen, waar zowel het milieu als de gezondheid van mensen in de steden bij gebaat zijn."
De Liddel wordt geproduceerd bij Beijing Automobile Works (BAW) in China en ingewijden zullen hem wellicht ook als BAW Yuanbao kennen. Fritsma verwacht overigens geen problemen met de recentelijk ingevoerde importheffingen voor Chinese elektrische auto's. Dankzij de typekeuring als motorfiets (L7e-CU) valt de Liddel namelijk buiten deze regelgeving.
Fritsma heeft met Butch-e overigens ambitieuze toekomstplannen. Zo heeft men eind dit jaar de lancering van een microtruck gepland.
Betaalbaar alternatief
De Liddel positioneert zich als een betaalbaar en praktisch alternatief voor ondernemers en particulieren die op zoek zijn naar een duurzame oplossing voor stadsvervoer. Met een vanafprijs van minder dan €17.000 is de Liddel een aantrekkelijke optie in vergelijking met andere microcars en kleine elektrische auto's.
Ergens heeft de Liddel het potentieel om een gamechanger te worden in de stedelijke mobiliteit. Hij biedt immers een handige combinatie van functionaliteit, betaalbaarheid en duurzaamheid. Daarmee behoren dit soort autootjes misschien tot dé perfecte oplossingen voor een zero-emissie toekomst in onze steden. Maar ja, de auto is ook nog een statussymbool en veel mensen rijden liever in een grote auto, zoals een dikke SUV. Ook al is hij zo groot dat ze hem nog maar met moeite kunnen besturen, laat staan parkeren. En dat is iets wat helaas niet zo snel zal veranderen.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford