Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Kawasaki introduceert eerste elektrische motorfiets

Auteur Arjan Hordijk
22 oktober 2023

De elektrische motorfiets blijft een heet hangijzer. Ondanks dat merken als Zero en Energica al geruime verschillende elektrische motorfietsen aanbieden, slaat het concept niet heel erg aan. De grote motormerken hebben zich hierdoor nog naar het concept durven wagen. Tot nu toe, want Kawasaki komt als eerste van de grote merken met een elektrische motorfiets. Helemaal goed nieuws, het zijn zelfs twee modellen! Het Japanse merk komt namelijk met de Ninja e-1 en Z e-1. Denk je nu: "wat heb ik hier als autorijder aan?". Meer dan je denkt! Dus lees vooral even verder.

Elektrische motorfiets

Zoals eerder aangegeven slaat de elektrische motorfiets niet direct aan bij motorrijdend Nederland. Dit heeft verschillende oorzaken. Als grootste struikelblokken worden echter prijs, gewicht en actieradius aangedragen. Voor de motorfietsmarkt valide argumenten overigens. Eerder genoemde merken als Zero en Energica bieden eigenlijk niets aan voor onder de €15.000,-. Dan zit je nog steeds met een motorfiets die meer dan 200 kilo weegt en een bereik heeft van rond de 200 kilometer. Tel daarbij op dat de motorrijder in Nederland voornamelijk hobbymatig rijdt. Waarbij beleving, geluid en vrijheid belangrijk zijn en je snapt waarom de elektrische motorfiets geen voet aan de grond krijgt.


De andere kant

Uiteraard is er ook een andere kant van motorrijden. Namelijk die van woon-werk verkeer. Meestal is dat de rijder die het gehele jaar doorrijdt en waar beleving, geluid en vrijheid minder belangrijk zijn. Daarbovenop komt nog eens dat die rijder ook geen last heeft van files en parkeerproblemen zijn helemaal verleden tijd! Dat de gemiddelde woon-werk afstand in Nederland dan ook nog eens onder de 25 kilometer enkele reis ligt, zorgt al weer voor een compleet andere blik op de elektrische motor. Deze groep is echter klein. Toch is het juist deze groep die Kawasaki op het oog heeft met de Ninja e-1 en Z e-1.

A1 rijbewijs

Beide motorfietsen vallen qua vermogen dan ook nog eens in de lichtste rijbewijs categorie, het A1 rijbewijs. In de ons omliggende landen mag je dan ook met B-rijbewijs op een motorfiets rijden die valt in de A1 categorie. Vaak zijn hier wel voorwaarden aan verbonden, zoals leeftijd, aantal jaar het rijbewijs of een korte cursus. 

Deze rijbewijs categorie is geschikt motorfietsen met een vermogen van maximaal 15 pk. Wat overigens voldoende is om de in Nederland geldende 100 kilometer per uur te halen en al helemaal genoeg om tussen de files door te rijden! en het beste nieuws moet nog komen; ook in Nederland is de discussie weer op gang of ook niet moeten gaan voldoen aan deze (Europese!) rijbewijsrichtlijnen. Oftewel, in de nabije toekomst kun je als automobilist ook gebruik maken van de voordelen die motorrijden biedt! Een automaat rijbewijs voor de motorfiets. is overigens eenvoudiger te halen en daardoor flink goedkoper.(Europese!)

De Kawasaki's

Maar waar hebben we het in het geval van de Kawasaki Ninja e-1 en Z e-1 over? In basis zijn het exact dezelfde motorfietsen, enkel het uiterlijk verschilt. De Ninja e-1 is de meest sportief ogende van de twee. Kuipwerk een iets lager stuurtje zorgen niet alleen voor een sportiever uiterlijk, maar ook een iets sportievere zit. Verder is deze gelijk aan de Z e-1. Een zogenoemde Naked bike. Oftewel, geen kappen en een iets rechter stuur. Dit zorgt voor een meer ontspannen houding, maar ook meer druk van de rijwind. Qua gewicht zitten beide motorfietsen rond de 130 kilo, ongeveer evenveel als een redelijke scooter, wat ervoor zorgt dat eigenlijk iedereen er wel mee overweg kan! Schakelen is uiteraard ook niet nodig, want door de elektromotor zijn beide modellen een automaat.

Specificaties

Dan de grote vraag, hoe ver kom ik er mee? Kawasaki geeft een bereik op van 72 kilometer volgens WMTC (WLTP voor motorfietsen). Dit lijkt niet veel, maar beide motorfietsen zijn dan ook voorzien van een klein en licht accupakket. In totaal biedt het volledige pakket 3,0 kWh. Meer dan voldoende natuurlijk om die gemiddelde enkele reis van 25 kilometer te overbruggen! 

Het bijzondere aan het accupakket is dat dit bestaat uit twee losse accu's die uitneembaar zijn. Handig, want zo kun je of de accu's wisselen bij een station (in Azië erg gangbaar), of de accu's meenemen naar kantoor en onder je bureau opladen. 11,5 Kilo per accu maakt het dragen daarvan namelijk goed mogelijk. Opladen via de motor zelf kan uiteraard ook. De laadtijd komt neer op rond de 4 uur per accu, wat dan wel weer tegenvalt. Maar voldoende is om je werkdag te overbruggen.

Het vermogen? 12 pk, maar wel 40 Nm aan koppel, wat voor een lichte motorfiets bijzonder veel is. Afhankelijk van de rijmodus (Eco Mode of Road Mode) geldt er ook een andere topsnelheid. Respectievelijk is dat 62 of 85 kilometer per uur. Met de e-boost knop aan het stuur kan dit verhoogt worden naar 72 en 99 kilometer per uur, maar dit gaat wel ten koste van de accu. Dit maakt de Ninja e-1 en Z e-1 niet geschikt voor de snelweg, maar uiteraard wel voor provinciale wegen en perfect voor in de stad. Wel is het nog even afwachten wat de prijs gaat zijn, die maakt Kawasaki later dit jaar bekend.

Arjan Hordijk

Arjan Hordijk

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie