Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

GM zet volledig in op EV's en komt terug naar Europa

GM zet volledig in op EV's en komt terug naar Europa

Auteur Jasper Engel

Na de verkoop van zijn Europese divisie, Opel en Vauxhall, aan de Franse autofabrikant PSA Group (nu Stellantis) in 2017, verliet General Motors (GM) Europa. Vorig jaar kondigde de Amerikaanse autofabrikant aan terug te willen keren, met een focus op elektrische voertuigen en aanvankelijk gericht op Scandinavische landen en Zwitserland, te beginnen met de Cadillac LYRIQ. Een jaar later rijst de vraag: waar staan we nu?

“Duurzaamheid is niet alleen goed beleid. Het zijn goede zaken – goed voor het bedrijf, voor de werknemers en voor het werven en behouden van de beste mensen, mensen die ons zullen helpen onze visie te verwezenlijken,” aldus Mary Barra, voorzitter en CEO van GM. GM zet dus in op elektrische voertuigen, en dat op een innovatieve manier. Terwijl een accu van 100 kWh al indrukwekkend is, heeft GM’s EV-platform genaamd Ultium zelfs accupakketten van het dubbele formaat.

Cadillac LYRIQ

Uit online onderzoek blijkt dat GM inderdaad met Cadillac is gestart, met een focus op Frankrijk. In april introduceerden ze daar de LYRIQ, met de mogelijkheid om een testrit vanuit een hotel in Parijs te maken. Vanaf 30 mei heeft de LYRIQ een permanent adres in Parijs met de opening van het Cadillac City Experience Center. De LYRIQ, geprijsd op € 81.200, is al beschikbaar met Europese stekkers. Dit betekent dat de auto geschikt is voor uitbreiding naar de rest van Europa, aangezien hij compatibel is met de in Europa gebruikte type 2 (Mennekes) connectoren.

GM's Ultium Platform

Voor al zijn EV’s heeft GM een platform ontwikkeld waarop meerdere modellen kunnen worden gebouwd. "We staan op een keerpunt waar EV's de mainstream keuze zullen zijn voor de volgende generatie klanten, en de Equinox EV zal deze verandering voor ons leiden," aldus Mary Barra. "Met de flexibiliteit van GM's Ultium Platform brengen we voertuigen op de markt in bijna elke prijsklasse en voor elk doel."

Chevrolet Equinox EV

Op dit platform is de volledig elektrische Chevrolet Equinox EV gelanceerd, een model dat goed aansluit op de Europese maatstaven. De Equinox EV heeft een door de EPA geschatte actieradius van 513 kilometer voor de 212 pk sterke FWD-modellen en is uitgerust met een 85-kWh accu. De startprijs is $43.295 (ongeveer €39.000), met een basisversie later beschikbaar voor $34.995 (ongeveer €31.500). Of deze auto ook in Europa beschikbaar komt, is nog niet bekend.

Chevrolet Blazer EV

De nieuwe Chevrolet Blazer EV heeft een veld van 40 concurrenten overtroffen en heeft de "Golden Calipers" van MotorTrend gewonnen als SUV van het Jaar 2024. MotorTrend noemt de geavanceerde technologie, het dynamische ontwerp en de ongekende aandrijflijnopties van de Blazer EV als de redenen voor hun keuze. Verkrijgbaar in meerdere uitvoeringen: LT, RS en Chevy's allereerste elektrische SS, beschikt de Blazer EV over een 45-centimeter (17,7-inch) diagonale aanpasbare infotainment touchscreen, beschikbare configuraties met voor-, achter- en vierwielaandrijving en is onlangs gecertificeerd door de EPA met een actieradius van 521 kilometer (324 mijl) op een volle lading (achterwielaandrijving).

2025: Cadillac ESCALADE IQ

Cadillac onthulde onlangs de allereerste volledig elektrische 2025 ESCALADE IQ, een herinterpretatie van de luxe full-size SUV. Met een geschatte actieradius van 724 kilometer tilt de ESCALADE IQ de rijervaring naar een hoger niveau met een gebogen 140-centimeter (55-inch) totale diagonale LED-display, beschikbaar Super Cruise® rijhulpsysteem, voertuig-naar-huis bidirectionele oplaadtechnologie met GM Energy's beschikbare Ultium Home-producten, luxe afwerkingen met een gedurfd interieur en exterieur ontwerp, compromisloze prestaties en nul uitlaatemissies.

Hummer EV

Van een ‘normale’ EV naar zo’n beetje de meest extreme. In de VS kost de Hummer EV $100.000, hier kun je hem alleen aanschaffen als grijze import. Voor degenen die dit toch willen; als je je verdiept in de bijtellingsregels is het rijden met een vrachtwagen juist een voordeel. Omdat er over deze auto zoveel meer te vertellen is, beperken we ons tot de knettergekke highlights: 800 volt, 1000 pk en in 3 seconden van 0 naar 100 km/u met deze 4 ton wegende mastodont. Voor deze auto heb je wel een rijbewijs C nodig. Dat grote gewicht komt door de 200 kWh zware accu die ze ook in de Silverado EV hebben.

Silverado EV

Daarover gesproken, de Silverado EV is misschien iets tammer, maar voor Europese begrippen nog steeds indrukwekkend. GM heeft aangekondigd dat de productie van de 2024 Silverado EV First Edition RST van start is gegaan, met een grotere actieradius en laadcapaciteit. De 2024 Silverado EV biedt de kracht en mogelijkheden die verwacht worden van Chevy Trucks, waaronder een geschatte actieradius van 724 km, 754 pk en meer dan 1065 Nm koppel. Mocht je een elektrische bedrijfswagen nodig hebben met voldoende trekgewicht, kun je met 4536 kg een heel eind komen. Ook de Silverado EV is volledig elektrisch en ontwikkeld op GM’s geavanceerde Ultium Platform.

GM Energy (V2H) bidirectionele laadtechnologie

Ultium-gebaseerde EV’s worden beschikbaar met V2H-techniek. Het eerste voertuig in GM's portfolio van EV's dat compatibel is met de GM Energy home productreeks is de Chevrolet Silverado EV First Edition RST, die uitgerust zal zijn met V2H bidirectionele laadtechnologie. GM heeft aangekondigd dat deze techniek op alle EV’s komt. Met accu’s van 200 kWh kun je ongeveer 20 dagen een gemiddeld huishouden van energie voorzien.

BrightDrop

In ons land is er veel te doen over stadlogistiek. En om eerlijk te zijn, hebben we nog steeds niet de perfecte pakketauto voor de vele stops. Ook hier is GM actief. BrightDrop, ontstaan in het Innovatielab van GM, heeft de afgelopen drie jaar als een volledig dochteronderneming gefunctioneerd. Deze structuur stelde BrightDrop in staat om met de flexibiliteit en innovatiekracht van een tech-startup te opereren en te profiteren van de diepgaande productie-expertise van GM. Hiermee heeft BrightDrop een productportfolio ontwikkeld dat klanten zoals FedEx, Ryder en DHL helpt hun wagenparkactiviteiten te elektrificeren, en een team dat een elektrische bestelauto in recordtijd op de markt heeft gebracht.

Jasper Engel

Jasper Engel

Redacteur, trainer en eigenaar van EV Update

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie