
Ford investeert $5 miljard in ‘Universal EV Platform’ en nieuwe productieaanpak
Ford steekt $5 miljard in een nieuw, modulair EV-platform én een aangepaste productiemethode om betaalbare elektrische modellen op schaal te bouwen. De eerste auto die op die manier van de band rolt wordt een middelgrote, vierdeurs pick-up die in 2027. Dat moet gebeuren in Louisville (Kentucky) en deze heeft een beoogde instapprijs rond $30.000.
Model T-moment
Zelf spreekt Ford van een “Model T-moment” en koppelt die claim aan minder onderdelen, kortere montagetijden en prismatische LFP-accu’s die in de VS worden geassembleerd. Specificaties zoals accugrootte, laadcurves en officieel rijbereik volgen later, maar de focus ligt nadrukkelijk op lagere kosten zonder de bruikbaarheid uit te kleden.
Universal EV Platform én Universal EV Production System
De kern is het Universal EV Platform met een Universal EV Production System. Dat laatste vervangt de traditionele lopende band door een “assembly tree”: drie subassemblages – voorzijde, achterzijde en een structurele accuvloer – worden parallel opgebouwd en pas op het einde samengevoegd. Ford mikt op 20% minder onderdelen, 25% minder bevestigingsmiddelen, tot 40% minder werkstations en per saldo 15% snellere assemblage. Grote aluminium unicastings maken aparte panelen en beugels overbodig. Doel: eenvoud, herhaalbaarheid en lagere kosten.
Accu en elektrische architectuur
Het accupakket wordt een dragend vloerdeel met prismatische LFP-cellen (nikkel- en kobaltvrij). Dat bespaart ruimte en gewicht, verlaagt het zwaartepunt en moet een stillere cabine en ruimer interieur opleveren. LFP’s accu’s staan bekend om hun duurzaamheid en stabiele laadgedrag, gecombineerd met een lagere kostprijs.
Ford benadrukt een zonale elektrische architectuur en een ingekorte kabelboom; bij de eerste truck zou de kabelboom ruim een kilometer korter en circa tien kilogram lichter zijn dan in een eerdere Ford-EV.
Eerste model: middelgrote pick-up voor 2027
Het startschot is een vierdeurs EV-pick-up met frunk en open laadbak. Richtpunten uit de presentatie: meer passagiersruimte dan Toyota RAV4 en een sprint vergelijkbaar met Mustang EcoBoost. Ford mikt op een vanafprijs van circa $30.000. Tegelijk hint het merk op kleinere accupakketten dan gebruikelijk, gecompenseerd door efficiëntie en aerodynamica; exacte getallen ontbreken.

Investeringen en banen
De Louisville Assembly Plant wordt met $2 miljard omgebouwd voor het nieuwe productieproces; Ford rekent hier op 2.200 arbeidskrachten en benadrukt een betere ergonomie door voorgekitte onderdelen en gereedschap in de juiste oriëntatie. In Michigan investeert Ford $3 miljard in BlueOval Battery Park voor LFP-accu’s. Samen gaat het om bijna 4.000 directe banen over beide locaties.
Ford’s investeringen moeten een antwoord zijn op de kostenvoorsprong van Chinese merken en een verschuivend Amerikaans beleid rond EV-stimulering. Tegelijk blijft de lat hoog: een betaalbare EV moet óók winstgevend zijn. De nieuwe productiefilosofie – minder complex en meer geautomatiseerd – moet dat mogelijk maken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat Ford de beloofde schaalvergroting haalt. Naast een lagere aanschafprijs zullen het nieuwe platform en productiemethode waarschijnlijk ook resulteren in lagere gebruikskosten door minder onderdelen en OTA-updates voor verbeteringen en bugfixes. De politiek-economische onzekerheid (bijvoorbeeld tarieven en subsidies) blijft wel een interessante factor, maar Ford kiest zichtbaar voor lokale (accu)productie in de VS.
Europa: wat is realistisch?
Ford noemt exportmarkten, maar geeft nog geen harde toezegging voor Europa. Het platform is expliciet ontwikkeld voor meerdere carrosserievormen (van hatchback tot SUV en pick-up) en kan in principe ook voor Europese modellen worden benut, mits homologatie, productiecapaciteit en kostenplaatje kloppen. De timing ligt op zijn vroegst na 2027; of er Europese assemblage volgt, is nog niet bekend.
Open punten
Een aantal belangrijke details - bepalend voor de prijs, bruikbaarheid en positionering - blijft nog open:
- Accu en laden: officiële capaciteiten (kWh), laadsnelheden en -curves (kW en 10–80%), plus het geschatte bereik volgens EPA/WLTP.
- Varianten: uitwerking van aandrijflijnen (bijv. RWD/AWD, vermogens) en welke carrosserietypen het platform gaat dragen naast de pick-up.
- Europa-planning: tijdspad voor EU-introductie, homologatie-eisen en of er überhaupt sprake is van Europese assemblage of import.
- Software en OTA: roadmap voor functies en updates, onderscheid tussen inbegrepen en betaalde features, en het update- en prijsbeleid na levering.
De echte proef volgt bij de start van de serieproductie in 2027. Als het inderdaad lukt om kostenvoordeel, kwaliteit en kleinere accu’s te combineren, dan worden EV’s weer een stukje betaalbaarder. En dan komt er mogelijk ook voor Europa een relevant Ford-platform in beeld.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford