Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Exlantix gaat volgend jaar de Nederlandse markt op

Auteur Bas van der Weerd
08 november 2023

Het Chinese automerk Exlantix kondigt met vertrouwen zijn intrede aan op de Nederlandse markt. En daarmee worden de Nederlandse wegen over ruim een jaar met twee nieuwe elektrische modellen van Exlantix verrijkt: de ES sedan en de ET SUV. Deze lancering is onderdeel van een grotere strategie van het grote Chinese Chery International concern, dat Exlantix niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland, België, Luxemburg, Mexico, Kazachstan en het Midden-Oosten wil introduceren. Met de uitbreiding in Europa worden ook twee andere merken uit de stal van Chery geïntroduceerd: Omoda en Jaecoo.

Exlantix ES en ET

Deze twee modellen beloven volgens Exlantix een combinatie van esthetiek, functionaliteit en geavanceerde technologie. De ES en ET zullen allebei in februari 2024 worden gepresenteerd tijdens de Autosalon van Genève. Zowel de ES (een elektrische sedan) als de ET (een elektrische SUV) zullen naar verwachting eind 2024 op de markt komen.

Het zal ons trouwens benieuwen of een van de bestaande autofabrikanten bezwaar gaat maken tegen deze naamvoering. De in China gebruikte merknaam ‘Exeed’, die we op sommige foto’s zien, zal hier in ieder geval tot problemen leiden vanwege de Kia XCeed. Vandaar dat men zich hier waarschijnlijk tot ‘Exlantix’ beperkt.

Van de ES sedan zegt Exlantix dat deze is ontworpen volgens een ‘designed by the wind’-filosofie. Hij ziet er op de foto’s inderdaad erg gestroomlijnd uit. De Exlantix ES moet naar eigen zeggen een revolutie teweegbrengen in het design van elektrische sedans. Met meer dan 2000 aerodynamische simulaties en windtunneltests resulteert het ontwerp in een opmerkelijk lage Cw-waarde van slechts 0,21. Dit draagt volgens het Chinese merk niet alleen bij aan de efficiëntie, maar zorgt ook voor een lager windgeruis. We kunnen niet anders zeggen dan dat het interieur er keurig uitziet, men heeft een mooie combinatie van harmonieuze lijnen en minimalisme gemaakt.

Over de ET, een wat grotere SUV, zegt Exlantix niet zo gek veel. Maar een blik op de foto’s zegt dat dit toch een beetje een ‘dertien in een dozijn’ SUV is. Dat kan in China dan wel marktconform zijn, in Europa zien we dat toch graag anders. Qua uiterlijk onderscheidt hij zich eigenlijk nergens in, maar ziet er wel netjes uit, met een harmonieus lijnenspel.

Korte oplaadtijden door 800V systeem

De specificaties van de ES en ET zijn niet direct opzienbarend maar zijn best wel prima. Beide voertuigen bieden een heel bruikbare actieradius - 530 kilometer voor de ES en 475 kilometer voor de ET - waarbij vooral opvalt dat Exlantix een 800V systeem gebruikt. Dat betekent korte oplaadtijden, waarbij men opgeeft dat ze aan een 800V laadpaal in 15 minuten tot 50% kunnen worden opgeladen. Verder geeft men aan dat de ES in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur kan accelereren.

Ook hebben de twee elektrische modellen van Exlantix vierwielaandrijving, luchtvering, een volledig aluminium chassis, een geavanceerde achterwielophanging met vijf scharnieren en een dubbele wishbone voorwielophanging. Dit soort zaken zijn doorgaans voorbehouden zijn aan de luxere marktsegmenten.

Uitermate stil

Innovatie lijkt het kernwoord te zijn bij de ontwikkeling van de nieuwe modellen van Exlantix. Zo lijkt Exlantix zich niet enkel te richten op de functionaliteit van het elektrisch rijden, maar ook op de gehele rijervaring zelf. Het merk legt een nadrukkelijke focus op de integratie van state-of-the-art technologieën, een nauwgezette aandacht voor de isolatie tegen oneffenheden in het wegdek, wat samen met de superieure aerodynamica een uitermate stille cabine-ervaring moet garanderen.

Derek Du, hoofd van Benelux bij Chery International, toont zich verheugd over de filosofie achter het ontwerp van de auto's. Hij legt uit dat het ontwerp van de ES sedan een voorbeeld is van hoe vormgeving en functie elkaar kunnen versterken, resulterend in een auto die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar die ook praktische voordelen biedt zoals verbeterde efficiëntie en verminderde geluidsoverlast.

Introductie eind 2024

De Nederlandse markt kent al diverse Chinese automerken die met wisselend succes de markt hebben betreden. Exlantix lijkt met zijn focus op design, comfort en prestaties een segment aan te boren waarin bijvoorbeeld ook NIO en Xpeng opereren. Een best wel kleine niche, omdat je hier te maken hebt met de meer veeleisende kopers die doorgaans een voorkeur voor de Europese premium merken hebben. Met een geplande lancering in het vierde kwartaal van 2024 – de eerste leveringen zou je dus begin 2025 mogen verwachten - is in ieder geval het aftellen begonnen voor Exlantix. Het zal ons benieuwen of Exlantix de potentiële EV-kopers in Nederland kan overtuigen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie