Dodger Charger EV: Daar is zowaar de allereerste elektrische muscle car
De Dodge Charger, een auto die decennialang synoniem staat voor brute kracht en ongetemde Amerikaanse spierkracht, betreedt een nieuw tijdperk. Dodge introduceert namelijk een volledig elektrische versie van de Charger, en daarmee is de komst van de allereerste elektrische ‘muscle car’ een feit. Je zou kunnen zeggen dat de elektrische Dodge Charger een brug slaat tussen het glorieuze verleden en een duurzame toekomst. Maar reken maar dat hij ook een soort van wig slaat. Misschien kunnen we de Dodge Charger-EV het beste beschouwen als een mijlpaal met meerdere facetten.
Van een brullende V8 naar een fluisterstille elektromotor
Waar het bij elektrische auto’s vooral gaat om nuchtere zaken als efficiëntie en rijbereik, gaat het bij deze elektrische Dodge vooral om bruut rijplezier. Natuurlijk zijn er al heel veel elektrische auto’s op de markt die ook heel veel rijplezier bieden. Maar daar lijkt het bijna meer een bijkomstigheid. Bij de Charger-EV is het echter overduidelijk dat het vooral om dat rijplezier draait.
Traditioneel gezien zijn muscle cars het toonbeeld van ongecompliceerde mechanische kracht, met bulderende V8-motoren die het hart sneller doet slaan. Wat dat betreft vormt een fluisterstille elektrische muscle car natuurlijk een bizar contrast. Daardoor voegt hij ook een nieuw soort dimensie aan de prestaties toe: veel power, maar tegelijkertijd fluisterstil. Ook de elektrische Dodge Charger zal zijn bestuurder een adrenalinestoot bezorgen, maar niet langer met het gebrul van een traditionele verbrandingsmotor.
Spierballen genoeg
Als allereerste in dit segment heeft de Dodge Charger Daytona de eer om de standaard in de wereld van elektrische muscle cars te zetten. De Dodge Charger, die optimaal gebruik maakt van de flexibiliteit van het STLA Large platform van Stellantis, is ontworpen om extreme kracht te leveren. De Charger biedt een prestatie die vergelijkbaar is met supercharged V-8 motoren, maar dan zonder uitstoot én met onmiddellijke koppelrespons.
Het aandrijfsysteem bestaat uit een 100,5 kWh accupakket, een dubbele geïntegreerde laadmodule en twee motoren, die elk 250 kW en 400 Nm koppel genereren. Om het bereik en de efficiëntie te verbeteren, heeft de voorste motor een disconnect-mechanisme om die zo nodig van de voorwielen te ontkoppelen, terwijl de achterste motor een mechanisch ‘limited slip’ differentieel bevat voor een nog betere tractie en prestaties.
Het accupakket, dat een piekvermogen van 550 kW kan leveren, is specifiek ontworpen om de acceleratie te maximaliseren door de motoren in staat te stellen zoveel mogelijk vermogen uit de accu te halen over een kwart mijl. Dat uit zich een snelle acceleratie: van 0 naar 100 km/u in ongeveer 3,5 seconden. De prisma-vormige accucellen bieden een structurele stabiliteit en betere thermische prestaties, wat resulteert in lagere temperaturen tijdens intensief rijden. Dankzij de nikkel-kobalt-aluminium chemie van de accucellen wordt er meer vermogen per gram geleverd.
Daarnaast profiteren de Charger Daytona modellen van een geavanceerd en aanpasbaar regeneratief remsysteem, waarbij bestuurders het niveau van regeneratief remmen kunnen aanpassen via paddle shifters.
Muscle car DNA
Ook op andere manieren is de Dodge Charger doordrenkt met het DNA van muscle cars, zowel intern als extern, en is bijvoorbeeld ook uitgerust met prestatiegerichte functies zoals een PowerShot-modus die een tijdelijke toename van 40 pk biedt, diverse rijmodi zoals Drag, Track, Drift, en Donut, 20-inch wielen met 305 voor- en 325 achterbanden, het grootste remsysteem ooit aangeboden op een Dodge-voertuig, een dual-valve semi-actieve ophanging, Race Prep functies, Line Lock, Launch Control en meer. Al deze eigenschappen zijn standaard beschikbaar met vierwielaandrijving voor alle Charger-modellen, waardoor een nieuwe dimensie aan de muscle car-ervaring wordt toegevoegd.
Kracht en dynamiek
Bij het design van de Dodge Charger Daytona EV is de essentie van de klassieke muscle car behouden, terwijl het tegelijkertijd elementen bevat die bij elektrische auto’s horen. Het straalt de kracht en dynamiek die je verwacht van een voertuig met de Charger-erfenis, maar dan aangepast aan het elektrische tijdperk.
Uiteraard is de voorkant van de Charger ontworpen om zowel aerodynamisch als visueel zijn werk te doen, met scherpe lijnen die de luchtstroom optimaliseren én een krachtig statement maken. De ledverlichting accentueert de moderne look, terwijl de kenmerkende grille en badge herinneringen oproepen aan zijn roemrijke voorgangers. Ook de zijprofiel en achterkant van de Charger Daytona hebben nog de krachtige uitstraling met brede schouders en een krachtige stance, aangevuld door de 20-inch wielen en de bovenmaatse banden. Die banden geven de auto niet alleen een indrukwekkend uiterlijk, maar dragen ook bij aan de uitzonderlijke rijprestaties.
Binnenin combineert de Charger Daytona moderne technologie met de uitstraling die bij een dergelijke auto hoort. Het is een samensmelting van hoogwaardige materialen, geavanceerde technologie en subtiele verwijzingen naar het muscle car erfgoed. De cockpit is bestuurdergericht, met een intuïtieve lay-out van de bedieningselementen en een state-of-the-art infotainmentsysteem dat de naadloze connectiviteit en entertainment van nu biedt. De zitplaatsen, afgewerkt met premium materialen, bieden zowel comfort als ondersteuning tijdens sportieve ritten.
Donut- en Drift-modus, en nog veel meer
Verder komt de Dodge Charger Daytona EV met een reeks rijmodi die de bestuurder volledige controle geven over het karakter van de auto. Deze modi, variërend van Auto, Eco, Sport, Wet/Snow tot Track en Drag, zijn ontworpen om elke rijervaring te optimaliseren. Bijzonder is dat de Track- en Drag-modi standaard alleen beschikbaar zijn op de Charger Daytona Scat Pack, waarbij de Track-modus is gericht op het leveren van maximale prestaties op gladde, droge oppervlakken, en de Drag-modus zorgt voor een optimale lancering en rechte lijn acceleratie op een afgesloten dragstrip.
Daarnaast biedt de Charger Daytona nog nooit vertoonde race-opties die de muscle car-prestaties verder verkennen. Met de nieuwe Donut- en Drift-modi, exclusief voor de Daytona Scat Pack, biedt de Charger ongekende mogelijkheden. Donut-modus maakt het mogelijk om alleen de achterwielen te laten spinnen, waardoor de auto rond één van de voorwielen kan draaien zonder tussenkomst van het tractiecontrolesysteem. Drift-modus laat de bestuurder toe om uit drie sliphoeken te kiezen, met een koppel dat voornamelijk naar de achteras wordt gestuurd om de sliphoek te handhaven, waarbij de dempers vooraan volledig zacht worden gemaakt en de dempers achteraan volledig stijf worden om een overstuurconditie te creëren.
De Charger biedt ook Line Lock, waarmee de bestuurder de voorwielen kan blokkeren, het koppel van de vooras kan halen en de achterbanden kan laten spinnen om de banden schoon te maken en op te warmen voor een ‘launch’. De Launch Control zorgt voor een optimale rechtuitversnelling vanuit stilstand, met vijf selecteerbare niveaus van intensiteit.
Voor de ultieme racevoorbereiding introduceert de Charger Daytona Dodge-exclusieve methoden voor zowel dragracen als circuitracen. Dit systeem ondersteunt de optimale energie-output door middel van een warmere accu voor dragracing, terwijl voor circuitracen een koudere starttemperatuur wordt nagestreefd om de accu langer op te warmen en zo meer tijd op het circuit mogelijk te maken. Race Prep-pagina's bieden informatie over het accuniveau, de thermische staat en de resterende tijd voor de accu om raceklaar te zijn.
Upgrades
Er zijn als upgrade maar liefst zes prestatieniveaus bij te bestellen. De Charger Daytona R/T biedt bijvoorbeeld een standaard Stage 1 upgrade kit van Direct Connection, die 40 pk toevoegt voor een totaal van 496 pk. De Daytona Scat Pack met een Stage 2 kit levert 80 pk extra, goed voor een totaal van 670 pk. Toekomstige Daytona-modellen vereisen de aankoop van Direct Connection Stage kits voor deze upgrades.
De Dodge Charger Daytona EV bewijst dat elektrische aandrijving en muscle car opwinding geen tegenpolen zijn, maar elkaar juist kunnen versterken in een nieuwe definitie van ‘performance design’. Het zal interessant zijn om te zien hoe deze unieke combinatie van traditie en innovatie wordt ontvangen.
En zeg nou zelf: de naam 'Charger' is er gewoon voor gemaakt om voor een elektrische auto te gebruiken. Let's charge my Charger!








2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford