De Volkswagen ID.2 moet het begin van een grote inhaalslag worden
Er is nog niet zo heel veel bekend over de aangekondigde Volkswagen ID.2, maar hij moet wel een keerpunt voor het Duitse automerk markeren. Volkswagen probeert nog steeds om écht voet aan de grond te krijgen in de EV-markt, maar komt met de huidige ID-modellen niet verder dan een aarzelende start. Daar moet dus verandering in komen, en dat moet beginnen bij de ID.2. Terwijl het momenteel gonst van de berichten en geruchten dat de meeste autofabrikanten even rustig aan doen met de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen, schijnt Volkswagen nog steeds volop energie in de elektrische mobiliteit te willen steken. De ambitie om daarmee marktleider te worden blijft ook nog steeds overeind.
De Volkswagen ID.2 als nieuw speerpunt
Kai Grünitz, verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling bij Volkswagen, werd onlangs op de Los Angeles Auto Show geïnterviewd door het Britse magazine Autocars. Het gesprek ging over de Volkswagen ID.2, waarbij Grünitz vertelde dat het productiemodel van de ID.2 volgend jaar zal worden onthuld. De VW ID.2 moet uiterlijk in 2026 op de markt zal verschijnen.
Men zal daar in Wolfsburg reikhalzend naar uitkijken want hij moet Volkswagen’s nieuwe speerpunt bij de EV’s worden. Een auto in een absoluut volumesegment, waarbij het design, de prijs en de prestaties de auto tot een van de grote succesnummers in zijn segment moet maken. Maar dat duurt dus nog wel even, wat inhoudt dat Volkswagen komend jaar nog even flink de adem in moet houden op EV-gebied. En dat kan in de huidige, voor Volkswagen best wel zorgwekkende marktomstandigheden pijnlijk zijn. Volkswagen moet nu immers al een paar fabrieken sluiten.
Ergens is het verhaal best wel pijnlijk, want het merk investeerde vele miljarden in de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen en technologieën. Die investeringen zouden tot enorme successen moeten leiden. Maar helaas, die brachten dus niet het verwachte succes. Sterker nog, Volkswagen moet nu dus zelfs een aantal fabrieken sluiten en een groot aantal medewerkers ontslaan. Menigeen twijfelt of ze in Wolfsburg wel goed hebben nagedacht over een elektrische toekomst, en of die investeringen ook geen noodgreep waren om het besmette blazoen – denk een het dieselschandaal – kwijt te raken. Maar het maakt de noodzaak van een écht succesnummer nog groter. Of de VW ID.2 dat succes inderdaad zal brengen, kan nog niemand voorspellen.
Hoe kan de VW ID.2 dan wel het verschil maken?
Maar om onder anderen Tesla en de andere, steeds sterker wordende concurrentie voor te blijven, moet Volkswagen met iets speciaals komen. Iets heel speciaals. En dat is precies wat Volkswagen met de ID.2 wil gaan doen. Deze compacte elektrische auto zou een succes moeten worden met de combinatie van een aantrekkelijke prijs, een fris retro-design en geavanceerde technologie. Maar die combinatie zien we de laatste tijd veel vaker, zoals bij de elektrische Renault 5 en Fiat Grande Panda. Dat hoeft natuurlijk nog geen garantie voor succes te zijn.
1) Het moet weer een ‘echte Volkwagen’ worden
Wat is er dan wel voor nodig, om de Volkswagen ID.2 de harten van de automobilisten te doen veroveren en zo de inhaalslag in te zetten? Misschien is het inderdaad wel nodig om de ID.2 veel meer een ‘echte Volkswagen’ te maken, en niet de zoveelste ‘Volkswagen van de toekomst’. De toekomst wordt immers ook bepaald door wat je nú verkoopt. Wat dat betreft is het waarschijnlijk een prima idee om terug te grijpen naar de factoren die vroeger tot grote successen hebben geleid.
De Volkswagen ID.2 zal daarom qua uiterlijk wat meer op de Golf en Polo lijken. Hij wordt ook ongeveer even groot als de Polo, maar krijgt zo’n beetje de binnenruimte van een Golf. Dat klinkt al veelbelovend. Als het Volkswagen ook nog eens gaat lukken om er een attractief prijskaartje aan te hangen – vanaf zo’n 27 mille? – dan worden de kansen al een stuk groter. Daarvoor zullen de specificaties uiteraard ook marktconform moeten zijn. Daar komen we zo nog op terug.
Bovendien zal er voor de sportievelingen onder ons ook een rappe GTI-versie van de ID.2 komen. Dat beweert Autocar althans. Bij de andere ID-modellen houdt Volkswagen het nu op een GTX-versie. Het zou logisch zijn als men ook van de ID.2 zo’n luxe en krachtige variant ontwikkelt. Maar niet als je de VW ID.2 een andere, jongere doelgroep aan wilt spreken. Dan is een meer ‘pure’ hot hatch, die een beetje het iconische GTI-karakter terugbrengt, natuurlijk veel vanzelfsprekender.
2) Een nieuw maar ook vertrouwd design
Een van de meest opvallende kenmerken van de ID.2 is dus het design. Eigenlijk is het helemaal niet zo opvallend, want Volkswagen kiest dus bewust voor een wat behoudender design. Maar daarmee breekt men wel met de enigszins futuristische looks van de huidige ID.-modellen. Of dat nu wel of geen gedurfde of goede zet is, zal de toekomst natuurlijk uit moeten wijzen. Maar het lijkt zoals gezegd een logische zet om de Volkswagen ID.2 aantrekkelijk te maken voor de mensen die het merk al vele jaren een warm hart toedragen, maar teleurgesteld zijn in de huidige ID-serie.
De boven afgebeelde ID.2all concept car, die alweer een tijdje geleden werd onthuld, geeft natuurlijk al een aardige indicatie van wat we kunnen verwachten. Het merk gaat daarmee weer een beetje terug naar vriendelijke, ronde vormen, een herkenbaar Volkswagen-front en een beetje speels karakter. Het is duidelijk dat designchef Andreas Mindt een frisse maar ook realistische wind door de designafdeling heeft laten waaien.
3) MEB Entry platform voor een aansprekende prijs, prestaties en technologie
Onderhuids maakt de ID.2 gebruik van het nieuwe MEB Entry platform. Uiteraard is deze architectuur speciaal ontwikkeld voor compactere elektrische auto's, met dezelfde voordelen als het normale MEB-platform waar het van is afgeleid. Maar het schijnt dat bij dit nieuwe platform voordelen als interieurruimte, efficiëntie en flexibiliteit nog tot uiting komen.
Vooral die flexibiliteit is handig, want daardoor maakt MEB Entry het bijvoorbeeld ook mogelijk om een SUV-variant van de ID.2 te ontwikkelen. Uiteraard is Volkswagen ook van plan zijn om zo'n SUV op de markt te brengen, misschien wel om een mogelijk nog kleinere ID.1 acceptabele afmetingen te geven, maar voorlopig richt men de pijlen dus op de VW ID.2, afgeleid van de ID.2 all concept car.
Hoewel de exacte specificaties van de ID.2 nog niet bekend zijn, kunnen we al wel wat voorspellingen doen. De auto zal naar verwachting worden aangedreven door een elektromotor met een vermogen van maximaal zo’n 160 kW (218 pk). De accucapaciteit zal waarschijnlijk tussen de 45 en 60 kWh liggen, en die zal goed zijn voor een WLTP-actieradius van 350 tot 450 kilometer. Ook qua technologie zou de ID.2 zo’n beetje alles moeten bieden wat er maar te wensen is (al zal dat, Volkswagen kennende, in veel gevallen optioneel zijn).
Om die VW ID.2 in grote aantallen te kunnen verkopen, zal het uiteraard ook noodzakelijk zijn om de prijs scherp te houden. Gezien het – vroeger - goede imago van Volkswagen hoeft de ID.2 niet de allergoedkoopste te zijn, maar het verschil met de concurrentie moet echt niet te groot zijn. Als dat allemaal inderdaad gaat lukken, dan zou de ID.2 - voor Volkswagen althans – wel eens dé gamechanger kunnen worden. En dan zou de ID.2 inderdaad het begin kunnen zijn van een grote ‘elektrische’ inhaalslag van Volkswagen.
En de andere ID-modellen dan?
Omdat het ook niet werkt om je toekomst, die toch al op het spel staat, op één model te baseren zullen de andere ID-modellen ook concurrerender moeten worden. Natuurlijk heeft men bij bijna alle modellen op het MEB-platform onlangs al een update doorgevoerd maar dat lijkt nog niet genoeg te zijn.
Het is echter nog niet duidelijk welke verbeteringen en veranderingen Volkswagen de komende tijd nog door gaat voeren. Natuurlijk kun je denken aan betere specificaties, een scherpere prijs en de nodige optische verfijning, maar dat is makkelijk gezegd dan gedaan. Grünitz zei in het interview met Autocar dat er vanaf 2026 "enorme verbeteringen" worden doorgevoerd aan het huidige ID-gamma, die een volledig nieuwe look zullen omvatten die "teruggaat naar waar we vandaan komen". Ook zal men de prijsstelling en prestaties verbeteren, en nieuwe functionaliteiten toevoegen.
Overgang naar het Scalable Systems Platform
Bovendien lijken andere ontwikkelingen in het concern er ook op te duiden dat het huidige MEB-platform min of meer zijn beste tijd heeft gehad. Het SSP-platform (Scalable Systems Platform) moet namelijk een andere belangrijke pijler voor het Duitse merk worden. Dat schaalbare platform, of de doorontwikkeling daarvan, moet in de toekomst alle elektrische Volkswagens gaan dragen, van compacte stadsauto's tot luxe sedans.
Om de ontwikkeling van het SSP-platform te versnellen, is Volkswagen een samenwerking aangegaan met Rivian. Deze Amerikaanse fabrikant van elektrische pick-ups en SUV’s moet zijn expertise op het gebied van technologie en software inbrengen.
Dat nieuwe platform betekent ook dat de ID.2 niet de enige nieuwkomer in de Volkswagen-familie wordt. Uiteraard niet. Het merk zal uiteindelijk een compleet nieuwe generatie elektrische auto’s op basis van het SSP-platform lanceren. Dat gaat vanaf 2028 gebeuren. Ondertussen gaan we afwachten of de ID.2 inderdaad het langverwachte succes gaat brengen, en of ze in Wolfsburg nog wat kunnen verbeteren aan de concurrentiepositie van de andere modellen van de ID-range zodat ook die nog wat aan het succes kunnen bijdragen.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford