De Neta S Wagon wordt 's werelds eerste in serie geproduceerde personenauto op een skateboard chassis
Een volgende stap in de elektrische auto-industrie staat voor de deur. Neta Auto, een Chinese autofabrikant die zich snel opwerkt in de lokale EV-markt, heeft hun nieuwste model, de Neta S Wagon, aangekondigd. Dit zal 's werelds eerste in serie geproduceerde personenauto zal zijn die gebouwd is op het innovatieve skateboardchassis van CATL. Dit skateboardchassis is een modulair platform waarop verschillende soorten carrosserieën kunnen worden geplaatst, waardoor autofabrikanten sneller en goedkoper nieuwe modellen kunnen ontwikkelen.
Op zich is dat geen geheel nieuwe ontwikkeling, maar dit concept wordt tot dusver alleen bij bedrijfswagens toegepast. De Neta S Wagon is dus de allereerste personenwagen met zo’n chassis, die niet als productiemodel is aangekondigd. En dit model zal best wel aanslaan, want het is zo te zien een stijlvolle en praktische elektrische shooting break.
Strak design en ruim interieur
De Neta S Wagon heeft een modern en gestroomlijnd design met een gesloten front, verborgen deurgrepen en een panoramisch dak. Het interieur is ruim en comfortabel, met voldoende ruimte voor vijf inzittenden en een royale bagageruimte. Voorin pronkt een 17,6-inch centraal touchscreen, terwijl de bestuurder en passagiers kunnen genieten van verwarmbare, geventileerde en zelfs masserende voorstoelen. En voor wie graag gekoelde drankjes bij de hand heeft, is er zelfs een koelkast ingebouwd.
Twee aandrijflijnen: volledig elektrisch of range extender
De Neta S Wagon wordt aangeboden in twee varianten: een volledig elektrische (BEV) en een range-extender (EREV).
- De BEV-versie is er in twee configuraties: met achterwielaandrijving en een 200 kW elektromotor, of met vierwielaandrijving en een combinatie van een 170 kW elektromotor voor en een 200 kW elektromotor achter. De actieradius van de BEV-variant is nog niet officieel bekendgemaakt, die zal later worden onthuld.
- De EREV-variant combineert een 1.5-liter benzinemotor met een 200 kW elektromotor. Deze versie is verkrijgbaar met twee verschillende accu-opties: een 31,71 kWh-accu met een actieradius van 130 kilometer (volgens de CLTC-norm), of een grotere 43,88 kWh-accu die een actieradius van 185 kilometer biedt. Dankzij de range extender kan de totale actieradius worden uitgebreid tot maar liefst 1200 kilometer.
Alle versies van de Neta S Wagon hebben een begrensde topsnelheid van 185 km/u.
Welke chassis op welke versie?
Het is nog niet helemaal duidelijk welk chassis nu precies bij welke versie hoort. De ‘gewone’ Neta S staat namelijk op een eigen architectuur. Het lijkt erop dat de basisversie van de Neta S Wagon, inclusief de EREV-variant, op Neta’s eigen Shanhai 2.0-platform met een systeemspanning van 400V worden. Alleen de 800V-versie van de Neta S Wagon zou gebruik maken van het CIIC (CATL Integrated Intelligent Chassis) skateboardchassis.
Een beetje merkwaardige ontwikkeling, en dat is iets wat we uiteraard in de gaten zullen houden. Het is dus niet helemaal juist om te zeggen dat de Neta S Wagon 's werelds eerste in serie geproduceerde personenauto op een skateboardchassis is. Die eer gaat eigenlijk alleen naar de 800V-versie van de Neta S Wagon, die later dit jaar wordt verwacht.
In ieder geval is het gebruik van het skateboardchassis van CATL een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van elektrische auto's. Het biedt autofabrikanten de flexibiliteit om snel en kostenefficiënt nieuwe modellen te ontwikkelen, wat kan leiden tot een grotere verscheidenheid aan elektrische auto's op de markt. De Neta S Wagon is een eerste voorbeeld van wat er mogelijk is met deze technologie, en we kunnen in de toekomst nog veel meer innovatieve elektrische auto's verwachten die op dit platform zijn gebouwd.
Technologische hoogstandjes
Naast zijn innovatieve chassis en ruime interieur, zit de Neta S Wagon boordevol moderne technologieën. Het 17,6-inch centrale touchscreen biedt toegang tot een scala aan functies, waaronder navigatie, entertainment en voertuiginstellingen. Het digitale instrumentarium geeft de bestuurder alle belangrijke informatie in één oogopslag. Daarnaast beschikt de auto over spraakbesturing, adaptieve cruise control, lane departure warning en automatische noodrem.
Leveringen beginnen volgende maand al
Hoewel de prijs van de Neta S Wagon nog niet bekend is, is de lancering gepland voor later deze maand, met leveringen vanaf september. Het is nog onduidelijk of en wanneer de Neta S Wagon naar Europa (en Nederland) zal komen, maar het is zeker een auto om in de gaten te houden. Met zijn innovatieve chassis, aantrekkelijke design, ruime interieur en moderne technologieën heeft de Neta S Wagon het potentieel om een interessante speler te worden in de snelgroeiende markt voor elektrische auto's.











2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford