Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De ‘Brits-Chinese’ LEVC L380 komt daadwerkelijk naar Europa

Auteur Bas van der Weerd
02 juli 2024

Na jarenlang de taximarkt te hebben gedomineerd, betreedt LEVC nu de markt voor elektrische MPV's met de L380, een ruime en veelzijdige elektrische MPV. Het Britse LEVC, onderdeel van het Chinese Geely, staat vooral bekend om zijn iconische elektrische Londense taxi's. Met de nieuwe L380 wil het bedrijf een markt aanboren die nog redelijk dicht bij de huidige “TX”-modellen aanligt. Dat klinkt als een nogal voorzichtige strategie, maar het verschil tussen de TX en L380 is echt behoorlijk groot. Waar de eerste nog geënt is op het model van de traditionele Londense taxi, is de L380 een modern, bijna futuristisch ogende MPV. Het enige wat ze naast hun afkomst gemeen hebben, is het feit dat ze een volledig elektrische aandrijving hebben.

Meer dan een zijstapje in elektrisch personenvervoer

Het bedrijf zal met de 530 cm lange en 200 cm brede L380, in tegenstelling tot de taximodellen, niet alleen de personenvervoerders maar ook particulieren aan willen spreken. Het is immers veel meer dan een personenbusje. De LEVC L380, die in de aankondiging eerder dit jaar al een veelbelovende indruk maakte, is ontworpen om zijn gebruikers en inzittenden behalve een overdaad aan ruimte en comfort ook een ongeëvenaarde rijervaring te bieden.

Stap binnen in de LEVC L380 en je waant je in een luxueuze lounge op wielen. Het achtpersoons interieur is geïnspireerd op de eersteklas ervaring van luchtvaartmaatschappijen, met comfortabele stoelen die kunnen worden neergeklapt voor een dutje onderweg. De stoelen zijn bekleed met zacht semi-anilineleer en contrasteren prachtig met de Alcantara-stoffen en glanzende chromen accenten in de rest van de cabine. De bestuurder beschikt over een digitaal instrumentarium, een 10-inch infotainmentscherm en diverse geavanceerde rijhulpsystemen.

Een maar liefst 2,18 vierkante meter metend panoramisch glazen dak zorgt voor een overvloed aan natuurlijk licht en geeft de cabine een immens ruimtelijk gevoel. Slimme technologie dimt het glas automatisch om de inzittenden te beschermen tegen fel zonlicht. De passagiers op de tweede rij kunnen genieten van schermen die op de rugleuning van de voorstoelen zijn gemonteerd, perfect voor entertainment tijdens lange ritten.

Het interieurdesign van de L380 is een harmonieuze mix van Chinese en Britse invloeden, dat resulteert in een uniek en stijlvol interieur dat zowel modern als tijdloos is. Traditionele Chinese Ruyi-vormige ventilatieroosters worden gecombineerd met een "meteor shower" lichteffect in de cabine, dat iconische Londense bezienswaardigheden zoals de Tower Bridge en de Big Ben weergeeft.

Prestaties zijn ook bovengemiddeld

Maar het draait bij de LEVC L380 niet alleen om ruimte, luxe en comfort. De krachtigste variant beschikt bijvoorbeeld over twee elektromotoren en vierwielaandrijving. De aandrijving levert totaal een vermogen van maar liefst 400 kW en een koppel van 686 Nm. Dat zorgt voor een uitermate vlotte acceleratie en een soepele rijervaring, waarmee hij zich dus duidelijk van het gemiddelde personenbusje onderscheidt.  Indrukwekkend is ook de actieradius tot wel 820 kilometer (weliswaar volgens de vrij optimistische CLTC-norm), die mogelijk wordt gemaakt door de CATL 3.0 Kirin accu met een capaciteit van 140kWh en een toonaangevende celenergiedichtheid van 200Wh/kg. De L380 is als eerste auto met deze nieuwe accu uitgerust.

Space Oriented Architecture (SOA)

De basis van de LEVC L380 wordt gevormd door LEVC's nieuwe Space Oriented Architecture (SOA) platform. De afkorting SOA van is in Nederland een beetje ongelukkig zodat we die niet zo vaak zullen gebruiken, maar het platform is speciaal ontworpen voor elektrische voertuigen. Daardoor biedt het niet alleen een optimale ruimte-indeling, maar zorgt ook voor een lager zwaartepunt, wat de wegligging en stabiliteit ten goede komt.

Naast zijn indrukwekkende technische specificaties biedt de L380 ook een scala aan luxe en comfort. Voor de wielophanging van de voorwielen maakt men gebruik van een dubbele kogelgewricht McPherson-ophanging en luchtvering voor optimaal rijcomfort.


Van China naar Londen en Europa

De L380 is al succesvol gelanceerd in China, want hij wordt geproduceerd door Geely, het moederbedrijf van LEVC. Nu is het tijd voor de volgende stap: de Europese markt. Uiteraard begint men in het Verenigd Koninkrijk maar het is de bedoeling dat hij ook in andere Europese landen zal worden aangeboden. Hoewel de exacte prijs en beschikbaarheidsdatum in Europa nog niet bekend zijn, wordt verwacht dat de L380 in het eerste kwartaal van 2025 zijn debuut zal maken.

Space Oriented Architecture (SOA)
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie