De 25.000-dollar Tesla wordt waarschijnlijk “made in Germany”

Auteur Bas van der Weerd
06 november 2023

Tesla’s CEO Elon Musk heeft het al jarenlang over een goedkopere elektrische auto, die 25.000 dollar moet gaan kosten. De hoop daarop is met de jaren eigenlijk al een beetje vervlogen. Maar tijdens een recent bezoek aan Gigafacory Berlin schijnt Elon Musk te hebben gezegd dat die auto in die fabriek gebouwd zal worden, en in Europa 25.000 euro gaat kosten. Nu zegt Elon Musk natuurlijk wel eens vaker wat, maar het geeft in ieder geval weer goede hoop.

Toch geen loze belofte?

Omdat die goedkope Tesla de zoveelste loze belofte van Elon Musk leek, en de concurrentie in de vorm van de Citroën ë-C3 inmiddels wél zo’n auto op de markt heeft gebracht, is de uitspraak van Musk best wel verrassend. Wij hadden de hoop op die betaalbare Tesla eerlijk gezegd al een beetje opgegeven. Ook nu is het natuurlijk weer afwachten maar na eerdere aankondigingen en nog veel meer speculatie lijkt het erop dat die auto er toch echt gaat komen.

Tesla’s missie: een betaalbare elektrische auto

Tesla heeft al eerder beloofd om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor meer mensen. Met de topmodellen Model S en X en de middenklassers Model 3 en Y heeft Tesla al een behoorlijk sterke portfolio. Maar die 25.000 dollar is een nieuwe stap om elektrisch rijden nog betaalbaarder te maken. Nu de prijzen voor accu’s sneller lijken te dalen dan verwacht, en Tesla heeft opgedaan hoe het zo efficiënt mogelijk grote aantallen elektrische auto’s kan produceren, is er natuurlijk ook aan een aantal belangrijke voorwaarden voor zo’n auto voldaan.

Productie in Gigafactory Berlin

Deze goedkopere Tesla leek dus van de baan, maar hij gaat er kennelijk toch komen en zal dan van de band rollen in de Gigafactory in Berlijn. Nogmaals: als we Elon Musk moeten/kunnen geloven. De keuze voor Berlijn voor de productie van de nieuwe, betaalbare Tesla is logisch. De vraag naar dit soort auto’s is in Europa relatief groot en het is heel vanzelfsprekend om een auto dicht bij zijn doelgroep te produceren. Het labeltje “made in Germany” zal de kopers alleen maar meer overtuigen.

Concurrentie is misschien al zo ver

Toen Tesla een aantal jaren gelden die 25.000 dollar kostende elektrische auto aankondigde, leek dat nog een belofte voor de toekomst. Dat die toekomst nu al nabij is, zien we aan de recente aankondiging van de Citroën ë-C3, een elektrische hatchback in het B-segment die zelfs vanaf iets meer dan 23.000 euro zal worden aangeboden. Citroën heeft zelfs toegezegd om met een nog goedkopere variant te komen, die ongeveer 20.000 euro gaat kosten. En ook andere merken hebben betaalbare elektrische modellen aangekondigd.

Wat mogen we dan van Tesla verwachten?

Wat voor auto kunnen we van Tesla verwachten voor dat geld? Misschien zijn onze verwachtingen iets te hooggespannen, maar wij gaan ervan uit dat Tesla net iets meer voor het geld biedt dan de concurrentie. Laten we uitgaan van een cross-over SUV in het (sub)compacte segment. Iets in de orde van grootte van de Volvo EX30 bijvoorbeeld, of de Volkswagen ID.3. Qua vermogen zal hij zeker niet teleurstellen, maar veel vermogen uit een elektromotor halen is ook natuurlijk relatief goedkoop. En natuurlijk achterwielaandrijving. Het accupakket zal waarschijnlijk een capaciteit van 45 à 55 kWh hebben en dat betekent de auto mogelijk een actieradius van 325 tot 400 kilometer krijgt. Dat zou best mooi zijn voor dat geld, dus dat is waar we voorlopig op hopen. Eerst maar afwachten of hij er inderdaad komt. Voor de goede orde: de afbeelding boven het artikel is een door AI gemaakte impressie.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie