Cupra Tavascan: de knuppel in het hoenderhok?
De Cupra Tavascan, een elektrische SUV-coupé die Spaans temperament met Duitse techniek combineert, maakt zijn opwachting op de Nederlandse markt. Met zijn gedurfde design, krachtige prestaties en scherpe prijszetting gooit Cupra de knuppel in het hoenderhok. Dat doet hij bovendien vooral in zijn eigen hok, waar hij de concurrentie aangaat met de zustermodellen Volkswagen ID.5 en Skoda Enyaq Coupé. Kan deze nieuwkomer zijn rivalen overtreffen?
Spaanse passie met Duitse techniek
De Tavascan is een lust voor het oog, met zijn scherpe lijnen, coupé-achtige daklijn en opvallende lichtsignatuur. Het is duidelijk dat Cupra geen genoegen neemt met een doorsnee SUV-design. Het interieur is al even stijlvol, met sportstoelen, sfeervolle ambient lighting en hoogwaardige materialen die een gevoel van luxe en sportiviteit uitstralen.
De Tavascan is niet alleen een lust voor het oog, maar ook een feest voor de techliefhebber. Zo is de auto uitgerust met een augmented reality head-up display, dat navigatie-instructies en andere belangrijke informatie projecteert op de voorruit, waardoor je altijd je ogen op de weg kunt houden. Het infotainmentsysteem is modern en gebruiksvriendelijk, met een groot touchscreen en alle denkbare connectiviteitsopties.
Helaas zien we ook hier weer dat veel fysieke bedieningselementen zijn vervangen door het touchscreen en touchsliders en -buttons, wat ergonomisch niet altijd optimaal is. Daarin is toch weer te zien dat we met een derivaat van de modellen van Volkswagen’s ID-reeks te maken hebben, ook al hebben de ontwerpers van Cupra aardig hun best gedaan om een onderscheidend interieur te bedenken.
Business, Adrenaline of VZ Adrenaline: keuze genoeg
Cupra biedt de Tavascan aan in drie verleidelijke smaken: de Business, de Adrenaline en de VZ Adrenaline. De eerste twee uitvoeringen hebben achterwielaandrijving, die wordt verzorgd door de bekende, recent geïntroduceerde elektromotor die een vermogen van 210 kW (286 pk) levert. Deze uitvoeringen hebben een actieradius tot wel 569 (Business) of 546 (Adrenaline) kilometer volgens de WLTP-normen. Genoeg om zorgeloos langere afstanden te rijden zonder laadstress.
De VZ heeft vierwielaandrijving en een vermogen van maar liefst 250 kW (340 pk). Daarmee biedt hij veel meer power en grip, maar ook een iets kortere actieradius van 515 kilometer (WLTP). Dat laatste hoeft geen probleem te zijn, zeker niet omdat hij dat weer compenseert met zijn sportievere karakter en snellere acceleratie.
Alle versies zijn uitgerust met een 77 kWh accupakket en kunnen snelladen met een snelheid tot 135 kW, waardoor je binnen 30 minuten weer voldoende kilometers kunt bijladen voor de volgende etappe van je reis.
In het hoenderhok
We zeiden het al, de Tavascan gooit de knuppel in het hoenderhok omdat dit model de concurrentie aangaat met andere modellen van het Volkswagen-concern. Hij deelt niet alleen zijn MEB-platform met de Volkswagen ID.5 en Skoda Enyaq Coupé, maar ook de aandrijflijn. Dat wil niet zeggen dat de Cupra Tavascan eenheidsworst is, want de ontwerpers in Spanje hebben hem uiteraard wel een geheel eigen karakter meegegeven, met een sportievere afstelling van het onderstel en een scherpere respons van het gaspedaal.
Maar als we even de details van de uitrusting van de diverse modellen en uitvoeringen vergeten maar ons puur beperken tot het vermogen, de aandrijfvariant (RWD/AWD) en de prijs, dan zien we dat er maar heel weinig verschil is. De Volkswagen ID.5 is in alle gevallen het duurste. Dat scheelt zo een paar duizend euro, terwijl de Cupra Tavascan en de Skoda Enyaq Coupé elkaar in de RWD-uitvoering maar weinig ontlopen. Als we kijken naar de duurste en snelste uitvoeringen dan liggen de Tavascan en ID.5 weer dicht bij elkaar terwijl de Enyaq Coupé dan weer een stuk goedkoper is. Onderstaand een overzicht van de diverse modellen en uitvoeringen, waarbij we ons beperken tot de modellen met 77/79 kWh accu:
Model | Vermogen | Aandrijving | Prijs |
Cupra Tavascan Business | 210 kW | RWD | € 49.990 |
Skoda Enyaq Coupé Selection | 210 kW | RWD | € 50.990 |
Volkswagen ID.5 Pro | 210 kW | RWD | € 53.990 |
Cupra Tavascan VZ Adrenaline | 250 kW | AWD | € 62.990 |
Skoda Enyaq Coupé RS | 250 kW | AWD | € 60.990 |
Volkswagen ID.5 GTX | 250 kW | AWD | € 62.990 |
Jammer: Warmtepomp altijd optioneel
We hebben ook een even naar de uitrusting gekeken en daar zijn de verschillen niet al te groot. Ergens hadden we verwacht dat de aanwezigheid van bijvoorbeeld een warmtepomp mede de oorzaak zou zijn van de prijsverschillen. Maar zelfs de duurste uitvoeringen hebben geen warmtepomp, en dat is iets wat je van zo’n sportieve, complete en allesbehalve goedkope auto toch wel zou kunnen of mogen verwachten. Zo’n pomp scheelt niet alleen het nodige energieverbruik maar biedt ook heel wat extra comfort. Jammer dat je daar dus minstens duizend euro extra voor moet aftikken. Wat comfort betreft: ze hebben alle drie wel stoelverwarming op de voorstoelen.
Om een en ander wat beter te kunnen vergelijken, keken we ook even naar een heel voor de hand liggende concurrent, de Tesla Model 3 Performance. Ook met twee motoren en vierwielaandrijving, en in dezelfde prijsklasse als de krachtigere uitvoeringen:
Model | Vermogen | Aandrijving | Prijs |
Tesla Model 3 Performance | 393 kW | RWD | 56.990 |
En jawel, de Tesla is heel wat goedkoper, heeft véél meer vermogen én heeft standaard stoelverwarming plus stoelventilatie, en ook die warmtepomp is standaard. Qua rijbereik doet hij met 528 kilometer ook niet voor ze onder én hij heeft natuurlijk een veel geavanceerder softwaresysteem. Bovendien maakt Tesla optimaal gebruik van het Supercharger netwerk, wat toch een extra stukje comfort en vertrouwen tijdens lange ritten is.
Je moet dus wel een heel erge liefhebber van Cupra, Skoda of Volkswagen zijn om toch ook niet even stiekem naar een Tesla Model 3 te kijken. Of misschien zelfs naar de Chinese concurrenten daarvan, zoals de BYD Seal en de Xpeng G6. En vergeet ook de Zeekr X en smart #3 niet.
Evengoed een kanshebber
Om terug te komen op de Cupra Tavascan doet het geringe verschil in specificaties met zijn zustervoertuigen misschien een beetje aan eenheidsworst denken. Maar ondanks dat biedt de Tavascan een aardig aantrekkelijke combinatie van sportiviteit, design en technologie, en dat voor een prijs die de concurrentie in eigen huis het vuur aan de schenen legt.
Cupra wil met de Tavascan uiteraard laten zien dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn. De Tavascan moet emotie en passie oproepen. Of de Tavascan daardoor succesvoller zal zijn dan de ID.5 en Enyaq Coupé valt nog te bezien, maar Cupra heeft met de Tavascan wel een serieuze kanshebber in handen. Een auto als de Tavascan koop je immers ook op basis van emoties, en dat snappen ze bij Cupra heel goed.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford