Caravan Salon Düsseldorf, zijn caravans net zo elektrisch als EV’s?
“Het is weer voorbij die mooie zomer“ zong Gerard Cox in 1973. Dat geldt ook zeker voor caravanminnend Nederland, de vakantie is voorbij. Er is nog een klein hoogtepuntje in de vorm van de grootste caravanbeurs ter wereld die voor Nederlanders op rij-afstand, met of zonder caravan, bezocht kan worden. Deze beurs werd voor het eerst in 1962 gehouden en is nog steeds dé beurs voor ‘mobiel reizen’. Op maar liefst 250.000 M² staan 750 exposanten, waarbij het leeuwendeel opgevuld wordt door caravans, campers en kampeerbus. Wij stelden het navigatiesysteem van onze test Renault Scenic E-Tech in op Messe Düsseldorf en onderzochten of de caravanbranche ook dezelfde snelle ontwikkeling ondergaat als die van elektrische auto’s.
Campers, campers en geen caravans
Veel, heel veel campers staan er op de beurs. Zodanig veel staan er op de beurs, dat we eerst denken dat er helemaal geen caravans staan. Blijkt dat we deels gelijk hebben. Er staan veel meer campers op de beurs, dan caravans, maar we zijn ook per ongelijk vanaf de verkeerde kant het beursgebouw ingelopen. Over de trend op campergebied kunnen we kort zijn. Dat is vooral nog diesel wat de klok slaat. Van omgebouwde Peugeot Boxers en Ford Nuggets met hefdak van enkele tienduizenden euro’s tot aan de Morelo Grand Empire van een klein miljoen, waarbij ik hem tekort doe als ik zeg dat het een omgebouwde Mercedes-Benz Actros is. Maar dan wel één waarbij je je Maserati MC20 onder in de camper kan meenemen.
Als je een elektrische camper zoekt, dan is het vaak een omgebouwde Volkswagen ID.Buzz die je aantreft. Omdat een camper ook geen dagelijks vervoersmiddel is, en er ruim twee keer zoveel caravans (422.000) dan campers (193.000) in Nederland rondrijden, concentreren we ons op caravans. Disclaimer, schrijver des artikel heeft ook een caravan en rijdt regelmatig met een elektrische auto en een caravan.
Elektrische auto en caravan is een flinke actieradius verlaging
Een caravan weegt al snel, beladen en al, 1.500 kg. Het zijn ook niet de meest aerodynamische aanhangers. Daarom houd je al snel de helft van je elektrische actieradius over als je met caravan op pad gaat. Daarom heb ik goed gekeken in op de Caravan Salon Dusseldorf naar wat de nieuwste caravanmodellen nu allemaal te bieden hebben om dit ‘probleem’ te lijf te gaan.
Een caravan is net als het automerk Lotus
Bij de keuze althans van je merk/model. Uiteraard geldt, hoe langer des te zwaarder. Vooral als je naar dubbel-asser varianten kijkt, dan heb je én veel gewicht én vier wielen die voor wrijving en dus range-vermindering zorgen. Mijn voorbeeldige gezin heb ik als voorbeeld gebruikt en dus gekeken naar een gemiddelde caravan van 5 meter opbouw, dus zonder dissellengte. Met dissel is het 7 meter. De caravan moet plek bieden voor minimaal vier slaapplaatsen. Van de bekende caravanmerken moet je in zo’n geval vooral naar de wat lichtere merken kijken. Caravanmerken zoals Tabbert en Fendt zijn zwaarder uitgevoerde caravans. Degelijker wellicht, maar sowieso zwaarder. Iets wat niet wenselijk is als je een elektrische auto hebt.
De lichtere caravanmerken zijn Adria, Hobby en Knaus en daarbij zie je weinig elektrificatie. Wat je wel soms ziet is ‘gasloos’. In een caravan gebruik je gas om te koken en/of de caravan te verwarmen. In een caravan kun je gemakkelijk van het gas af door op inductie te koken en door een goede dakairconditioning te gebruiken voor het verwarmen, die je uiteraard ook kunt gebruiken voor het afkoelen op een hete zomerdag. Koken op inductie is soms nog wel lastig op campings waarbij je een elektra-aansluiting met een laag amperage hebt. Voor je het weet ‘springt de zekering er uit’. Voor velen is koken op inductie een brug te ver.
De caravanairco gebruiken is eigenlijk nooit een probleem, als de airco maar niet een te hoog start-amperage heeft. Dan blijft alles het nog keurig doen. Dat is de reden waarom ik persoonlijk voor een Webasto gekozen heb. Al is dat bij andere merken misschien ook het geval.
Een caravan zonder verlies van actieradius, halleluja
Ik had me er al bij neergelegd dat elke caravan de actieradius (soms flink) verminderd. Totdat ik ging praten met … Sorry, de fabrikant mag ik nog niet bekend maken. Maar wel wat ze gaan doen.
Ze komen namelijk met een caravan op de markt die zijn eigen elektromotoren heeft, twee stuks maar liefst, en eigen accu. Uiteraard ligt die accu, net als bij een EV in de bodem van de caravan en maakt het de caravan dus lekker stabiel. Deze accu is 36, 46 of 55 kWh groot. De stroom uit deze accu’s wordt gebruikt om de twee elektromotoren aan te drijven. Elk wiel krijg namelijk zijn eigen elektromotor. Indien je een mover hebt, dan heb je ook een mover voor elk wiel. Datzelfde geldt dus voor de elektromotoren, met het verschil dat je nu geen mover meer nodig hebt.
Hoe sterk de elektromotoren zullen zijn is nog niet bekend, maar tezamen met de accu drijven ze wel de caravan zodanig krachtig aan dat je geen actieradius kwijtraakt. Sterker nog, de caravan is zwaarder vanwege de accu dan een gewone caravan, maar hij wordt vanwege onder andere zijn gewicht nu apart gekeurd. Het is namelijk niet een standaard aanhanger die voor het volledige gewicht aangerekend kan worden. Hij wordt bij de KPA (Duitse RDW) momenteel gekeurd als motorvoertuig, maar dan uiteraard zonder stuur. Het zou dus goed kunnen zijn dat deze caravan 2.000 kg weegt, maar dat hij als aanhanger maar voor 1.000 kg meetelt. Een beetje vreemd geval is zo’n caravan wel. Er zijn ook nog zoveel vragen over zijn specificaties. Maar dat niet alleen, een praktijktest staat ineens erg hoog op de wishlist. Deze ontwikkeling is namelijk zeer interessant om de gaten te houden, en dat zullen we dan ook zeker doen!
Mocht je de Caravan Salon Düsseldorf 2024 willen bezoeken:
Dagen: vrijdag 31 augustus - zondag 8 september
Tijden: 10:00 - 18:00
Kosten: 6 tot 19 euro
Meer informatie is te vinden op: https://www.caravan-salon.com/
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford