Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

ARI 1710: Grote en eigenzinnige bestelauto met Chinese roots

Auteur Bas van der Weerd
05 augustus 2024

Elektrische bestelwagens winnen snel terrein, al is het lang niet zo snel als de fabrikanten en overheden winnen. De Chinese fabrikanten zien uiteraard hun kans schoon om een graantje mee te pikken van deze groeiende markt. Een van de nieuwste spelers is ARI Motors met de 1710, een grote elektrische bestelauto uit de stal van Dongfeng die indruk maakt met zijn royale laadruimte, bruikbare actieradius en een aantrekkelijke prijs. Maar wat voegt deze elektrische bestelwagen toe, behalve dan dat hij hoogstwaarschijnlijk scherp geprijsd zal zijn?

Flink laadvolume

De ARI 1710 maakt in ieder geval indruk als het gaat om laadruimte. Met een laadvolume van maar liefst 12,7 m³ kun je er met gemak de complete huisraad in kwijt. Met een laadvermogen van 1010 kg hoef je je ook niet al te veel zorgen te maken over zware ladingen. Er is naast deze 3500 kilo-variant ook een 4250 kilo-variant verkrijgbaar.

Vergeleken met andere populaire bestelwagens in deze klasse, zoals de Mercedes Sprinter of Ford Transit, doet de ARI 1710 zeker niet onder voor wat betreft de laadruimte.

Flexibel inzetbaar dankzij ruime actieradius

De ARI 1710 is standaard uitgerust met een 77 kWh LFP-accu, goed voor een actieradius van 279 km volgens de WLTP-cyclus. Voor wie meer actieradius nodig heeft, is er een optionele 101 kWh accu beschikbaar, waarmee je tot 415 km kunt rijden. Hoewel de actieradius in de praktijk kan variëren afhankelijk van het gebruik en de omstandigheden, is de ARI 1710 qua actieradius absoluut geschikt voor dagelijks gebruik in en rond de stad.

En als de accu leeg is, dan kun je ook de ARI 1710 weer snel opladen aan de DC-snellaadzuil. Je kunt de accu van deze besealauto in 45 minuten opladen van 0 tot 80%. Dat is niet bijzonder snel, maar voor een bestelauto ook zeker niet langzaam. Voor het volledig opladen aan een AC-lader moet je rekening houden met ongeveer 8 uur.

Aantrekkelijk geprijsd

Met een vanafprijs van €44.900 (exclusief BTW, en in Duitsland) is de ARI 1710 best wel een aantrekkelijk geprijsde elektrische bestelwagen. Zeker als je bedenkt dat hij een grote laadruimte, voldoende actieradius en behoorlijke snellaadmogelijkheden biedt. De ARI 1710 is nu al te configureren en te bestellen, de eerste leveringen worden binnenkort verwacht.

Chinese roots, Europese ambities

De ARI 1710 is gebaseerd op een platform van het Chinese Dongfeng, een van de grootste autofabrikanten van China. ARI Motors, een Duits bedrijf, heeft de technologie van Dongfeng naar eigen zeggen aangepast en verfijnd voor de Europese markt. Met deze 1710 hoopt ARI Motors, dat vooral gespecialiseerd is in kleinere elektrische voertuigen, voet aan de grond te krijgen op de Europese markt voor elektrische bedrijfswagens, die momenteel nog gedomineerd wordt door Westerse merken.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie