
Aiways richt al zijn pijlen op Europa
Het Chinese Aiways trekt zich vanwege de niet-aflatende prijzenslag terug uit de eigen, gigantische thuismarkt en richt zijn pijlen volledig op Europa. Een gewaagde zet, maar volgens Aiways is dit de enige juiste keuze. Wat zit er achter deze strategische koerswijziging, en wat betekent dit voor de Nederlandse consument?
Aiways: Van underdog tot Europese uitdager
Aiways is een relatief onbekende speler in de wereld van elektrische auto's. Het bedrijf werd opgericht in 2017 en heeft sindsdien twee modellen op de markt gebracht: de U5 SUV en de U6 SUV-Coupé. Of eigenlijk maar één model, want die veelbelovende U6 is er jammer genoeg nooit echt gekomen. Hoewel deze modellen, zeker als Aiways wat extra aandacht aan enkele zwakke punten zou schenken, absoluut potentie hebben, kregen ze in de overvolle Chinese EV-markt niet de aandacht die ze verdienden. De concurrentie is moordend, en Aiways worstelde met lage winstmarges. De coronapandemie deed het bedrijf al min of meer de das om. Aangezien de prijzenslag in China alsmaar doorgaat heeft het bedrijf nu besloten om zijn focus te verleggen naar Europa, waar de vraag naar elektrische auto's exponentieel groeit.
Financiële injectie voor Europese ambities
Om de Europese ambities waar te maken, heeft Aiways een financiële injectie gekregen door middel van een beursgang in de VS via een SPAC (Special Purpose Acquisition Company). Deze strategische zet levert Aiways niet alleen geld op, maar ook de nodige naamsbekendheid in de internationale wereld van investeerders.
Nieuwe modellen en technologieën voor Europa
Met de financiële middelen op zak heeft Aiways grootse plannen voor Europa. Niet alleen met de U5 (foto onder) en U6 (foto boven). De introductie van de U7 - een grote SUV – staat ook op de planning. Maar daar blijft het niet bij. Aiways wil verrassen met innovatieve technologieën, zoals de MAS (More Adaptable Structure)-platformarchitectuur, die de basis zal vormen voor toekomstige modellen. Dit modulaire platform biedt flexibiliteit en maakt het mogelijk om snel nieuwe modellen te ontwikkelen die aansluiten bij de wensen van de Europese consument.
München wordt het nieuwe hoofdkwartier
Om dichter bij de Europese markt te staan, verhuist Aiways zijn hoofdkantoor naar München, Duitsland. Dit is niet alleen een symbolische zet, maar ook een strategische keuze. Duitsland is immers het hart van de Europese auto-industrie, met een grote pool aan talent en expertise. De aanwezigheid in München biedt Aiways ook de mogelijkheid om nauwer samen te werken met Europese partners en leveranciers.
Online verkoop en samenwerking met dealers
Aiways zal zich in Europa richten op online verkoop, maar ook samenwerken met dealergroepen om een breder publiek te bereiken. Deze hybride aanpak combineert het gemak van online shoppen met de persoonlijke service en expertise van lokale dealers. Een slimme zet, aangezien veel consumenten nog steeds behoefte hebben aan persoonlijk advies bij de aankoop van een auto, zeker als het gaat om een relatief onbekend merk als Aiways.
Nog genoeg uitdagingen
Natuurlijk is de weg naar succes in Europa niet zonder uitdagingen. Het betrekkelijk kleine en onbekende merk moet concurreren met gevestigde namen en het vertrouwen van de Europese consument winnen. Het is maar de vraag of Aiways voldoende ingrediënten in huis heeft om een belangrijke speler te worden op de Europese EV-markt. Of het merk erin zal slagen om de harten van Europese automobilisten te veroveren, zal de toekomst uitwijzen.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford