Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Accudegradatie? EV-accu’s gaan volgens Geotab langer mee dan gedacht!

Auteur Bas van der Weerd
30 september 2024

Ondanks de recente hick-ups wint de elektrische auto hoe dan ook terrein. Steeds meer mensen omarmen de voordelen van elektrisch rijden, maar er zijn nog steeds veel mensen die elektrische auto’s helemaal niet zien zitten. Vroeger waren de beperkte actieradius, hoge aanschafprijs en de gebrekkige laadinfrastructuur de voornaamste tegenwerpingen. Aanvankelijk was dat min of meer terecht, maar tegenwoordig zijn die argumenten niet bepaald steekhoudend te noemen. Maar er zijn nog steeds zaken waar mensen problemen mee hebben. De brandveiligheid bijvoorbeeld, en ook de levensduur van de EV-accu. Betreft de brandveiligheid tonen de statistieken inmiddels aan dat we ons daar niet echt zorgen over hoeven te maken. En de accu’s dan? Ook dat blijkt mee te vallen, zo blijkt.

Geen twijfels meer over de levensduur van EV-accu’s?

Maar de hardnekkige twijfels over de levensduur van accu’s, daar konden wij ons ook wel een beetje in vinden. Zullen die dure accupakketten niet snel degraderen en een kostbare vervanging vereisen? We hebben hier en daar gehoord en gelezen dat accu’s ook op celniveau gerepareerd kunnen worden, maar dat is werk voor echte specialisten en dat schijnt ook een aardig kostbare zaak te zijn. Aan de andere kant zijn er ook heel veel accupakketten die aantoonbaar probleemloos vele honderdduizenden kilometers meegaan.

Hoe mooi zou het zijn als er een onderzoek zou zijn dat meer duidelijkheid zou scheppen. Een nieuw onderzoek van Geotab, een autoriteit op het gebied van connected vervoer, laat nu best wel geruststellend nieuws zien, zelfs voor de meest sceptische petrolhead.

Geotab analyseerde data van bijna 5.000 elektrische voertuigen, in totaal goed voor 1,5 miljoen dagen aan rijgegevens. Wat blijkt? De gemiddelde accudegradatie bedraagt slechts 1,8% per jaar. En die wordt steeds lager, naarmate de voertuigen en accu’s van een nieuwere generatie zijn. Ter vergelijking: in 2019 was dit nog 2,3%. De voortdurende ontwikkeling van accutechnologie brengt een duidelijke verbetering van de degradatie met zich mee. En die degradatie is volgens Geotab sowieso heel laag. De best presterende EV-modellen laten zelfs een degradatie zien van maar 1% per jaar.

Gaat de AV-accu inderdaad langer mee dan de EV zelf?

Uit die resultaten van het onderzoek van Geotab zou je mogen zelfs concluderen dat de accu’s langer meegaan dan de auto zelf. Dat betekent ook nog eens dat we veel langer profijt hebben van de kostbare, vaak onder niet-ideale grondstoffen van de accu’s. We kunnen die grondstoffen via recycling trouwens voor bijna 100% terugwinnen, maar dat gaat uiteraard niet zonder een ingewikkeld proces en ook dat kost weer heleboel energie. Daarom is het veel handiger als EV-accu’s gewoon heel erg lang meegaan.

En dat blijkt volgens Geotab inderdaad het geval te zijn. David Savage, Vice President van Geotab UK en Ierland, windt er geen doekjes om: "Met deze hoge en duurzame gezondheid (State of Health – red.) zullen accu's in de nieuwste EV-modellen ruim de levensduur van de auto overtreffen en hoeven ze waarschijnlijk niet eens vervangen te worden." Een opmerkelijke en gedurfde uitspraak, die de mythe van de snel slijtende EV-accu naar het rijk der fabelen moet verwijzen.

Accudegradatie: een natuurlijk proces

Maar het is wel zo, dat accudegradatie gewoon een feit is. Elke accu, of die nu in je smartphone, laptop of elektrische auto zit, verliest na verloop van tijd enige capaciteit. Dit komt door chemische processen binnenin de accu, die de opslag van energie beïnvloeden. De mate waarin dit gebeurt, wordt uitgedrukt in State of Health (SOH), een percentage dat aangeeft hoeveel capaciteit de accu nog heeft ten opzichte van zijn oorspronkelijke capaciteit.

Maar de Geotab-data toont aan dat deze degradatie bij moderne EV's minimaal is en geen significante impact heeft op het dagelijks gebruik. Een jaarlijkse afname van 1,8% betekent dat een accu van 60 kWh na 10 jaar nog steeds een capaciteit heeft van ongeveer 50 kWh. Ruim voldoende voor de meeste dagelijkse ritten.

Factoren die accudegradatie beïnvloeden

Verschillende factoren spelen een rol bij accudegradatie. De belangrijkste zijn:

  • Accuchemie
    Er zijn verschillende soorten lithium-ion accu’s, elk met eigen kenmerken en gevoeligheid voor degradatie.
  • Thermisch beheer
    Een goede temperatuurregeling is cruciaal voor de levensduur van de accu. Oververhitting kan degradatie versnellen. Daarom zijn veel EV's uitgerust met geavanceerde koelsystemen en die blijken inderdaad van groot belang te zijn.
  • Laadgedrag
    De manier waarop je de accu oplaadt heeft ook invloed op de levensduur. Frequent snelladen kan degradatie bevorderen, terwijl het volledig ontladen van de accu juist afgeraden wordt.

Rijgedrag niet van invloed

Interessant is dat intensief gebruik van de EV geen versnelde degradatie lijkt te veroorzaken. Sterker nog, hoe meer kilometers je maakt, hoe rendabeler een EV wordt. Dit is ook goed nieuws voor de wagenparkbeheerders van voertuigen die bovengemiddeld intensief gebruikt worden, zoals taxi’s, personenbussen en bezorgvoertuigen.

Telematica belangrijk voor verkrijgen gegevens

Uiteraard zegt Geotab dat telematica belangrijk is. Dat is een van de specialiteiten van het bedrijf. Telematica speelt natuurlijk wel een belangrijke rol in het verzamelen en analyseren van accugegevens. Via die telematica-systemen worden immers de gegevens over accugebruik, laadgedrag en degradatie verzameld en geanalyseerd. Deze data geeft niet alleen inzicht in de prestaties van accu's. Die data kan ook helpen bij het optimaliseren van het gebruik en de levensduur.

Toekomstperspectief

De bevindingen van Geotab kunnen van groot belang zijn voor de toekomst van elektrisch rijden. Ze verminderen niet alleen de zorgen van potentiële kopers, maar vergroten ook het vertrouwen in de duurzaamheid en betrouwbaarheid van EV's. Met de verwachte verbeteringen in accutechnologie in de komende jaren, kunnen we nog betere prestaties en een langere levensduur verwachten.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie