Zero-emissiezone, ondernemers zien het niet als een probleem
De invoering van zero-emissiezones in steeds meer Nederlandse steden lijkt geen grote problemen te veroorzaken voor ondernemers. Hoewel er zorgen zijn over de overgang naar elektrische voertuigen, toont nieuw onderzoek van leasemaatschappij Ayvens aan dat het bedrijfsleven positiever tegenover deze ontwikkeling staat dan vaak wordt gedacht.
Volgens het onderzoek onder ruim 400 bedrijven ervaren slechts 34% van de ondernemers hinder van de nieuwe regels. "Dit is een opvallend resultaat", aldus Roy Driessen, Segment Director Light Commercial Vehicle bij Ayvens Nederland. "We hadden verwacht dat er meer weerstand zou zijn, gezien de investering die nodig is voor de overstap naar elektrische voertuigen."
Toch zijn er ook zorgen. Zo geeft bijna de helft van de ondervraagden aan dat het verduurzamen van de stadslogistiek een uitdaging vormt. Driessen: "Veel bedrijven hebben al geïnvesteerd in duurzamere voertuigen. Het is begrijpelijk dat ze zich afvragen hoe ze deze investering terug kunnen verdienen, vooral als concurrenten nog geen vergelijkbare stappen hebben gezet."
Positieve ervaringen met elektrisch rijden
Ondernemers die al zijn overgestapt naar elektrische bestelwagens zijn over het algemeen positief. Zo ervaart Tonnie Soares van Soares Parket de overstap als efficiënter en zelfs voordeliger. "Het is overzichtelijker en de kosten zijn lager, zeker met de korting op de wegenbelasting," aldus Soares.
Het is van belang om vroegtijdig te beginnen met de elektrificatie van je wagenpark
Het is belangrijk om vroegtijdig te beginnen met de elektrificatie van het wagenpark. "Elektrisch rijden vraagt om een andere aanpak, maar de voordelen wegen op tegen de uitdagingen. Mijn advies: begin gewoon, zelfs al is het maar met één voertuig." Aldus John van den Dungen van The Operations Company.
Uitbreiding zero-emissiezones
Opvallend is dat een grote groep ondernemers openstaat voor verdere uitbreiding van de zero-emissiezones. Bijna de helft van de ondervraagden vindt dat meer steden deze zones moeten invoeren. Dit komt overeen met het verzoek van de RAI Vereniging waarbij zij de overheid vragen om de invoering van de zero-emissiezones geen vertraging te laten oplopen.
Driessen van Ayvens bedrijfswagens benadrukt dat er voor bedrijven die moeite hebben met de overstap naar elektrische voertuigen, vaak ontheffingen mogelijk zijn. "Voor uitstel is het wat ons betreft te laat. Zowel bedrijven als gemeentes hebben al flink geïnvesteerd in deze transitie."
Overgangsperiode
Om bedrijven voldoende tijd te geven voor de verduurzaming van hun wagenpark, geldt er een overgangsperiode. Euro 5- en Euro 6-dieselvoertuigen mogen nog enkele jaren in de zero-emissiezones rijden.


2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford