Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

RAI Vereniging: Belangrijk dat invoering zero-emissiezones geen vertraging oploopt

Auteur Jasper Engel

RAI Vereniging is positief dat staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (IenW) de bezwaren in lijkt te trekken tegen de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025. RAI Voorzitter Frits van Bruggen: “Een betrouwbare overheid komt haar afspraken na. Daarom is het belangrijk dat de zero-emissiezones doorgaan.” 

In de afgelopen maanden heeft RAI Vereniging er steeds op gewezen dat het belangrijk is dat het kabinet het beleid op het gebied van zero-emissiezones doorzet. Op basis van dat beleid hebben veel ondernemers immers al investeringen gedaan en plannen gemaakt. Hoewel gemeenten gaan over de emissievrije zones in hun stad, probeerde het kabinet de invoering ervan uit te stellen.  

Veertien gemeenten

De NOS meldde dat staatssecretaris Jansen op 4 oktober 2024 met gemeenten heeft gesproken over de zero-emissiezones en dat de bezwaren van het kabinet van tafel zijn. Dit betekent dat bestel- en vrachtauto's met een verbrandingsmotor geleidelijk uit de binnensteden worden geweerd. Vanaf 1 januari 2025 hebben nieuw geregistreerde bestelauto's alleen toegang tot de zero-emissiezones als ze volledig uitstootvrij zijn. Voor oudere bedrijfsvoertuigen geldt een overgangsregeling. Per 1 januari 2025 gaan veertien gemeenten met de zero-emissiezone van start en in de loop van 2025 zullen nog vier gemeenten volgen. Per 1 januari 2030 gaan de zero-emissiezones gelden in dertig tot veertig gemeenten.

Betrouwbaar

Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging: “Ondernemers willen duidelijkheid. Niemand wil verwarring over de invoering van de zero-emissiezones. Hiermee laat het kabinet zien betrouwbaar beleid belangrijk te vinden. Als RAI Vereniging zullen wij hierover in gesprek blijven met het ministerie van IenW, zodat eventuele knelpunten in de uitvoering zo snel mogelijk worden gesignaleerd en opgelost. Neem bijvoorbeeld het aantal snellaadstations. Dat is nu simpelweg onvoldoende voor de vraag die er is. Ook de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Het kan niet zo zijn dat een ondernemer investeert in een elektrische truck of bestelauto, maar vervolgens geen mogelijkheid heeft om deze op te laden.”  

Nu doorpakken

Wat RAI Vereniging betreft is het tijd om door te pakken:

  1. Om ondernemers te helpen de overstap te maken naar schone bestelwagens en vrachtwagens, blijft (financiële) ondersteuning nodig. Een goed voorbeeld is de SEBA en  AanZet-subsidie voor de aanschaf van elektrische bestel- en vrachtauto's.  De laatste doordat de komende periode wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de Vrachtwagenheffing conform de ‘Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing’.  
  2. Om ervoor te zorgen dat elektrische bestelauto's en vrachtauto's kunnen laden, moet prioriteit gegeven worden aan de aanleg van energienetwerken met voldoende capaciteit voor private en publieke oplaadinfrastructuur. Regelingen zoals de subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) en de subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) kunnen dan sneller worden aangelegd. 
Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie