
Review Zeekr 001, tussen BMW en Mercedes in
Geely, het Chinese autobedrijf achter merken als Volvo, Polestar en Lynk & Co, heeft met zijn nieuwe submerk Zeekr een goede entree gemaakt. De Zeekr 001, een elegante elektrische sedan, belooft het beste van Geely's expertise te combineren. Maar maakt hij deze belofte ook waar?
3 fase
539 liter
Voordelen | Nadelen |
---|---|
|
|
Hij is in ieder geval gebouwd op een sterke basis. Het ontwerp van de Zeekr 001 vertoont overeenkomsten met zijn Lynk & Co broertje, vooral in de koplampen en achterlichten. Dat is niet gek als je bedenkt dat hij eerst als conceptcar van Lynk & Co aan het publiek gepresenteerd is. Toch heeft Zeekr een eigen identiteit weten te creëren. Dit is een bewuste keuze, want Zeekr wil zich positioneren als een premium EV-merk binnen de Geely groep.
Het is niet voor niets dat de 001 qua afmetingen te vergelijken is met een Mercedes-Benz EQE. Het staat buiten kijf dat de 001 ruim van binnen is én je direct een premium gevoel geeft. Met de premium look-and-feel kun je direct alle anti-Chinese EV’s aanhangers de mond snoeren. Enig minpuntje blijft nog wel, de dunne hoedenplank. Liever een rolhoes.
Leverbaar in drie uitvoeringen met een kleine optielijst. Alles zit er gewoon standaard op. Personaliseren is niet mogelijk. Jammer genoeg is Premium Connected Services slechts 1 jaar gratis. Voor een slim navigatiesysteem inclusief live je laadstops inplannen moet je na het eerste jaar bijbetalen.
Rijden gaat net zo premium. Als je weet dat veel BMW i4-rijders overstappen in een Zeekr 001, dan weet je denk ik genoeg.
Voordelen
- Qua vanafprijs is hij niet de goedkoopste, maar wel als je het vergelijkt qua specificaties. Voor dezelfde vanafprijs krijg je een bijna 50% grotere accu en 120 km meer actieradius bij de 001 ten opzichte van een i4. Weet dat de 001 ook nog luxer is. De EQE doet er qua actieradius nog wel een schepje bovenop, maar kost ook wel 8.000 euro meer voor minder luxe.
- Geen bekaaid basismodel. De accu is altijd 94 kWh (netto) groot, dus qua actieradius zit het altijd wel goed. Net als het vermogen. Veel keuzes heb je niet, maar het is niet als je bestelling bij de Chinees, het is altijd genoeg zo niet teveel.
- Het interieur is premium en ruim. Simpel.
Nadelen
- Zeekr vindt dat rosé goud voor premium staat. Het zou niet mijn eerste keuze zijn, maar uiteindelijk kon ik het wel waarderen. In een auto weliswaar.
- Zeekr maakt geen gebruik van reeds bestaande en bewezen software uit de Geely stal, maar ontwikkeld eigen software. Die kan nog wat intuïtiviteitsslagen gebruiken, maar het fijne is wel dat elke stap een goede verbetering is. Als je auto elke keer meer waard wordt.
- De track-record van een premiummerk heeft Zeekr nog niet. Ondanks dat er nog maar twee showrooms in Nederland zijn heeft Tesla laten zien dat als het product maar aantrekkelijk genoeg is, de (zakelijke) rijder gerust wat afstand af wil leggen.
Conclusie rijtest Zeekr 001 Long Range
De 001 probeert zich goed tussen de Duitse premiummodellen te positioneren. Het rijgedrag van een BMW met het comfort van een Mercedes-Benz. De prijzen zijn goed, maar is dat voldoende. Ook degene die in het 60K+ segment mogen shoppen zijn prijsbewust. Als Zeekr nu een minder luxe 001 met dezelfde actieradius kan aanbieden voor 50.000 euro, dan snoert de berijder nog meer twijfelachtige kopers de mond. Nu is het toch nog vaak je keuze uitleggen, omdat je kiest voor een product die zich toch nog een beetje moet bewijzen. We hebben er trouwens wel vertrouwen in dat ze hierin zullen slagen. Het is een kwestie van geduld zong ooit een Limburgse band.

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford