Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Tesla Model X: energieslurpende Ikea-auto in Zuid-Frankrijk

Review Tesla Model X: energieslurpende Ikea-auto in Zuid-Frankrijk

Auteur Joeri van Dam

Tesla haalt zelden niét het nieuws. De pionier in elektrisch rijden staat steevast in de schijnwerpers, mede dankzij Elon Musk – en niet altijd in positieve zin. Juist daarom nemen wij de proef op de som: op vakantie met een Tesla Model X. De bestemming? Oorspronkelijk Italië, maar door de weersomstandigheden werd het Zuid-Frankrijk. Tijd voor de route du soleil, elektrisch.

Prijs vanaf
v.a. € 115.990,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
250 kW
Aantal zitplaatsen
7 personen
Bagageruimtes-in-Liters
183 liter
425 liter
Rijbereik
576 - 576 km
Netto
95 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
100 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
2250 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Riante bagageruimte inclusief grote frunk
Snel en intuïtief laadnetwerk (Tesla Superchargers)
Uitgebreide bediening via Tesla-app
Matige afwerking en zichtbare kabels
Onhandige richtingaanwijzers op het stuur
Laadpunten niet altijd direct aan de snelweg

Bagage meenemen? Geen probleem

De Tesla Model X is een van de ruimste elektrische SUV’s op de markt. Een klassieke Samsonite-koffer past zonder moeite rechtop in de kofferbak. En dan is er ook nog een grote frunk (voorste bagageruimte), waar je met gemak meerdere boodschappentassen in kwijt kunt. Tesla scoort hier letterlijk een ruimte ‘voldoende’. Toch merk je aan details dat het merk relatief jong is: zichtbare verwarmingskabels bij de derde zitrij en kieren tussen de stoelen waarin spullen verdwijnen. Chinese concurrenten tonen inmiddels dat premium afwerking ook bij jonge merken mogelijk is.

Falcon Wing-deuren: handig én opvallend

De iconische Falcon Wing-achterdeuren zijn niet alleen een blikvanger, maar ook verrassend praktisch. Kinderen stappen makkelijk in en uit, en ook inladen gaat soepel. Maar snel iets uit de achterbank pakken? Dat lukt beter door tussen de voorstoelen te graaien. De voorportieren openen elektrisch met een druk op de greep en sluiten zodra je op het rempedaal trapt. Innovatief, maar je vraagt je af hoe lang het allemaal storingsvrij blijft werken. Soms verlangen naar 'ouderwets' is helemaal niet vreemd. 

Slimme laadplanning en infotainment

Tesla’s sterkte zit ook in de slimme software. De Model X plant razendsnel de ideale laadroute, met een visueel fraaie weergave op het grote draaibare scherm in het midden. De integratie tussen software en hardware is voorbeeldig – daar kunnen andere merken nog van leren.

Tesla Superchargers: snel, schoon en slim

Onze eerste laadstop: Arlon in België. Vrijwel alle Tesla Superchargers liggen bij hotels met schoon sanitair. Dankzij Plug-and-Charge is laden kinderlijk eenvoudig: de auto weet via het navigatiesysteem dat je gaat laden en warmt de accu op. Je steekt de stekker erin en klaar – betaling gebeurt automatisch via je account. Op het scherm zie je hoe lang je nog moet laden om de volgende stop te halen. Meestal tot zo’n 60%, want sneller laden gaat bij een lege accu.

Bij onze tweede, langere stop stuurde de Tesla-app al een seintje: de accu is vol genoeg om verder te rijden. Ontkoppelen? Druk op de knop op de laadstekker en de klep sluit automatisch. Slim én gebruiksvriendelijk.

250 kW snelladen? Check de laadpaal

De Model X kan snelladen tot 250 kW. Door de accuverwarming wordt dit vermogen ook echt gehaald. Maar let op: niet elke Supercharger ondersteunt deze snelheid. Wij kwamen een 150 kW-paal tegen doordat we het bordje over het hoofd zagen. Even opletten dus.

Digitale bediening: een zegen én een vloek

Bij Tesla gaat alles digitaal – tot aan de rijrichting schakelen aan toe. Dat gebeurt via een schuifje op het scherm. Wenbaar, maar niet ieders voorkeur. Een groter probleem zijn de richtingaanwijzers op het stuur. Bij rotondes zitten de knoppen soms aan de verkeerde kant én op hun kop. Tesla zelf lijkt dit ook in te zien: de vernieuwde Model Y heeft weer een ouderwetse hendel.

Tesla-app: alles binnen handbereik (ook minder km's...)

Als gadgetliefhebber zit je bij Tesla goed. Via de app kun je werkelijk alles bedienen: ramen, deuren, klimaatinstellingen – zelfs een Dog Mode en Bioweapon Defense Mode ontbreken niet. De app toont laadinformatie, camerabeelden én stelt je in staat om zelfs de laadsnelheid aan te passen. Hier is Tesla onovertroffen.

Jammer genoeg komt al deze service wel tegen een bepaald prijskaartje. Na elke nacht was er namelijk 20 kilometer minder actieradius aanwezig. De uitgebreide datastroom tussen de auto en de app kost blijkbaar zijn tol. Je kunt ook veel zaken uitzetten, maar dan gaat het toch een beetje ten kosten van de functionaliteit. Misschien een nachtstand voor de auto en app zodat er minder km's verloren gaan? 

Het verbruik tijdens de gehele vakantierit lag rond de 20 kWh per 100 km. Een keurige waarde voor een zware (minimaal 2.400 kg) en vol gepakte reisauto die met 135 km/u door het Franse land toert. 

Rijcomfort en vering: prima voor lange ritten

De luchtvering van de Model X houdt het forse gewicht keurig onder controle. Vooral in Comfort-stand is de auto prima te rijden, ook op de minder gladde Belgische wegen. De ‘Chill’-rijmodus dempt de acceleratie én het vermogen, ideaal voor relaxte kilometers. Wat ontbreekt is een kickdown-functie: alle pk’s zijn niet altijd direct beschikbaar. Omschakelen naar een andere rijmodus kost meerdere handelingen via het scherm. Launch Control? Die werkt pas na het voorverwarmen van de accu.

Eindoordeel Tesla Model X: een luxueuze, digitale snelwegcruiser

De Tesla Model X is niet de best rijdende auto, maar wel een uitmuntende reisgenoot. Lange afstanden zijn kinderspel dankzij de slimme routeplanning, het gebruiksvriendelijke laadsysteem en de onovertroffen Tesla-app. Met een vanafprijs van ruim €115.000 is het de vraag of de soms matige afwerking en de ‘Tesla-bubbel’ dat prijskaartje waard zijn. Maar als elektrische vakantiewagen is de Model X indrukwekkend.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Tesla Model X

Dual Motor
Vermogen:
685 pk
Topsnelheid:
250 km/h
0 - 100 km/u:
3.9 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 17.3 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 23.2 kWh

Actieradius

95 kWh.:
Zomer   550 km
Winter   410 km
Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie