
Review: Firefly – laat Chinese automerken zien hoe het moet
Nederland heeft een voortrekkersrol toebedeeld gekregen. Als één van de eerste Europese landen ontvangt Nederland de Firefly Firefly en mogen wij er dus ook in rijden, wat we dus ook deden. Nee, twee keer Firefly is geen typefout, maar firefly is zowel het merk als het model. Zie ook MINI. Daar zijn later wél andere modellen van gekomen, maar die hoef je bij Firefly (voorlopig) niet te verwachten.
3 fase
404 liter
Voordelen | Nadelen |
---|---|
|
|
Wat is firefly eigenlijk?
firefly (op het hoofdkantoor schrijven ze het het liefst met bescheiden kleine letters) is een nieuw submerk van het Chinese NIO – een van de snelst groeiende premium EV-fabrikanten ter wereld. Waar NIO zich richt op grotere en luxueuze modellen, mikt Firefly op de compacte, stedelijke markt. Het merk is geboren uit een idealistisch moment: oprichter William Li keek in 2014 vanaf zijn balkon in het smogvolle Beijing en besloot dat zijn kinderen recht hadden op schonere lucht en een betere toekomst. Dat leidde tot NIO, en nu tot Firefly – een merk met als missie om duurzame mobiliteit toegankelijk te maken voor een breed publiek.
De naam en het logo van Firefly verwijzen naar het kleine maar heldere licht van een vuurvliegje: symbool voor vrijheid, energie en positiviteit. Dat idealisme vertaalt zich in een opvallend ontwerp, slimme technologie en een focus op duurzaamheid, zonder in te leveren op rijplezier of comfort. Tijdens het introductieverhaal werden de kreten “create something different, offer it in a different way” en “buzzing with energy” aangehaald om hun visie te onderstrepen.
Eerste Indruk: Uiting van identiteit
De Firefly wil niet onopvallend zijn. En dat lukt. De vormgeving is uitgesproken modern, met een ‘Trio Lights’-koplampdesign en het opvallende Signature Oval dat in het hele koetswerk terugkomt. Ook duurzaamheidsclaims zijn zichtbaar: delen van de carrosserie zijn gemaakt van gerecycled kunststof. In een markt waar veel compacte EV’s op elkaar lijken, durft Firefly een eigen lijn te trekken – wat goed past bij hun positionering als “toegankelijk premium”.
Het vergelijk met de Honda e is snel gemaakt. Deze was ontstaan vanuit een retrogedachte. De Firefly heeft geen verleden dus creëert die nu zelf. De c-stijl (achter de achterportieren) loopt door tot over het dak. Dat, tezamen met de koplampen en achterlichten maken hem onderscheidend. Hij onderscheidt zich ook met zijn breedte. Uiteraard brengt dit functionele voordelen met zich mee qua looks, interieurruimte en rijgedrag. Echter is het niet altijd even handig op een supermarktparkeerplaats.

Interieur: Functioneel én sfeervol
Van binnen gaat Firefly verrassend ver. De gebruikte materialen zijn grotendeels gerecycled en voelen toch prettig aan. De zitpositie is ontspannen, de afwerking verzorgd en zijn interieurruimte indrukwekkend. We mogen wel zeggen, de meeste interieurruimte ten opzichte van zijn concurrenten. Een vlakke vloer, slimme opbergruimtes (onder de voorstoel en achterbank), en een mega frunk (92 liter) zorgen voor een praktisch geheel. De centrale 13,2” Retina-display en digitale cockpit zijn intuïtief en helder. Dolby Atmos-geluid en sfeerverlichting maken het af.
De comfortversie doet daar nog een schepje bovenop: stoelmassage, een panoramadak, een smart geurensysteem en ventilerende stoelen. Daarmee gaat Firefly echt een stap verder dan bijvoorbeeld de MINI Cooper of Fiat 500e.
Het infotainmentscherm is even indrukwekkend, wat het beste als snel en met een scherp beeld getypeerd kan worden.
Rijeigenschappen: Stil en stabiel
Dankzij het speciaal ontwikkelde FT1-platform (alleen voor EV’s) en achterwielaandrijving biedt de Firefly een uitgebalanceerde rijervaring. De elektromotor (105 kW / 200 Nm) levert voldoende kracht om in 8,1 seconden naar 100 km/u te sprinten – meer dan vlot genoeg voor stadsverkeer. Hij voelt strak en stabiel (het voordeel van zijn breedte), ook op hogere snelheid, mede door de 50/50-gewichtsverdeling en verfijnde wielophanging.
De nadruk ligt op comfort en souplesse, eerder dan sportiviteit. Voor een stadsauto is het rijcomfort opvallend volwassen. Je voelt dat Firefly niet slechts elektrisch wíl zijn, maar het vanaf de basis ís. Die bevestiging vind je terug in de draaicirkel van slechts 9,4 meter. Dat is alleen mogelijk met achterwielaandrijving en een EV-basis.
Technologie: Segmentbepalend
Hier zet Firefly echt de toon. Waar veel concurrenten nog basisveiligheid bieden, rust Firefly standaard 24 rijhulpsystemen uit, waaronder:
- Adaptive Cruise Control
- Pilot Assist met Lane Keeping Assist (in de nabije toekomst ook Lane Change Assist)
Maar ook:
- De 14 speakers met 7.1 Dolby Atmos maken het geheel af (al hadden we iets hogere verwachtingen gezien de ’14 speakers Dolby Atmos’)
- Intelligent navigatiesysteem (stippelt laadstops uit bij een lange route)
Alle ADAS wordt ondersteund door 21 sensoren, OTA-updates, een slimme AI-assistent (‘LUMO’), en de intelligente voertuigarchitectuur ‘Aster’. Daarmee begeeft Firefly zich qua tech op het Champions League niveau in zijn segment.
Kan Firefly battery swappen?
Het meest duidelijke antwoord is NEE, maar dat is niet het hele verhaal. Hij is er namelijk wel op voorbereid. Alleen de swapping stations nog niet. Bij NIO (moedermaatschappij van Firefly) zijn ze onderhand toe aan de vierde generatie swapping stations. De aankomende vijfde generatie krijgt veel meer flexibiliteit om niet één bepaalde accu afmeting onder de auto uit te schroeven, maar gen.5 kan daarin variëren. Handig om te weten dat handmatig een accu vervangen geen probleem is vanwege de reeds aanwezige schroefgaten. Met 8 jaar garantie op de accu (5 jaar op de auto) ben je hier overigens niet snel aan toe.
Efficiënt, maar niet grensverleggend
De Firefly verbruikt 14,5 kWh per 100 km en haalt een WLTP-actieradius tot 330 km, op papier. Prima voor dagelijks gebruik, al doen sommige concurrenten zoals de Renault 5 (52 kWh) het iets beter qua actieradius. Maar dat betaal je ook letterlijk voor. Tevens betaal je dan iets voor zijn retro-verleden. Snelladen van 10% naar 80% duurt slechts 29 minuten, wat hem ook inzetbaar maakt voor landelijke ritten en eventuele vakanties, zeker omdat het snelladen met 100 kW gaat.

Concurrentie: Wie zijn de rivalen?
Model | Vanafprijs | Actieradius (WLTP) | 0–100 km/u | Aantal ADAS-systemen |
Firefly | € 29.900 | 330 km | 8,1 sec | 24 |
Fiat 500e (42 kWh) | € 34.490 | 320 km | 9,0 sec | 7-9 |
Renault 5R (52 kWh) | € 32.990 | 410 km | 8,0 sec | 6 |
MINI Cooper E | € 31.490 | 305 km | 6,7 sec | 20+ |
BYD Atto 2 | € 31.690 | 312 km | 7,9 sec | 15+ |
Conclusie rijtest Firefly
In vergelijk met zijn directe concurrenten zie je dat Firefly (of Nio dan) goed heeft opgelet waar zij steken laten vallen. Of ze hebben een lage vanafprijs en voor luxe moet je (flink) bijbetalen, zie MINI en Renault 5. Of ze zijn direct een stuk duurder zoals de Fiat 500e. Firefly raakt de sweet spot van betaalbaar, goede specificaties en een zeer complete uitrusting met veel goede technologie. Dit is nu een Chinese auto waar de Europese concurrentie bang voor moet zijn. Links en rechts haalt Firefly ze al op papier in. En als je echt wilt opscheppen over je Firefly, dan moet je niet voor deze al rijk-uitgeruste First Edition gaan, maar voor de Comfort-variant die eind dit jaar komt. Dit wordt met zijn massagestoelen, panorama dak en elektrisch bedienbare achterklep echt een premium mini EV geschikt voor de stad. Alleen zijn breedte maakt hem minder geschikt op de supermarktparkeerplaats én zijn uiterlijk zorgt nooit voor een anonieme entree. Maar ja, zijn uiterlijk is juist één van zijn vele USP’s!

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford