Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Met een elektrische auto (Kia EV9) en caravan off grid kamperen, kan dat?

Auteur Joeri van Dam
16 mei 2024

Steeds meer mensen kiezen ervoor om op vakantie te gaan met een caravan en een elektrische auto. Dit is een milieuvriendelijke optie die steeds praktischer wordt dankzij de toenemende actieradius van elektrische auto's en de uitbreiding van het laadpalennetwerk. Gemakkelijk is het niet, maar er zijn ook genoeg voordelen te noemen voor deze combinatie. We zochten het uit. 

De caravan + EV opstelling

Onze oude Hobby caravan is 1.500 kg zwaar, al zal ons trekkend voertuig dit eerder licht dan zwaar vinden. De Kia EV9 heeft namelijk in de All Wheel Drive configuratie een trekgewicht van maximaal 2.500 kg. Wauw! De achterwielaangedreven EV9 mag 900 kg trekken en was dus niet geschikt voor deze test. Op onze wensenlijst stond ook een V2X functie, omdat we wilde kijken of we in theorie off-grid konden gaan. Door middel van stroom terugleveren V2L self supporting (waarom zijn al die termen in het Engels?) kamperen.

Kia was zo aardig om aan ons de 99,8 kWh (bruto) AWD GT-Line uit te lenen met 384 pk. Die pk’s zijn overigens compleet overbodig met de caravan, maar leuk is het wel. Bijkomend voordeel is dat deze uitvoering als enige in het Ocean Blue Glossy (blauw) te verkrijgen is. Echt een top kleur voor deze auto. 

Rij-ervaring met een caravan en elektrische auto

Het feit dat het koppel en de pk’s direct beschikbaar zijn, maakt het het caravan rijden alleen maar fijner dan met een brandstofauto. Je moet je aandacht toch al bij deze 12 meter lange combinatie houden, waardoor het prettig is dat je je niet druk hoeft te maken over het maken van toeren of schakelen.

Kijkt Kia via een satelliet mee?

Dat was even onze gedachte toen we de caravan aangekoppeld hadden. De actieradius op het instrumentarium sprong direct van ongeveer 450/500 naar 267 km. Dat komt ook behoorlijk overeen met ons verbruik van 40 kWh/100 km bij 85 km/u. De accu is netto 96 kWh groot wat op papier resulteert in een range van 240 kilometer. Een halvering (factor 2) dus ten opzichte van de actieradius zonder caravan.

Tijdens eerdere caravantrips met een EV hebben we wel eens een factor 2,5 ervaren. Dat was dan met elektrische auto’s die gestroomlijnder waren dan deze EV9. De wind ‘beukte’ dan vanaf de lage kofferbak omhoog tegen de caravan. De EV9 heeft trouwens voor zijn formaat een nette luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28.

Weet dat de aerodynamica van een caravan belangrijker is dan zijn gewicht, voor wat betreft de actieradius. Nieuwe caravans hebben over het algemeen een betere aerodynamica, maar zijn ook in de jaren in gewicht aangekomen. Het is zaak om goed te letten op de caravan die je kiest.

Aanhangerrijbewijs-E nodig

Wat velen zich niet realiseren is dat je met je B-autorijbewijs een maximale combinatie van 3.500 kg mag besturen. Dit is het leeggewicht + laadvermogen (MTM = Maximaal Toelaatbare Massa) van de totale combinatie. Ooit heb ik met een andere reden mijn E-rijbewijs gehaald welke nu goed van pas komt.

Weet dat de gemiddelde elektrische auto 2.000+ kg weegt. Tel daar het laadvermogen bij op en je kunt bijna geen caravan meer kiezen.

Caravanspiegels nodig?

Wanneer heb je caravanspiegels nodig? De wet zegt eigenlijk heel simpel, dat je langs beide kanten van de caravan moet kunnen kijken. Opvallend genoeg gaat dat bij de EV9 gemakkelijker dan gedacht. Hij is namelijk 2,26 meter breed. De caravan is 2,25 meter breed. Technisch zou je misschien een verhaal hebben richting de politie, maar het is wel aan te raden om toch je caravanspiegels te monteren voor de veiligheid.

Weet dat de middenconsole van de EV9 zo ruim is dat je daar je caravanspiegels in kan opbergen. 

Stroom terugleveren op de camping

De accu is netto 95 of 96 kWh groot. Kia geeft officieel geen opgave. Deze kun je bij een snellader heel snel opladen met maximaal 210 kW. De accu ontladen kan ook, maar gaat een stuk langzamer. Om stroom uit de accu te halen middels V2L (Vehicle to Load) gebruik je de speciale adapter die je in de laadpoort steekt. Je levert dan op 1-fase met een snelheid van maximaal 3,8 kW stroom terug aan… in dit geval de Webasto airconditioning van de caravan. Geen probleem voor de Kia. Zelfs in de avond twee elektrische kacheltjes konden prima van genoeg stroom voorzien worden. Wel werd de kabelhaspel warm toen de kachels op twee keer maximaal stond. De zekering van de haspel trad wel in werking. De kacheltjes hebben we maar op wat minder warm gezet. 

Samenvattend: EV + caravan + V2L

Met je elektrische auto en caravan kun je met gemak op vakantie, wel is het zaak om goed op te letten op:

  • het maximale gewicht van de combinatie in combinatie met je rijbewijs
  • de vermindering van de actieradius
  • de warmteontwikkeling van je stroomkabel bij V2L 😉

Met je elektrische auto en caravan op vakantie is, zoals we wel vaker hier zeggen: “elektrisch rijden is niet moeilijk, wel anders”.

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie