Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Maxus T90: werkpaard

Auteur Jasper Engel
12 juni 2024

Groeiende vraag naar elektrische pick-ups

De Amerikaanse markt voor pick-ups wordt gedomineerd door enkele grote merken zoals Ford, Chevrolet, en Dodge. Modellen zoals de Ford F-150, Chevrolet Silverado, en Ram 1500 zijn jarenlang toonaangevend geweest terwijl er ondertussen ook een groeiende vraag naar elektrische pick-ups is ontstaan. Denk aan merken zoals Tesla en Rivian. Ook Ford en GM zijn al druk in de weer met auto’s zoals F-150 Lightning en de volledig elektrische Chevrolet Silverado. Iets minder traditioneel is de pick-up truck van het Chinese merk Maxus. Wij gingen met deze elektrische nieuwkomer op pad.

Los van het feit dat de T90 elektrisch is en uit China komt kun je hem niet zomaar vergelijken met iedere truck die je tegenkomt. Je zou het gezien zijn afmetingen niet zeggen, maar de T90 valt in de compacte categorie. Tegenhangers zijn de Toyota Hilux en de Ford Ranger die wel degelijk ook in Europa worden verkocht.

Via het grijze importkanaal komen de Full-size pick-up trucks zoals de Ford F-150, Chevrolet Silverado 1500, en Ram 1500 in beeld. En als dat nog niet genoeg is kun je ook kiezen voor de zogenaamde heavy-duty pick-up trucks zoals de Ford F-250 en F-350, Ram 2500 en 3500, en Chevrolet Silverado 2500HD en 3500HD. Grijze import van elektrische pick-ups betekent wel dat je met elektrische stekkeraansluitingen te maken hebt. Dat hoeft geen probleem te zijn mist je maar een adapter hebt om toch in Europa op te kunnen laden.

Meer voor de snelweg

Op het eerste gezicht lijkt de T90 doordat hij wat hoger op zijn wielen staat bedoeld voor terrein. In de praktijk blijkt dat andersom te zijn, geen allwheeldrive -hoewel dat omdat het een EV is en makkelijk te realiseren is-, maar enkel de achterwielen zijn aangedreven. Licht terrein zoals zandweggetjes is prima, maar zwaar terrein is dus niet waar de T90 in uitblinkt. Het hoge trekgewicht dan? Ook dat is minder dan het stoere uiterlijk doet vermoeden. Met maximaal 1000 kilo is zelfs een middelgrote caravan al te veel. Goedkoop willen we auto ook niet noemen. Met €55.000 valt de T90 ook niet onder de categorie spotgoedkoop.

Waarom je voor deze auto zou kunnen kiezen? Rijden met de T90 is gewoon leuk en ondanks het robuuste uiterlijk, verassend comfortabel en stil op de snelweg. Dat houdt de T90 ook lang uit omdat de accu met zijn 89 kWh niet bepaald compact te noemen is. Wij haalde tijdens onze een rijbereik van 400 km en die kilometers maakten we toch veel op de snelweg.

Wat er niet op zit…

…kan ook niet kapot. Ja zeker, maar we leven ook niet meer in het tijdperk van de 2CV die niet eens beschikte over een interieurventilator. Goed zo erg is het met de T90 ook weer niet, maar de meeste auto’s hebben anno 2024 zowel links als rechts knopjes op het stuurwiel. Rechts voor de audio en links voor cruise control. Niet op de T90. Vergeten erbij te bestellen dan? Ook niet omdat je op de T90 enkel drie verschillende metaallakken kunt bestellen. Airconditioning, elektrische ramen en de nodige parkeersensoren zijn overigens wel standaard. Die beperking aan mogelijkheden maakt de keuze wel makkelijk, maar een cruise control was toch wel aardig geweest. Al is het alleen maar om het stuurwiel wat meer aan te kleden.

Al met al kunnen we niet heel rationeel de reden geven waar deze EV ons toch wel heeft gepakt. Snappen we nu de Amerikanen wat beter? Immers staat de auto daar veel meer op een voetstuk dan bij onze nuchtere Nederlanders. Naast praktische zaken is een pick-up ongeacht het merk ook een lifestyle symbool geworden met vrijheid als de grote gemene deler. En juist dat heeft deze T90 ons wel weten over te brengen. De vele ritjes die we een week lang hebben gedaan zijn zondermeer plezierig geweest.

Eigenlijk is het wel bijzonder dat de T90 zo karig is uitgerust. De gesloten bestelauto’s zoals de eDeliver 7 van het merk zijn juist veel completer en bieden meer voor net even wat minder geld dan de concurrenten. Overigens heeft de T90 weinig last van concurrenten omdat die er simpelweg niet zijn.

Navigeren

Wat er wel op zit is de connectiemogelijkheid zoals Apple CarPlay en waarschijnlijk ook Android Auto. Een navigatiesysteem van de auto zelf is niet aanwezig. Navigeren met een van de vele apps terwijl je luistert naar een podcast maken dat je zorgeloos het volgende laadstation kunt vinden. Dat wil dus wel zeggen dat je zelf je rijbereik moet blijven volgen omdat je IPhone echt niet weet hoe vol jouw accu is. Overigens is dat snelladen wel noemenswaardig. We hebben ook deze getest bij Fastned en wat blijkt dat de opgegeven waarde van 80kW tot 90% SoC vrolijk door blijft pompen. Daarmee lijkt de T90 over dezelfde EV-componenten te beschikken als de eDeliver7. Die heeft nagenoeg dezelfde laadcurve.

Inrichtingseisen

Op het moment van schrijven heeft de overheid de min of meer onbegrijpelijke en starre houding dat de inrichtingseisen ook na 2025 gehandhaafd blijven. Immers heb je iets voordeel in het geval van BPM en betaal je ook geen opcenten boven op de reguliere motorrijtuigenbelasting (MRB). Maar dat is voor diesels van toepassing en niet wanneer we spreken over een elektrische bedrijfswagen. Waarom we hier over beginnen? De T90 voldoet niet aan de eisen die ooit eens begin jaren ’90 zijn bedacht. Maar dat is geen probleem omdat je sowieso geen BPM hoeft af te dragen en MRB is ook niet van toepassing. Het resultaat? Een ruime achterbank en een net iets te korte laadbak in de ogen van de fiscus. Jammer voor hen, maar geen beperking voor de ondernemer.

Werkpaard

Dat gegeven maakt de T90 vooral heel praktisch. Mits de laadlengte van 1485 mm voldoende is. De grote accu brengt ook behoorlijk wat gewicht in de schaal. 2475 kg is zelfs voor EV-begrippen behoorlijk fors. Dan kun je ook wel 825kg meenemen. De grote grill, de standaard sidesteps, lichtmetalen velgen en de RVS Sports Bar achter de cabine geven de T90 dat stoere uiterlijk. Voor de rest zijn de optiemogelijkheden zeer beperkt. Wellicht dat er in de toekomst nog wat meer mogelijkheden komen.

Conclusie.

Ondanks het uiterlijk is de T90 meer een snelwegvreter dan een terreinbeul. Door de hoge zit en de goede isolatie kun je met deze pick-up prima op de snelweg comfortabel uit de voeten. Rijhulpsystemen zoals cruise control is toch wat je minimaal verwacht op een auto uit deze prijsrange, maar helaas. Is dat de dealbreaker? Wij zouden dat niet willen zeggen. Mocht je voor een elektrische pick-up willen gaan, rijd er dan zelf even mee voordat je oordeelt om te ervaren wat wij ook hebben ervaren.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie