Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Opel Frontera Electric: Robuust, ruim en prettig geprijsd

Auteur Caspar van Loo
27 juni 2024

Bij importeur Stellantis ging begin deze week het doek af van de nieuwe Opel Frontera Electric. Een gloednieuw model met een oude naam. Opel, dat dit jaar 125 jaar bestaat, mikt met deze ruime elektrische SUV op het publiek dat ruim 30 mille een aantrekkelijke prijs vindt om zonder al te veel compromissen volledig elektrisch te gaan rijden.

Geen terreinwagen, wel robuust

De naam Frontera prijkte vroeger op een hoekige terreinachtige wagen van Opel. Dat imago moet nu gaan werken voor het nieuwe elektrische model, dat door zijn vrij massieve en robuuste vorm stoer overkomt, zeker als je de neuspartij ziet. De stevige wielkuipen en sideskirts onderstrepen het robuuste karakter van de nieuwe Opel.

Opel Frontera Electric

Opel Frontera Electric

Opel Frontera Electric

Opel Frontera Electric

Opel Frontera Electric

Met een lengte van circa 4,30 meter is de Frontera langer dan de Citroen ë-C3 Aircross die het platform deelt met de nieuwe SUV van Opel. De verwachtingen die de grootte van de auto wekken, worden niet teleurgesteld wanneer je er in gaat zitten. De ontwerpers zijn erin geslaagd om de Frontera behoorlijke binnenmaten mee te geven. Aan boord kun je met gemak vijf mensen kwijt die genoeg been- en hoofdruimte hebben, zelfs als zij wat langer zijn dan gemiddeld. Opel perst er later dit jaar ook nog een optionele 7-persoonsversie uit, al bestaat de kans dat die alleen beschikbaar zal zijn voor de varianten met verbrandingsmotor.

Geen baanbrekende specificaties

Hoe ver kom je met de elektrische Frontera? Opel geeft een actieradius op van ongeveer 310 km (WLTP). Dat is niet baanbrekend – in de winter zal het bereik minder zijn – maar voor veel mensen waarschijnlijk acceptabel genoeg. Onderweg snelladen met maximaal 100 kW helpt je weer betrekkelijk snel en route. Moet je aan de openbare laadpaal stroom tanken, dan levert de boordlader een snelheid van maximaal 11 kW. Voor wie liever een elektrische Frontera met een grotere actieradius heeft, kan beter nog even wachten. Een long range-versie met ongeveer 400 km (WLTP) actieradius is namelijk ook in aantocht.

Ruim en praktisch

In het interieur kijken de bestuurder en passagiers uit op een cockpit met een nieuw ontworpen stuur en als optie een tweede 10-inch beeldscherm (standaard voor de duurdere GS-uitvoering). Daarnaast biedt de Frontera een smartphonestation, waarin je je eigen mobiel kunt klikken om te gebruiken als navigatie- en infotainmentsysteem. In de GS is de navigatie al geïntegreerd.

Voorin wachten nieuwe stoelen (de zogenoemde Intelli-Seats) die Opel aanprijst als zeer prettig, zeker bij lange reizen. De uitsparing in het midden van deze ergonomisch gevormde stoelen zou de druk op het staartbeen verminderen. Achterin meet de bagageruimte 450 liter en kan met de achterbank neergeklapt tot bijna 1.600 liter worden uitgebreid. Voor extra mogelijkheden zorgt de 60/40-deling van de achterbankleuning. De dubbele laadvloer is standaard aan boord.

Geen knop maar sleutel

Wat opvalt als je achter het stuur plaatsneemt en wil wegrijden is, dat je eerst – heel klassiek – de autosleutel in het contact moet doen. Geen startknop of ‘zitten-en-wegrijden’ zoals in veel andere EV’s. Het zal ongetwijfeld met kostenbeheersing te maken hebben. Opel wil in de toekomst wel keyless entry voor de Frontera aanbieden.

De voor de nieuweling aangeboden uitrustingsniveaus zijn overzichtelijk. Je kunt kiezen tussen de Edition of de duurdere GS, die uiteraard completer is uitgevoerd. De GS beschikt bijvoorbeeld over multimedia-infotainment met een 10-inch kleurentouchscreen en geïntegreerde navigatie, plus een achteruitrijcamera. Wil je nog meer, dan zijn er twee optiepakketten: het Comfort- en het Technologie-pakket.

De Frontera moet in het Opel-gamma de compacte benzine-Crossland vervangen, en dat was weer de opvolger van de Meriva. Later dit jaar komt er ook een hybrideversie van Frontera. Oh ja, als eerste productiemodel draagt de Frontera het nieuwe Opel Blitz-embleem. Kenners zullen de verschillen met het vorige embleem niet ontgaan.

Caspar van Loo

Caspar van Loo

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie