
Motorrijden met je autorijbewijs, de elektrische mobiliteitsoplossing
In bijna alle Europese landen is het mogelijk om, als je in het bezit bent van een autorijbewijs, ook motor te rijden. Zonder dat hiervoor een motorrijbewijs nodig is. Het gaat dan wel enkel om de meest lichte categorie motorfietsen. In Nederland is dit echter niet het geval, waarmee we volgens de RAI-vereniging een hoop voordelen mislopen. Zij zeggen dan ook: Nu is het tijd om ook in Nederland te kijken naar motorrijden met je autorijbewijs!

Rijbewijs richtlijn
Eerst even een korte geschiedenis. In Nederland geldt vanaf 2013 een getrapt rijbewijs voor motorfietsen. Opstappen kan met het A1 rijbewijs vanaf 18 jaar. Daarna volgt A2 vanaf 22 jaar, of 20 mits A1 behaald is. Vanaf 24 jaar is het dan weer mogelijk om voor het A-rijbewijs te gaan. Wie vanaf 22 jaar voor het A2 rijbewijs gaat, krijgt daarbij een code 80 melding, waarmee na 2 jaar rijbewijs het A2 rijbewijs automatisch over gaat naar A.
Aan het A1 en A2 rijbewijs zijn dan weer verschillende restricties verbonden, die met name neerkomen op het maximaal aantal vermogen. Voor A1 geldt, maximaal 11 kW en 125 cc, terwijl voor het A2 rijbewijs geldt maximaal 35 kW. Gevolg van deze regelgeving is dat de 125 cc (11 kW) markt in Nederland nauwelijks bestaat. Zeker met de opkomt van elektrische motorfietsen die veelvuldig in deze categorie vallen erg zonde, want ligt hier niet de mobiliteitsoplossing van Nederland?

RAI vereniging is voor
Wij spraken met Jan Ykema, aangesloten bij de RAI vereniging. Die ons op het hart drukt geen officiële woordvoerder te zijn, maar ons wel mee wil nemen in het standpunt en de achterliggende gedachten hierin van de RAI vereniging. Jan straalt daarbij vertrouwen uit, juist omdat het deze keer niet enkel de motor-RAI is die voorstander is, maar ook de 'normale' RAI-vereniging wat dus zorgt voor een beter draagvlak en meer tractie.
Jan: "Er is een hele sterke lobby gaande om dus automobilisten, met enkel dat de B-rijbewijs, ook op een 125 cc te laten rijden. Onder voorwaarden". Met een duidelijke nadruk op de laatste zin. Hij vervolgt: "Het is niet de bedoeling om te zeggen 'hier heb je je autorijbewijs en stap nu ook maar op een motor'. Verkeersveiligheid staat voorop, veilig rijden is het belangrijkste"
Foto: Jan Ykema demonstreert de werking van de Ultraviolette

Welke voorwaarden zat je dan aan te denken? België heeft bijvoorbeeld een minder streng beleid dan de Duitsers, dus welke kant neigt de Nederlandse RAI op?
Jan: "Nederland is het enige land binnen Europa waar het niet mogelijk is om met een autorijbewijs op een A1 motor te rijden. In alle landen om eens heen is dit wel mogelijk, maar wordt er wel een verplichte rijopleiding aangeboden. Dat is iets wat wij als RAI ook nastreven. Je wilt toch dat als iemand met een 125 cc gaat rijden, dat 'ie dat op een verantwoorde en veilige manier doet en daar hoort een rijopleiding absoluut bij"

Heb je het dan over een volledige rijopleiding, met theorie, bijzondere verichtingen en verkeersdeelneming, maar zonder het examen? Of is een korte training van 4 of 8 uur al voldoende?
Jan:"In België en Engeland is vier uurtjes inderdaad voldoende. In Duitsland is het acht keer 1,5 uur. Waarbij wij als RAI toch neigen naar die laatste. Dit vanwege het feit dat je toch wilt dat iemand wat meekrijgt. Daar zit dus inderdaad een stukje bijzondere verrichtingen bij, maar ook zaken als plaats op de weg, hoe herken ik gevaar en hoe gedraag je jezelf op de weg. (...) De doelstelling is namelijk om meer mensen uit die auto en op een lichte motorfiets te krijgen. Met minder auto's zal namelijk de filedruk afnemen, komt iedereen makkelijker op z'n werk, minder parkeerproblemen. Minder auto's in de stad betekend simpelweg ook dat je minder energie nodig hebt dan om een motor voort te bewegen. Er is fijnstof reductie, maar ook de CO2 emissie van kleine elektrische voertuigen is simpelweg een stuk kleiner".
Jan vervolgt: "De overheid kent eigenlijk maar drie manieren van transport; de auto, het OV en dan de fiets. De motorfiets is hier helemaal geen onderdeel van. Maar de overheid zegt al tegen eigen medewerkers woon je verder dan 60 km van je werk? Dat gaat al niet lukken met het OV, neem maar gewoon de auto. Ga je echter dus die lichte motor toevoegen aan dit mobiliteitsverhaal, heb je gewoon eigenlijk alleen maar voordelen".

Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het nu echt met de veiligheid?
Ben je op een motorfiets niet veel kwetsbaarder? Stel dit plan gaat door, autorijders mogen met een beperkte cursus op een motor. Hoe verhoudt zich dat tot het aantal ongevallen?
Jan: "Met zwaardere motoren zijn het vaak eenzijdige ongelukken, met dus veel vermogen. Dit gaat dus om motorfietsen met weinig vermogen, die echt mee kunnen komen met het verkeer. Anders dan met de fiets en brommer, die zich ook op de rijbaan begeven, maar meer dienen als rijdende chicane. Daarbij komt dat ook motorfietsen steeds meer voorzien worden van allerhande veiligheidssystemen zoals ABS en tractioncontrol en er is dus die training. Uiteindelijk zie je in België dat 25% van de markt 125 cc is. Maar die komen dus nauwelijks terug in de statistieken. Het aantal ongelukken groeit minder dan de groei van het aantal motorfietsen".

In hoeverre is de politiek aangesloten?
Jan: "Tot voor kort wilde de politiek er niks van weten. (...). Maar dat is vreemd, want we hebben het over 1 EU, maar wij (als Nederland, red.) hebben weer andere regels. In Nederland mag het niet, want dat is gevaarlijk. De statistieken onderbouwen dit gevoel echter niet. Deze geluiden komen dan ook met name van organisaties die zelf echte rijlessen verkopen. Maar de politiek heeft nu dan wel aangegeven dat er een opening is. (..) Er komt een nieuwe rijbewijsrichtlijn en het zou zomaar kunnen dat er dan een Europese harmonisatie verplichting komt. Ik verwacht dat van de komende richtlijn ook"

In hoeverre is er nu echt aansluiting met de partijen?
Jan: "Vanuit de RAI hebben we goed contact met verschillende instanties. Daarnaast is er een speciaal motorplatform opgericht waarbij grote partijen als de SWOS, KNMV (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging) en Veilig Verkeer Nederland zijn aangesloten. Vanuit dit platform is er contact met de politieke partijen en we worden ook echt gevraagd om input. Tegelijk maken we deze vraagstelling ook bekend bij de politiek, want een deel van de politiek is helemaal niet bekend met dit vraagstuk. Want welk argument is er nu om dit dus niet te doen? Er is geen enkel zinnig argument om dit niet te doen. De fiets en elektrische fiets zijn volgens mij betrokken bij meer ongelukken dat motorfietsen".

Ultraviolette als oplossing?
Uiteraard spraken wij Jan niet zomaar. Naast aangesloten bij de RAI is hij met MotoMondo ook nog eens importeur van Ultraviolette. Een motorfietsmerk dat uitsluitend elektrische motorfietsen produceert en zich daarbij echt richt op het zijn van dé mobiliteitsoplossing. Dit blijkt onder andere al uit de topsnelheid van 139 km/u en een acceleratie naar 60 km/u in 2.6 seconden en van 0 naar 100 km/u in 7 seconden. Dit maakt de Ultraviolette dan ook uitstekend geschikt in het dagelijksverkeer, terwijl deze dus wel in de A1-rijbewijs categorie valt.
Terwijl de actieradius 231 kilometer bedraagt en dat voor een prijs van €10.599. Een flink bedrag voor een A1 motorfiets, maar voor een elektrische motorfiets met deze prestaties zijn de Ultraviolette Super Street en Mach II echt wel scherp geprijsd. Jan geeft aan dat de Ultraviolette modellen daarnaast rond de €2,- per 100 kilometer kosten aan stroomkosten. Ook op onderhoud is de besparing aanzienlijk, omdat er simpelweg veel minder bewegende delen zijn.

En hoe rijdt dat dan?
Mooie praatjes natuurlijk van een PR manager die ook wat te verkopen heeft. Daarom reden wij ook een stuk met de twee modellen die Ultraviolette op dit moment in de aanbieding heeft, de Mach II en de Super Street. De Mach II is duidelijk het sportieve broertje van de twee. Ziet er niet alleen woest uit, maar rijdt ook zo. De introductie was dan ook op het circuit, waarmee Ultraviolette vooral wil aangeven dat het hen menens is. Want een motorfiets op het circuit moet nu eenmaal voldoen aan de hoogste verwachtingen. Meer geschikt als mobiliteitsoplossing is echter de Super Street. Een breed, hoog stuur, zacht zadel, comfortabele kniehoek en vooral een ontspannen zithouding. Er zijn drie rijmodi: Glide, Combat en Ballastic. Waarbij Glide enkel geschikt is voor in de stad en Ballastic juist al het vermogen biedt. Combat zit hier mooi tussenin. In de praktijk merken we dat ongeacht de rijmodus, de Ultraviolette echt keurig oppakt. Wat is rijden hierop makkelijk. Geen koppeling, niet hoeven schakelen. Gewoon opstappen, starten, gas opendraaien en rijden maar. Sturen gaat daarbij verrassend strak en sportief, wat wel past bij het karakter van snel door het verkeer heen schieten. Enige minpunt wat wij konden ontdekken is dat met name de achtervering het soms zwaar heeft op korte oneffenheden. Maar hier staat wel wat tegenover: want wat rijdt de Ultraviolette Super Street leuk! En de range? Na meer dan 60 kilometer serieus knallen, hadden wij nog ruim 60% bereik over. Oftewel prima waarden voor de gemiddelde woon-werk rit. Waarom staan we ook alweer altijd in de file?

Dus, goed idee?
Wij vinden van wel! Motorrijden met je autorijbewijs zorgt ervoor dat simpelweg meer mensen uit die auto stappen. Dit is niet alleen beter voor de doorstroming van het verkeer, maar is daarnaast ook nog eens een stuk schoner. Niet alleen omdat een motorfiets minder uitstoot, maar ook omdat er minder auto's stilstaan in de file. De grootste winst zit echter in elektrisch motorrijden natuurlijk. Juist hier denken we dat er voor de RAI zeker een kans ligt dit nog eens extra op de radar te krijgen van de politiek. De CO2 footprint van elektrische motorfietsen is namelijk extreem klein en met name in de stad zorgt fijnstof voor de nodige problemen. Daarnaast worden onze binnensteden steeds drukker en is de stap naar enkel elektrische scooters misschien mooi, maar de mensen van buitenaf moeten altijd nog met de auto, dus dit lost het probleem simpelweg niet op. Wij zouden daarom ook de politiek willen oproepen nu eens echt werk te maken van A1 in B-rijbewijs, want dit mes snijdt aan zoveel kanten dat het haast onverantwoord is het niet te doen!
Foto's Ultraviolette: Pien Meppelink

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford