Weer een behoorlijke daling registraties nieuwe personenauto’s
De automarkt lijkt de laatste tijd wel een achtbaan, met een flinke hoeveelheid pieken en dalen. In mei was het weer eens raak: de registratie van nieuwe personenauto's in Nederland was aardig in mineur. Als we naar de cijfers van mei 2024 kijken, dan zien we ook een daling bij de elektrische auto’s. Maar het is te kort door de bocht om te stellen dat deze meteen minder gewild zijn, zoals maar al te graag wordt gezegd. De daling bij de elektrische auto’s was namelijk minder dan die van het totaal. Een beetje minder, maar toch. Ze wonnen ook in mei dus weer een stukje marktaandeel.
Cijfers liegen niet, maar ze vertellen ook niet het hele verhaal
Laten we eerst even de cijfers (PDF) op tafel gooien. In mei 2024 werden er maar liefst 13% minder nieuwe auto's verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat is een behoorlijke duikeling, en een schril contrast met de gehoopte voorjaarsboost. Benzine- en dieselauto's kregen de hardste klappen, terwijl hybrides het iets beter deden. Bij de elektrische auto’s zien we een daling van 12%, wat nog altijd minder dan het marktgemiddelde is. Maar het is en blijft een daling dus ook bij de EV’s is geen sprake van een lichtpuntje.
Elektrisch rijden: de reddingsboei van de automarkt?
Waarom houden elektrische auto's zich iets beter staande in deze woelige tijden? Ook nu de overheid heeft aangekondigd om de stimuleringsmaatregelen flink af te bouwen? We kunnen daar verschillende redenen voor bedenken. Ten eerste zijn er steeds meer goedkopere elektrische modellen beschikbaar. We hoeven ons niet langer blind te staren op dure, luxe SUV's. Keuze te over dus, en er komt nog heel veel aan, met name uit Frankrijk. Elektrische auto’s worden dus steeds betaalbaarder, ook zonder subsidies en fiscale voordelen. Ook het feit dat de SEPP-subsidie na dit jaar ophoudt te bestaan, kan van invloed zijn. En laten we niet vergeten dat steeds meer mensen zich bewust worden van de voordelen van elektrisch rijden, zoals lagere kosten, minder onderhoud en natuurlijk een schoner milieu.
Koreaanse en Amerikaanse merken aan kop
Als we naar de verkoopcijfers kijken, zien we dat Kia en Tesla nog steeds de dienst uitmaken in de EV-markt. De Kia Niro is weliswaar ‘overall’ de populairste auto van Nederland, maar de volledig elektrische uitvoering van de Niro moet het bij de elektrische modellen wel afleggen tegen de nog steeds heel populaire Tesla Model Y (1e, foto boven) en nieuwkomer Volvo EX30 (2e). De Volvo EX40 en Tesla Model 3 completeren de top 5. Als we de cijfers van de Volvo EX30 en EX40 optellen dan komen we op 1.599 eenheden terwijl de Tesla Model Y en 3 samen goed zijn voor 1.653 eenheden. Tesla blijft koploper maar dat scheelt dus niet veel.
Kia versus Hyundai
Daarbij komen de 711 registraties van de Kia Niro EV er trouwens een beetje bekaaid vanaf. Maar als we daar de 428 eenheden van de Kia EV6 en de 109 eenheden van de Kia EV9 bijdoen, dan blijkt Kia met 1.248 eenheden er veel dichter bij te zitten. Het zal ons benieuwen welke impact de zojuist onthulde Kia EV3 straks op de markt zal hebben. Zou Kia dan niet alleen het meest verkochte ‘overall’ merk in Nederland zijn, maar ook het meest verkochte EV-merk? We gaan het zien. Laten we even in Korea blijven, want het aantal registraties van de Hyundai EV5 (37 stuks) en de EV6 (22 stuks) stelt best wel teleur. Van de Kona kwamen er wel 600 stuks bij maar we kunnen in de cijfers van BOVAG/RAI niet zien hoeveel daarvan elektrisch waren.
Volkswagen Groep: wat gaat daar mis?
Van de Skoda Enyaq kwamen er 389 nieuwe auto’s bij, en van de Cupra Born 139. Dat betekent dat er van deze twee modellen van Skoda en Cupra totaal meer auto’s werden geregistreerd dan de hele ID-reeks van Volkswagen (478 eenheden). Misschien niet zo opvallend maar niet minder indrukwekkend zijn de fraaie cijfers van de Audi Q4 e-tron waarvan er maar liefst 369 nieuw exemplaren bijkwamen in Nederland. Dat moet ergens toch behoorlijk pijn doen bij Volkswagen.
Opmars Chinese merken zet zich duidelijk voort
Wat zien we nog meer? Dat de Chinese merken toch wel op gaan rukken in de Nederlandse markt. BYD registreerde vorige maand 219 nieuwe auto’s terwijl er van Smart 55 auto’s bijkwamen, waarvan de #3 aan kop gaat. Totaal werden er vorige maand 549 elektrische auto’s van de Chinese merken geregistreerd, waarvan 34 stuks van Lotus.
Wat betreft de invloed van de Chinese merken: laten we daarbij ook niet vergeten dat de eenheden van de Volvo EX30 die nu in Nederland rondrijden ook in China worden gemaakt en dat Volvo een Chinese eigenaar heeft. Dat geldt ook voor Polestar, het elektrische zustermerk van Volvo, dat het met 164 eenheden trouwens ook aardig goed doet. Als we Volvo en Polestar ook ‘Chinees’ zouden noemen dan is er trouwens geen sprake meer van een opmars maar van een overmacht.
Premium voorlopig ‘als vanouds’
Bij de premium merken zien we dat ook de nieuwe merken als Lucid (7), Zeekr (69) en dus ook Lotus een plekje op de markt weten te veroveren. Als we bij de Duitse premium merken naar de totaalcijfers bij de EV’s kijken dan komt Audi op 450, BMW op 731 en Mercedes-Benz op 250 eenheden. In ogenschouw nemende dat de meeste elektrische auto’s uit China niet het predicaat ‘premium’ hebben dan is de dreiging uit China in dat segment nog niet zo aan de orde.
Wat brengt de toekomst?
De grote vraag is natuurlijk: wat gaat er de komende maanden gebeuren? Gaat de automarkt zich herstellen, of blijven de verkoopcijfers dalen? Dat is moeilijk te voorspellen. De oorlog in Oekraïne en de Gazastrook, de nog steeds vrij hoge inflatie, de fluctuerende energieprijzen, de krapte in de elektriciteitsnetten, eventuele invoerheffingen en de veranderingen bij de overheid (MRB, subsidie, salderingsregeling en wat er nog meer komt) zorgen voor een flinke portie onzekerheid.
Nog wat om over na te denken
Natuurlijk is elektrisch rijden de toekomst, maar die transitie zal niet van een leien dakje gaan. Laten we trouwens niet vergeten dat een groene toekomst niet alleen om elektrische auto’s draait. De productie van de auto’s, accu’s en de uiteindelijke recycling moet uiteindelijk ook klimaatneutraal gaan, net als het transport en de distributie. Dat dit ook voor de winning van de gebruikte elektriciteit geldt, spreekt voor zich. Maar laten we ook eens nadenken over het bezit en gebruik van auto’s. Moeten ze altijd zo groot en krachtig zijn, of is een maatje kleiner ook goed? En ook: Hoe minder we auto’s we hebben en gebruiken, hoe beter. Ook als ze elektrisch zijn.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford