
Volkswagen ID.3 GTX en ID.7 GTX Tourer leggen de focus op prestaties
Volkswagen breidt zijn elektrische ID.-reeks uit met twee nieuwe, sportief getinte modellen: de ID.3 GTX en de ID.7 GTX Tourer. Deze modellen beloven een combinatie van verbeterde prestaties zonder dat ze de dagelijkse bruikbaarheid verminderen. Hiermee zijn ze interessant voor mensen die een ‘normale’ elektrische auto zoeken maar die toch net dat beetje sportiever is. De Volkswagen ID.7 Tourer GTX wordt hiermee de krachtigste stationwagen van Volkswagen ooit terwijl de ID.3 GTX de concurrentie aan moet gaan met het sportieve zustervoertuig Cupra Born. En zo zijn er steeds interessantere opties binnen het sowieso sterk groeiende aanbod van elektrische auto's.
Praktisch én prestaties
De ID.3 GTX en ID.7 GTX Tourer leggen, net als de ID.4 GTX, ID.5 GTX én ID.7 GTX, de focus wat meer op prestaties. Maar evengoed is men het praktische aspect, me name bij de Volkswagen ID.7 GTX, niet uit het oog verloren. Beide modellen bieden een lekker snelle acceleratie, met een sprint van 0 naar 100 km/u in zo’n 6 seconden, en een topsnelheid die is begrensd op 180 of 200 km/u. Dit wordt mogelijk gemaakt door krachtige elektrische motoren en een geavanceerd accupakket, wat resulteert in een koppel van 450 Nm voor onmiddellijke reacties op het gaspedaal.
VW ID.3 GTX | VW ID.3 GTX Performance | VW ID.7 Tourer GTX | |
Vermogen | 201 kW / 274 pk | 240 kW / 326 pk | 250 kW / 340 pk |
Aandrijflijn | RWD | RWD | 4WD |
Acceleratie 0-100 km/u | 6,0 seconden | 5,6 seconden | - |
Topsnelheid | 180 km/u | 200 km/u | 180 km/u |
Accucapaciteit | 79 kWh | 79 kWh | 86 kWh |
Actieradius | Tot 600 km | Tot 600 km | Tot 625 km |
DC-laadsnelheid | 175 kW | 175 kW | 200 kW |
Actieradius en laadsnelheid
Wat betreft de actieradius voldoen de ID.3 GTX en ID.7 GTX Tourer aan de eisen van de meeste dagelijkse gebruikers en langeafstandsrijders. Met een bereik van ongeveer 600 kilometer op een volle lading, gekoppeld aan de mogelijkheid om de accu aan de DC-snellader op te laden met een snelheid van 175 respectievelijk 200 kW, verminderen ze de zorgen over het vinden van een laadstation tijdens langere trips.
Doelgericht design met sportieve accenten
Qua uiterlijk onderscheiden deze modellen zich met sportieve elementen zoals unieke bumpers en 20-inch lichtmetalen velgen, terwijl rode accenten de GTX-identiteit benadrukken. Het interieur kent een vergelijkbare aanpak, met sportstoelen, een geavanceerd augmented reality head-up display en een lederen stuurwiel, wat een comfortabele en toch dynamische rijervaring biedt.
Standaarduitrusting op deze modellen omvat LED-koplampen, een panoramisch dak, climate control, en een uitgebreid infotainmentsysteem met navigatie. De prijzen voor de ID.3 GTX en ID.7 GTX Tourer zijn nog niet vrijgegeven, maar we kunnen ervan uitgaan dat deze nieuwe modellen van Volkswagen qua prijs toch iets minder competitief binnen hun segment zullen zijn.
En de concurrentie?
De ID.3 GTX en ID.7 GTX Tourer treden in de arena tegen bekende concurrenten zoals de Ford Mustang Mach-E, Kia EV6 GT, Cupra Born en Skoda Enyaq iV vRS. Volkswagen, dat in eigen huis ook nog de ID.4 GTX, ID.5 GTX en ID.7 GTX (sedan) heeft, lijkt te vertrouwen op een evenwichtige mix van prestaties, functionaliteit en prijs om zich te onderscheiden in dit competitieve veld. En de vele merktrouwe klanten zullen daarbij ongetwijfeld helpen om deze modellen tot een succes te maken.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford