Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Primeurs op de IAA

Auteur Jasper Engel
18 september 2024

Alleen al op bestelautogebied zou je meerdere dagen op de beurs nodig hebben om alles te zien. Voor deze redacteur dan ook de onmogelijke taak om slechts een greep uit het vele bestelautonieuws te selecteren en voor u samen te vatten. 

BYD

De BYD E-Vali heeft twee afmetingen: de L1-versie meet 5,995 meter in lengte, 2,096 meter in breedte, en 2,780 meter in hoogte. De L2-versie is iets langer, met afmetingen van 6,995 meter bij dezelfde breedte en hoogte. Het laadvolume varieert tussen 13,9 m³ en 17,9 m³, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

E-Vali is beschikbaar met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. DE accu heeft een capaciteit van 80,64 kWh waarmee je tussen de 220 en 250 kilometer ver kunt komen.

Voor opladen biedt de E-VALI de mogelijkheid van zowel AC-laden met 11 of 22 kW, als DC-snelladen tot 188 kW. De laadcapaciteit varieert tussen de 700 en 1.450 kg, afhankelijk van het gekozen model. Een extra functionaliteit is de Vehicle-to-Load (V2L) optie, waarmee het voertuig externe apparaten kan voeden met een vermogen van 3 kW.

KIA

Een nieuwe speler op de bestelautomarkt. De nieuwe PBV’s een op maat gemaakte oplossing in combinatie met geavanceerde software, draadloze updates en volgens eigen zeggen de beste afmetingen en laadcapaciteiten in hun segment. Op de Kia-stand zijn onder meer de PV5 concept, de PV5 People Mover concept, de PV5 High Roof concept en PV7 concept te zien. De introductie van de eerste productieversies staat gepland voor de zomer van 2025.

Ford

Ford Pro heeft de Transit-serie verder vernieuwd, waarbij elk model nu beschikbaar is met een elektrische of plug-in hybride aandrijving.

E-Transit Courier
Na de introductie van de nieuwe, compacte Transit Courier eerder in 2024, heeft Ford Pro aangekondigd dat de elektrische E-Transit Courier binnenkort te bestellen is. Deze elektrische bedrijfswagen beschikt over een accucapaciteit van 43 kWh, goed voor een actieradius van maximaal 300 km. Het voertuig heeft een laadvermogen tot 700 kg en biedt 25% meer laadruimte dan de vorige generatie. Met de standaard 100 kW DC-oplader duurt het ongeveer 23 minuten om de accu van 10% naar 80% op te laden. De productie start volgend jaar, en de eerste leveringen worden in de lente verwacht. Vanaf ruim 30K

E-Transit Custom
Met deze topper hebben we al kennis gemaakt. De elektrische versie van de ééntons bedrijfswagen wordt nu op grote schaal geproduceerd in Ford Otosan’s ‘fabriek van de toekomst’. De eerste leveringen zijn inmiddels begonnen.

De E-Transit

Fords tweetons besteller krijgt een grotere accu van 89 kWh, waarmee een actieradius van maximaal 402 km behaalt. Het model met het grotere bereik is vanaf oktober te bestellen, en de productie begint begin 2025.

Maxus

eDeliver 5

Maxus heeft vandaag de nieuwe eDeliver 5 onthuld, een compacte maar ruime 100% elektrische bestelwagen met een laadvolume tot 8,7 m³. Dit model versterkt het elektrische eDeliver-gamma en biedt de grootste laadruimte in zijn klasse, met lengtes van 3.780 mm of 4.230 mm. De eDeliver 5 is uitgerust met een 64 kWh Lithium Iron Phosphate-accu, die zorgt voor een rijbereik tot 489 kilometer volgens de WLTP-stadscyclus. Dankzij de geavanceerde accutechnologie kan het voertuig vrijwel onbeperkt snelladen zonder degradatie. De 120 kW (163 pk) elektromotor levert 240 Nm aan trekkracht, ideaal voor zware ladingen. Laden gebeurt via een 11 kW drie-fasen lader bij een AC-lader, terwijl snelladen de accu in 36 minuten van 20% naar 80% kan brengen.

eTerron9

En meteen daarnaast onthulde de Chinese autobouwer de eTerron9, de tweede volledig elektrische pick-up in Nederland na de T90 EV. De pick-up is uitgerust met een 325 kW (443 pk) sterke elektromotor en vierwielaandrijving, waarmee hij van 0 naar 100 km/u accelereert in slechts 5,8 seconden. Met een bereik van 430 kilometer (WLTP) en een trekvermogen van 3,5 ton is de eTerron9 een echte alleskunner. Zijn laadvermogen van 800 kg wordt versterkt door de ‘Open-Load’ functie, waarmee de laadruimte vergroot kan worden. De eTerron9 is ook uitgerust met luchtvering

Opel

Net als Renault ziet de Duitse Stellantis-telg ook een toekomst in waterstof. Bij bedrijfswagens is het een hybridevariant door een combinatie te maken van waterstof en een oplaadbare accu. Dat principe wisten al van de Vivaro en nu is daar dan de Movano op waterstof. Deze grote besteller combineert een brandstofcel met een accu, waardoor hij lokaal emissievrij rijdt en een actieradius van ongeveer 500 kilometer (WLTP) heeft. De waterstoftanks kunnen binnen vijf minuten worden gevuld. De elektromotor levert 110 kW (150 pk) en 410 Nm koppel, met een 11 kWh batterij die ondersteuning biedt bij starten en accelereren.

Het systeem wint remenergie terug en slaat deze op in de batterij. Alle techniek is ruimtebesparend geïntegreerd, zodat het laadvolume van maximaal 17 m³ en het laadvermogen van 1.370 kg volledig benut kunnen worden.

Renault

Renault Master

De nieuwe Renault Master is uitgeroepen tot Bestelwagen van het Jaar 2025 door de jury van de “International Van of the Year” (IVOTY). Met zijn “Aerovan”-design en multi-energy platform, dat diesel, elektrisch en waterstof aandrijvingen mogelijk maakt. De Renault Master H2-Tech is de eerste waterstofbestelwagen die deze onderscheiding ontvangt. Dit model werd ontwikkeld door HYVIA, een joint venture van Renault en Plug, en zal eind 2025 in Europa op de markt komen.

Estafette Concept

De Estafette Concept weerspiegelt Renaults visie op pakketbezorging. Het compacte maar ruime ontwerp is gemaakt voor steden, met de lengte van een Kangoo L2, de wendbaarheid van een Clio en de laadcapaciteit van een Trafic L1H2. Ontwikkeld met feedback van professionele chauffeurs, biedt het verbeterde veiligheid en efficiëntie.

Het voertuig maakt gebruik van FlexEVan's SDV-platform, wat realtime updates en voorspellend onderhoud mogelijk maakt. Dit verhoogt de prestaties en verlaagt de gebruikskosten met ongeveer 30%. Flexis, een samenwerking tussen Renault, Volvo en CMA CGM, speelt een sleutelrol in deze energietransitie.

Volkswagen

ID. Buzz

Je zou bijna kunnen zeggen dat de ID. Buzz zichzelf opnieuw heeft uitgevonden. Sowieso heeft deze redacteur een zwak voor deze vrolijk ogende icoon. Nu dus met een lange wielbasis en grote 86 kWh accu. Deze nieuwe accu levert ook energie aan de verlengde versie van de vierwiel-aangedreven ID. Buzz Cargo 4MOTION. Uitgevonden door twee nieuwe instapmodellen aan het assortiment toe te voegen; met een nieuwe 59 kWh accu zodat de best wel kostbare besteller voor een grotere groep ondernemers bereikbaar kan worden.

7e generatie Transporter

Over iconisch gesproken mogen we in Nederland de Tranporter toch wel de moeder van de busjes noemen. Na de eerste pentekeningen van Ben Pon is het nu tijd voor de 7e generatie. Goed hij is niet meer uniek omdat hij het platform deelt met de Ford Transit Custom. Je kunt er van alles van vinden, maar als je beseft dat ontwikkelen met alle nieuwe technieken zo ontzettend kostbaar en de ontwikkelingen zo snel gaan kun je niet anders dan samenwerken. Daar staat tegenover dat je heel veel bestelauto.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie