Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Ook bij EV’s is de gewone startaccu vaak het probleem

Ook bij EV’s is de gewone startaccu vaak het probleem

Auteur Bas van der Weerd

Elektrische voertuigen markeren de voorhoede van innovatie in duurzaam vervoer en beloven een groene revolutie op de wegen. Ondanks hun state-of-the-art technologie en milieuvriendelijke footprint, zijn ze niet immuun voor technische problemen. Opmerkelijk genoeg zijn de problemen met de startaccu ook bij EV’s een van de meest voorkomende kopzorgen. In dit artikel kijken we naar de mogelijke oorzaken, de technische details en mogelijke oplossingen voor deze issue.

Soortgelijke oorzaak

De recente uitkomsten uit de “Pannebilanz” van de ADAC zijn best verrassend. Ze wijzen namelijk uit dat problemen met de startaccu verrassend genoeg net zo frequent voorkomen bij volledig elektrische voertuigen (BEV's) als bij hun door brandstof aangedreven tegenhangers (zowel ICE’s, HEV’s als PHEV’s). Dit is des te verbazingwekkender omdat BEV's, in tegenstelling tot voertuigen met een verbrandingsmotor geen traditionele startmotoren hebben en ook geen vergelijkbare accutypes gebruiken. Maar ook bij BEV’s speelt de startaccu een belangrijke rol; deze voedt de elektrische systemen wanneer het voertuig uitstaat en zorgt voor de opstart van het accumanagementsysteem. Een defect aan deze accu kan leiden tot het compleet uitvallen van het voertuig, een scenario dat elke bestuurder uiteraard koste wat kost wil vermijden.

Geen loodaccu maar lithium-ion accu

De startaccu van een BEV is wezenlijk anders dan die in een auto met een verbrandingsmotor. Waar een conventionele auto vertrouwt op een loodzuuraccu om te starten, gebruiken elektrische auto's vaak een compactere lithium-ion accu voor het activeren van het accumanagementsysteem en andere elektronica. De levensduur van deze accu's wordt beïnvloed door externe factoren zoals temperatuurschommelingen, laadpatronen en hoe frequent de auto wordt gebruikt.

Belangrijke factoren die de duurzaamheid van startaccu's beïnvloeden zijn de kwaliteit van de accu, onderhoudspraktijken, en het vermogen van de accu om extreme belastingen te weerstaan. Vooruitgang in accutechnologie en het beheer ervan speelt een sleutelrol in het aanpakken van deze uitdagingen. Technologieën zoals regeneratief remmen, die energie terugwinnen tijdens het afremmen, dragen bij aan een verbeterde efficiëntie van de accu.

ADAC Pannenbilanz analyse pechgevallen

Wat betekent dit voor bestuurders?

De startaccuproblemen uiten zich vaak in de vorm van een auto waarvan de software niet wil starten, wat niet alleen kan resulteren in frustratie maar mogelijkerwijs ook in hoge reparatiekosten. Om de levensduur van de startaccu te maximaliseren, wordt bestuurders aangeraden om regelmatig onderhoud uit te voeren, het voertuig niet langdurig ongebruikt te laten staan en een consistente laadomgeving te handhaven.

En de echte oplossing?

Natuurlijk is de automobielindustrie voortdurend op zoek naar manieren om de betrouwbaarheid en efficiëntie van startaccu's in BEV's te verbeteren. Net als bij de tractieaccu’s kijkt men ook hier naar geavanceerde accumanagementsystemen die de conditie van de startaccu voortdurend monitoren en optimaliseren. Mogelijk brengt ook een andere chemische samenstelling van de accu uitkomst.

Hoewel de problemen met de startaccu een behoorlijk uitdaging kunnen vormen voor eigenaren van elektrische voertuigen, tonen de inspanningen binnen de sector aan dat er actief gezocht wordt naar oplossingen. Met de voortgang in innovatie en technologie kunnen we een toekomst tegemoet zien waarin elektrisch rijden niet alleen duurzamer, maar ook betrouwbaarder is.

Het succes van deze ‘elektrische toekomst’ hangt af voor een groot deel af van de continue verbeteringen in technologie en aanpassingen in de manier waarop we onze voertuigen gebruiken. We hebben hier ongetwijfeld nog een lange weg te gaan, maar we hebben goede hoop dat deze synergie uiteindelijk zal leiden tot een efficiënte, betrouwbare en groene toekomst op onze wegen.

Foto: ADAC/Wilfried Wulf

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie