Kleine aanpassing kan levensduur EV-accu’s met 70% verlengen
Voor veel aspirant kopers van een elektrische auto blijft de levensduur van het accupakket een aandachtspunt. Dit ondanks het feit dat de afgelopen jaren ruimschoots is bewezen dat de accu’s van elektrische auto’s over het algemeen vele honderdduizenden kilometers meegaan. Ergens is dat niet zo gek, want het vervangen van een defect accupakket is een bijzonder kostbare zaak en er is nog niet zo heel veel bekend over de reparatiemogelijkheden. Uit een recent onderzoek blijkt dat een simpele aanpassing de levensduur van de accu met maar liefst 70% kan verlengen. Dat klinkt als toekomstmuziek maar het blijkt dat die aanpassing vrij eenvoudig kan worden doorgevoerd. De sleutel tot een langere acculevensduur ligt namelijk in de állereerste laadcyclus, zo hebben wetenschappers aan de prestigieuze Stanford Universiteit ontdekt.
Klein verschil met grote gevolgen
Het onderzoek is onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Joule. De onderzoekers ontdekten dat door de laadstroom tijdens de eerste laadbeurt te verhogen, de elektroden in de accu beter op elkaar worden afgestemd. Dit zorgt voor een stabielere accu die minder snel degradeert, wat uiteraard weer resulteert in een aanzienlijk langere levensduur.
Deze bevinding heeft dus betrekking heeft op de allereerste laadcyclus van de accu. Die heeft over het algemeen plaats in de fabriek waar de accu, de accumodule of het accupakket wordt geproduceerd. Het betekent dus niet dat je je EV voortaan altijd met een hogere laadsnelheid moet opladen om de levensduur van de accu te verlengen. Sterker nog, dat zou juist schadelijk kunnen zijn. Het gaat echt om die eerste keer dat de accu opgeladen wordt. Een soort 'firm handshake', die de toon zet voor de rest van de levensduur van de accu.
Een toekomst met accu's die langer meegaan
De implicaties van deze ontdekking kunnen uiteraard enorm. Fabrikanten van elektrische auto’s geven nu al vaak een vrij genereuze garantie op de levensduur van de accu. Maar stel je voor dat elektrische auto's na 13 jaar in plaats van 8 jaar nog steeds gegarandeerd 80% van hun oorspronkelijke actieradius hebben. Dat betekent minder zorgen over een mogelijk voortijdige vervanging van het accupakket (wat vaak gelijk staat aan ‘economisch total-loss’) en een hogere restwaarde van de auto. Bovendien draagt het uiteindelijk ook weer bij aan een duurzamere toekomst, met minder accuproductie en -afval, ook al kunnen EV-accu’s tegenwoordig bijna volledig worden gerecycled.
Aanpassing aan productieproces
Natuurlijk is het niet zo simpel als even de laadstroom verhogen. Op dit moment worden nieuwe EV-accu’s door de fabrikanten met een heel lage laadstroom opgeladen. Dat kun je niet zomaar veranderen. Accu’s worden in enorme aantallen geproduceerd en je kunt de laadstroom niet zomaar met een druk op de knop verhogen. Bovendien zullen de fabrikanten eerst zelf ook onderzoek willen doen, voordat ze hun productieprocessen zullen aanpassen. Hoelang dat allemaal gaat duren, durven we niet zomaar te voorspellen. Sowieso moet je eerder in jaren dan maanden denken.
Maar we mogen in ieder geval verwachten dat we over afzienbare termijn EV's zullen zien met een aanzienlijk langere levensduur van de accu, zonder dat hiervoor een veel duurdere accu vereist is. Dat zal de drempel om over te stappen op elektrisch rijden toch weer wat verlagen. Daarom is deze ontdekking een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van EV-accu’s én de toekomst van elektrisch rijden.
Foto: CATL
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford