Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Hyundai zet in op een elektrische variant van de Staria

Auteur Bas van der Weerd
10 juni 2024

Het lijkt erop dat er van de Hyundai Staria, de enigszins futuristische MPV die een paar jaar geleden zijn debuut maakte, ook elektrische variant gaat komen. Volgens geruchten uit verschillende, doorgaans behoorlijk betrouwbare bronnen staat er een volledig elektrische variant van de Staria op stapel. De verwachting is dat deze in 2026 in Europa gelanceerd zal worden. 

Europese lancering vanwege verwachte vraag

Hyundai schijnt grootse plannen voor de elektrische Staria te hebben en vastbesloten te zijn om deze in Europa te lanceren. Deze zet komt niet als een verrassing, gezien de verwachte toename in de vraag naar elektrische bestelwagens op het continent. Niet alleen vanwege de strengere Euro 7-emissienormen maar ook vanwege de ‘Zero Emission’ zones die in steeds meer Europese steden – binnenkort ook in Nederland – van kracht zijn. Met de Staria EV hoopt Hyundai goed in te kunnen spelen op de behoeften van consumenten en bedrijven en zo een prominente positie in deze groeiende markt in te kunnen nemen.

Huyndai Staria

Staria Luxury, Wagon en Van nu nog met dieselmotor

Hyundai Nederland heeft de Staria, voor zover wij kunnen zien, nog niet in het programma opgenomen. We kijken dus even naar de omringende landen voor wat meer informatie over de Staria. Daar is de huidige, 5,25 meter lange en nét geen 2 meter brede Hyundai Staria verkrijgbaar in drie varianten: Luxury, Wagon en Van.

De Luxury, die hier en daar Premium wordt genoemd, is een soort van VIP-busje en heeft ruimte voor zeven personen in de vorm van een 2-2-3 opstelling, met pilot seats op de eerste twee zitrijen. De Staria Wagon kan in totaal zelfs negen personen vervoeren en heeft een 3-3-2 opstelling, met in delen neerklapbare banken op de tweede en derde zitrij. Voorts is er nog de Van, een modern ogende bestelauto met een laadvolume van bijna 5 kubieke meter.

Voor de aandrijving zorgt een 2,2 l dieselmotor met een vermogen van maximaal 177 pk, die door middel van een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een automatische 8-versnellingsbak de voorwielen aandrift. De Luxury en Wagon hebben het ‘HTRAC All-Wheel Drive system’ dat alle vier de wielen aandrijft.

Elektrische variant van de Staria

Hoewel concrete details over de specificaties van de Huyndai Staria EV nog bijzonder schaars zijn, zal de elektrische Staria naar verwachting dezelfde ruime en comfortabele ervaring bieden als zijn diesel-tegenhangers. Dan uiteraard met de toegevoegde voordelen van emissievrij rijden en lagere gebruikskosten, en waarschijnlijk een iets geringer fysiek laadvermogen als nadeel. De accu maakt het rijklare gewicht immers wat hoger.

Volgens de geruchten zal de Staria EV worden met een NCM-accu van de vierde generatie met een capaciteit van 84 kWh. Die accu heeft een ruim 10% hogere capaciteit dan die van de ST1, Hyundai's eerste volledig elektrische bestelauto die dit voorjaar werd gelanceerd. Hiermee zou de Staria EV een actieradius van zo’n 324 kilometer hebben. Verder wordt er beweerd dat het 20 minuten duurt om de accu van 10% naar 80% op te laden.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie