Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Hyundai Initium: Geloof in waterstof blijft overeind

Auteur Bas van der Weerd

Hyundai lijkt het geloof in waterstof nog niet te hebben verloren. Dit ondanks het matige succes van de Nexo, hun eerste poging tot een waterstofauto voor de massa. Nu onthullen de Koreanen vol goede moed de Hyundai Initium. Deze concept car geeft een voorproefje van een gloednieuwe waterstof-elektrische SUV die begin 2025 op de markt moet verschijnen. Maar of dit de auto is die waterstof eindelijk op de kaart gaat zetten? Het gaat bij de acceptatie van waterstofauto’s immers niet alleen om de auto’s zelf, maar ook om de infrastructuur. En daar is de afgelopen nog niet zo gek veel verbeterd.

Nieuwe 'Art of Steel' designtaal

De Hyundai Initium is niet alleen een nieuwe poging om een waterstofauto op de markt te brengen, maar ook een compleet nieuwe designtaal: 'Art of Steel'. Weg met de ronde vormen, Hyundai kiest nu voor strakke lijnen, solide volumes en een robuuste uitstraling. Het geheel oogt modern en dynamisch, en sluit uiteraard ook naadloos aan bij HTWO, Hyundai's eigen waterstofmerk. Wat dat betreft straalt de Initium in alles uit dat Hyundai serieus werk wil maken van waterstoftechnologie.

Hyundai Initium waterstof-elektrische auto (FCEV)

Kilometers vreten op waterstof

Een van de grootste voordelen van waterstofauto's is hun potentieel voor een grote actieradius, gecombineerd met de korte tijd die er nodig is om brandstof te tanken. Hyundai stelt dan ook niet teleur met de Initium. Ze beloven een actieradius van meer dan 650 kilometer, mogelijk gemaakt door relatief grote waterstoftanks en een goede aerodynamica. Ook de aandrijflijn  - kennelijk overgenomen van de Nexo - is onder handen genomen. De verbeterde brandstofceltechnologie en accucapaciteit leveren een vermogen van 150 kW, wat voor vlotte acceleraties en een soepele rijervaring moet zorgen.

Technologie aangepast voor waterstofrijders

Hyundai heeft goed nagedacht over de specifieke behoeften van waterstofrijders. Een van de knelpunten is de gebrekkige infrastructuur. Daarom is de Initium uitgerust met een speciale routeplanner die helpt bij het vinden van waterstoftankstations. Deze tool geeft niet alleen de locatie van tankstations weer, maar ook informatie over de beschikbaarheid en eventuele wachttijden.

Ruimte voor het hele gezin

Hyundai heeft de Initium ontworpen als een ruime SUV, en hij moet dus perfect geschikt zijn voor gezinnen. De achterpassagiers zullen blij zijn met de royale beenruimte die de Koreanen beloven, en ook de kofferbak schijnt overbemeten te zijn. En voor wie onderweg elektrische apparaten wil gebruiken, is er de Vehicle-to-Load (V2L) functie, waarmee de auto dienst kan doen als stroombron.

Veiligheid staat natuurlijk ook voorop. De Initium is onder anderen voorzien van een versterkte carrosseriestructuur om de inzittenden optimale bescherming te bieden bij een aanrijding.

Is er nog toekomst voor waterstof?

Met de Initium laat Hyundai zien dat ze nog lang niet klaar zijn met waterstof. De concept car zal binnenkort te bewonderen zijn op autoshows in Los Angeles en Guangzhou. Of de Hyundai Initium de waterstofauto eindelijk tot een succes kan maken, dat blijft voor ons nog steeds een groot vraagteken. De toekomst zal dat natuurlijk moeten uitwijzen. Hyundai zet in ieder geval nog even in op deze op zich veelbelovende technologie.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie