Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Eindelijk is er zicht op een elektrische Range Rover

Auteur Bas van der Weerd

Bij de eerste generatie elektrische voertuigen waren al relatief veel SUV’s. Dit omdat de extra hoogte het inbouwen van een accupakket in de bodem vergemakkelijkt. Maar Range Rover, een SUV-merk bij uitstek, gaat zich nu pas wagen aan een elektrische SUV. Omdat de markt inmiddels diverse elektrische SUV’s in een vergelijkbaar segment kent, is het afwachten hoe groot de impact van de introductie van een elektrische Range Rover zal zijn. 

Marktaandeel

Vroeger leidde de komst van een nieuwe versie of generatie van de Range Rover overduidelijk tot hernieuwde belangstelling. Sommige mensen willen immers altijd het nieuwste van het nieuwste hebben. Maar het Britse merk betreedt het elektrische segment relatief laat, en daardoor zou het een uitdaging kunnen zijn om opnieuw marktaandeel te winnen.

Maar wie weet komen de Britten er goed mee weg en staan de kopers in de rij voor een elektrische Range Rover. Ze kunnen nu in ieder geval al een plekje op de wachtlijst reserveren. Best wel slim van het Britse merk, want met het woord ‘wachtlijst’ geef je mensen de indruk dat er veel vraag naar is. En dan wil je er als koper natuurlijk wel op tijd bij zijn.

Marktpositie en concurrentie

Met de geavanceerde 800V architectuur, waarmee hoge DC-laadsnelheden mogelijk zijn, en prestaties die vergelijkbaar zijn met de huidige Range Rover V8, belooft de elektrische Range Rover een krachtige concurrent in zijn segment te worden. De combinatie van deze eigenschappen, de belofte van een uitzonderlijke rijervaring, de all-terrain capaciteiten die we van Range Rover gewend zijn én het chique Britse imago, maken het model natuurlijk wel uniek. De tijd zal leren of dat genoeg om de concurrentie aan te gaan met andere spelers in dit segment. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Mercedes EQS SUV en de aangekondigde Volvo EX90 en Polestar 3.

Uiterst verfijnde rijervaring

Uiteraard is de elektrische Range Rover niet alleen een terreinwagen maar is hij ook ontworpen met de nadruk op luxe en comfort. Het model wordt gekenmerkt door een unieke actieve technologie die weggeluiden moet verminderen. Dit moet bijdragen aan een uiterst verfijnde rijervaring. Het voertuig heeft de ‘Modular Longitudinal’ architectuur als basis en wordt gebouwd in het Britse Solihull. De assemblage van de accupakketten en elektrische aandrijfeenheden vindt plaats in JLR’s nieuwe Electric Propulsion Manufacturing Centre in Wolverhampton, eveneens in het Verenigd Koninkrijk.

Niet alleen het feit dat het een volledig elektrisch model is moet bijdragen aan de duurzaamheid. JLR zet ook stappen naar meer milieubewuste productieprocessen. Op dit moment wordt de auto aan uitgebreide tests onderworpen. Deze vinden plaats onder uiteenlopende omstandigheden, van -40C tot +50C. Hiermee wil men de betrouwbaarheid van de elektrische aandrijflijn, de levensduur van de accu en de integriteit van chassis garanderen.

Boeiende combinatie

Helaas moeten we nog even wachten op de volledige specificaties en details. Maar al ruim voor de onthulling is het enthousiasme voor dit nieuwe model al duidelijk merkbaar in de Britse pers. De elektrische Range Rover belooft een boeiende combinatie van luxe, innovatie, duurzaamheid en all-terrain capaciteiten, waarmee het merk hopelijk ook zijn reputatie in de wereld van elektrische mobiliteit zal vestigen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie