Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Een boost voor de actieradius dankzij magnetronenergie?

Auteur Bas van der Weerd
10 mei 2024

Een revolutionaire technologie belooft de actieradius van elektrische auto's met maar liefst 70 procent te vergroten. Ja, dat klinkt inderdaad te mooi om waar te zijn. Toch zijn wetenschappers van de Universiteit van Birmingham bezig met de ontwikkeling van een innovatieve oplossing die de actieradius van elektrische auto’s een flinke boost zou kunnen geven.

Actieradius van EV’s blijft een heikel punt

De actieradius is sinds jaar en dag een belangrijk discussiepunt rond elektrische auto’s. Dit weerhoudt veel potentiële kopers ervan om de overstap te maken, mede vanwege de angst om onderweg met een lege accu te komen staan. Wetenschappers wereldwijd zoeken naar oplossingen voor dit probleem. Een team van de Universiteit van Birmingham lijkt nu een veelbelovende techniek in handen te hebben, die gebruikmaakt van magnetronenergie.

Magnetronenergie in ‘e-Thermal bank’ als aanvulling

Het hoofd van de afdeling Thermal Energy Engineering aan Birmingham’s School of Chemical Engineering, professor Yongliang Li, legt in een nieuwsbericht uit hoe deze technologie functioneert. De methode koppelt een chemische warmtepomp aan magnetronenergie, welke in staat is om naar behoefte verwarming of koeling te produceren met een veel hogere energiedichtheid dan traditionele batterijpakketten.

De zogenaamde 'e-Thermal bank', een secundaire energiebron voor elektrische voertuigen, wordt ‘opgeladen’ bij een regulier laadstation. Hier gebruikt het voertuig magnetronenergie om een chemische reactie te starten, die een vaste stof en damp scheidt en de damp vervolgens condenseert tot een vloeistof. Deze opgeslagen energie in de e-Thermal bank wordt tijdens het rijden gebruikt om de klimaatregeling van de auto efficiënter te laten werken, wat resulteert in een verlengde actieradius.

Professor Yongliang Li:

“We voorspellen dat e-Thermal banken, door conventionele HVAC en mogelijk een klein deel van het accupakket te vervangen, een efficiënte temperatuurregeling in de cabine en een actieradiusverlenging tot 70% kunnen bieden, tegen lagere kosten dan het vergroten van de accucapaciteit.”

Potentie en toekomstperspectieven

Deze technologie kan bijzonder nuttig zijn bij lage omgevingstemperaturen, waar de actieradius van elektrische voertuigen het meest beperkt is. Stel je voor, een 70 procent grotere actieradius zou inderdaad een gamechanger zijn voor de elektrische auto-industrie. De zogenaamde 'range anxiety' zou grotendeels kunnen verdwijnen, waardoor elektrisch rijden voor veel meer mensen een aantrekkelijke optie zou worden.

Uitdagingen en de weg vooruit

Er is natuurlijk nog veel werk aan de winkel. De technologie bevindt zich nog in de ontwikkelingsfase en er zijn uitdagingen zoals het extra gewicht en de kosten van de benodigde apparatuur. Daarnaast moet de veiligheid van het gebruik van magnetronenergie grondig worden onderzocht. De onderzoekers van Birmingham zijn optimistisch en verwachten dat hun uitvinding binnen enkele jaren op de markt zal verschijnen.

Is dit dé oplossing?

Of dit de ultieme oplossing is voor de actieradiusproblematiek van EV’s, moet nog blijken. Maar als het onderzoek van de Universiteit van Birmingham leidt tot een concrete verbetering, zou dit een grote stap voorwaarts zijn in de ontwikkeling en acceptatie van elektrisch rijden. Misschien is deze innovatie met magnetronenergie wel de sleutel tot een toekomst waarin we zorgeloos elektrisch kunnen rijden over lange afstanden, en niet alleen in auto's, maar mogelijk ook in andere vormen van transport.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie