De nieuwe Toyota Urban Cruiser komt met een déjà vu
Na een afwezigheid van tien jaar herintroduceert Toyota de Urban Cruiser. Maar ditmaal niet als een compacte stadsauto met een benzinemotor. Integendeel, de nieuwe Urban Cruiser is een compacte, volledig elektrische SUV. Maar als we hem zo zien staan, dan bekruipt ons een sterk gevoel van déjà vu. Niet alleen vanwege de naam, maar ook door zijn opvallende gelijkenis met een andere nieuwkomer: de Suzuki e-Vitara.
Een stoere stads-SUV
De Urban Cruiser is ontworpen volgens het "Urban Tech" thema van Toyota. Dat vertaalt zich in een robuuste, stoere uitstraling met krachtige lijnen en een redelijk opvallende "hammerhead" voorkant. De achterlichten lopen over de volledige breedte van de achterklep en benadrukken de gespierde vorm van de auto. Dat maakt ook deze Urban Cruiser een soort van blikvanger die zich heel aardig onderscheidt van de massa.
Met een lengte van 4,28 meter is de Urban Cruiser compact genoeg om zich vlot door de stad te bewegen. Zijn wendbaarheid wordt nog eens versterkt door een draaicirkel van slechts 10,4 meter. Afhankelijk van de uitvoering staat de Urban Cruiser op 18- of 19-inch lichtmetalen velgen, voorzien van aerodynamische wieldoppen.
Ruimte en flexibiliteit
Ondanks zijn compacte formaat biedt de Urban Cruiser verrassend veel ruimte, als we Toyota moeten geloven. De wielbasis van 2,7 meter – 14 centimeter langer dan die van de Toyota Yaris Cross – zorgt voor aardig wat beenruimte, zowel voor- als achterin. De achterbank is ook nog eens verschuifbaar, waardoor je de ruimte flexibel kunt indelen. Heb je meer bagageruimte nodig? Dan klap je de rugleuningen van de achterbank neer, dat kan zoals we wel vaker zien in delen van 40:20:40%.
Het interieur is robuust vormgegeven, met een vrij horizontaal opgebouwd dashboard en een hoge zitpositie die een goed overzicht op de weg geeft. En het wordt zomaar eens niet gedomineerd door een megagroot beeldscherm. De sfeer is licht en open, met een combinatie van zwarte en donkergrijze tinten. Sfeerverlichting met twaalf verschillende kleuren zorgt voor extra ambiance.
En heel wat technologie
Het dashboard is voorzien van een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel en een vrij bescheiden (10,1-inch) multimedia display met cloud-gebaseerde navigatie. Smartphone integratie is standaard, evenals de MyToyota app waarmee je onder andere de laadstatus van de accu kunt checken en laadsessies kunt plannen.
Zoals iedere moderne auto zit ook de Urban Cruiser boordevol moderne veiligheidstechnologie. Een uitgebreid pakket aan actieve veiligheidssystemen helpt om ongelukken te voorkomen en maakt ook het rijden zelf prettiger en makkelijker. Denk aan een pre-collision system, adaptieve cruise control, lane departure alert en een 360-graden camera.
Twee accupakketten, en ook keus uit FWD en AWD
De Toyota Urban Cruiser komt op de markt met twee accupakketten, beide gebaseerd op lithium-ijzerfosfaat (LFP) technologie. Daarbij is de kleinste (49 kWh) accu exclusief voor de voorwielaangedreven versie, die een vermogen van 106 kW (144 pk) levert. De 61 kWh accu is er voor zowel de voorwiel- als vierwielaangedreven variant, met respectievelijk 128 kW (174 pk) en 135 kW (184 pk).
Deze motor- en accuvarianten komen trouwens precies overeen met die van de Suzuki e-Vitara, en we kunnen deze dus ook echt als zustervoertuigen beschouwen. Alle versies zijn standaard uitgerust met een energiezuinige warmtepomp voor de airconditioning en een handmatig te bedienen accuvoorverwarming, zodat de accu ook bij koud weer optimaal presteert.
Vierwielaandrijving voor extra grip
Dat de Urban Cruiser een echte SUV, bewijst hij met de beschikbaarheid van een vierwielaangedreven versie. Natuurlijk is dat ook iets wat je van een echte Toyota (en Suzuki) SUV mag verwachten. Een extra elektromotor van 48 kW op de achteras zorgt voor optimale grip, handig op losse of gladde ondergronden. Handige features als Downhill Assist Control en Trail Mode maken de Urban Cruiser ook geschikt voor licht offroad-gebruik. Dat is natuurlijk wel wat minder ‘Urban’. De voorwielaangedreven modellen beschikken trouwens over een "snow mode" die helpt om wielspin op besneeuwde wegen te voorkomen.
Volgende maand in Brussel te zien
De Toyota Urban Cruiser beleeft – net als de Suzuki e-Vitara - zijn publieksdebuut op de Autosalon van Brussel in 2025. Die beurs wordt gehouden van 10 t/m 19 januari 2025. Wanneer de Toyota Urban Cruiser precies op de markt komt en wat hij gaat kosten, is nog niet bekend. Maar we verwachten dat hij rond de zomer gelanceerd zal worden, waarmee de introductie zo’n beetje gelijk met de e-Vitara zal lopen. Toyota heeft trouwens een leuke introductievideo van de Urban Cruiser gemaakt. We kunnen hem nog niet embedden, maar je kunt 'm hier bekijken.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford