De EV-rijder wil slim laden, en dat kán de piekbelastingen halveren
Het elektriciteitsnetwerk staat onder druk. Mede door de toenemende populariteit van elektrische auto's neemt de vraag naar elektriciteit toe. Dat kan leiden tot overbelasting wanneer iedereen in de avondspits thuiskomt en zijn of haar auto aan de lader hangt. Een uitdaging waar we de komende jaren steeds meer mee te maken zullen krijgen. Maar er is goed nieuws: slim laden lijkt inderdaad een veelbelovende oplossing te zijn om deze piekbelastingen op te vangen. Nog mooier is dat de EV-rijders daar volgens het de uitkomsten van het ‘Nationaal Laadonderzoek’ ook steeds positiever tegenover staan.
Slim laden draagt bij écht aan een stabiel elektriciteitsnet
In een eerder artikel op evupdate.nl schreven we al over een ander onderzoek over de mogelijkheid om met slim laden de piekbelastingen op het elektriciteitsnet te verminderen. Nu, dankzij een analyse en onderzoeken van eLaad.nl is er nog meer bewijs dat slim laden daadwerkelijk werkt. En niet alleen dat, uit de resultaten van het meest recente Nationaal laadonderzoek blijkt ook nog eens dat EV-rijders steeds meer openstaan voor deze technologie.
Als een bepaalde technologie een oplossing voor een probleem kan zijn, is het wel zo prettig als de gebruikers die oplossing ook willen adopteren en dat blijkt dus inderdaad het geval te zijn.
Wat is ‘slim laden’ eigenlijk?
Slim laden is niets meer of minder dan het aanpassen van het laadproces van een elektrische auto aan de omstandigheden (belasting) op het elektriciteitsnet. Dit kan betekenen dat het laden wordt uitgesteld tot een moment waarop er minder vraag naar elektriciteit is, of dat de laadsnelheid tijdens piekuren wordt verlaagd. Op deze manier wordt het elektriciteitsnet gelijkmatiger belast en zijn er minder piekbelastingen die problemen kunnen veroorzaken.
Geslaagde proef in Noord-Brabant en Limburg
In de provincies Noord-Brabant en Limburg is de afgelopen anderhalf jaar een proef gedaan met slim laden. In zes gemeenten werd de laadsnelheid van publieke laadpalen aangepast op basis van de beschikbare capaciteit op het lokale elektriciteitsnet. De resultaten waren veelbelovend: de avondpiek werd met maar liefst 35 tot 49 procent verminderd.
Dit betekent dat slim laden een enorme impact kan hebben op de belasting van het elektriciteitsnet. Het biedt ons de mogelijkheid om investeringen die voor het verzwaren van het net nodig zijn uit te stellen, of zelfs te beperken. En dat is goed nieuws voor iedereen, want het betekent dat we de energietransitie kunnen versnellen zonder dat we meteen overal nieuwe hoogspanningsleidingen, kabels en transformatorhuisjes hoeven te plaatsen.
Minder energie per laadbeurt, maar wel een stabieler net
Natuurlijk heeft slim laden ook gevolgen voor de EV-rijder. Er werd tijdens de proef gemiddeld 2 tot 4 procent minder energie geladen per laadsessie. Dit komt vooral doordat auto's die relatief kort geparkeerd stonden op het moment dat de laadsnelheid werd teruggeschroefd, naderhand niet voldoende tijd hadden om de langzamere laadsnelheid in te halen.
Maar die paar procent lijkt slechts een klein ongemak te zijn, dat de meeste EV-rijders niet deert. Uit het Nationaal Laadonderzoek 2024 blijkt namelijk dat steeds meer EV-rijders de voordelen van slim laden inzien. Ze zijn bereid om een beetje flexibiliteit te tonen, zolang het bijdraagt aan een stabieler elektriciteitsnet en een snellere energietransitie.
Onderzoek: EV-rijders omarmen slim laden
Het Nationaal Laadonderzoek 2024 laat zien dat steeds meer EV-rijders de voordelen van slim laden inzien. Vooral degenen die zelf de laadkosten betalen, zijn geïnteresseerd in het gebruik van dynamische stroomtarieven en het laden met zelf opgewekte zonne-energie. Maar liefst 91% van de thuisladers heeft ook zonnepanelen en wil deze energie vaker gebruiken om de auto op te laden. Er is ook een groeiende interesse in het gebruik van lagere stroomtarieven in daluren.
Ook op het werk en bij publieke laadpalen zien we een toename in slim laden. Dit jaar gaf 17% van de respondenten aan weleens slim te laden op het werk, tegenover 10% vorig jaar. Bij publieke laadpalen steeg dit percentage van 14% naar 23%. Een mooie ontwikkeling, want dit laat zien dat EV-rijders steeds bewuster worden van hun impact op het elektriciteitsnet en ook bereid zijn om hun laadgedrag aan te passen.
Een kwestie van geven en nemen
Natuurlijk is er ook nog ruimte voor verbetering. Zo blijkt uit het onderzoek dat EV-rijders minder behoefte hebben aan laadzekerheid bij slim laden. Vorig jaar gaf nog 72% aan alleen te kiezen voor slim laden als er een minimaal laadvolume gegarandeerd kon worden. Dit jaar is dat percentage gedaald naar 43%. We zouden hieruit kunnen concluderen dat EV-rijders steeds meer vertrouwen hebben in de technologie (en de beschikbaarheid van laadinfrastructuur) en daardoor bereid zijn om wat meer risico te nemen.
De bereidheid om meer te betalen tijdens piekuren is trouwens nog niet helemaal vanzelfsprekend. EV-rijders zijn hier wel toe bereid, maar dan wel met een zogenaamde 'opt-out' mogelijkheid, zodat ze altijd tegen een meerprijs kunnen laden als dat echt nodig is. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel om slim laden voor een breder publiek aantrekkelijker te maken.
De toekomst van slim laden
Ondanks deze kleine hobbels ziet de toekomst van slim laden er rooskleurig uit. Met de toenemende populariteit van EV's en de groeiende druk op het elektriciteitsnet, zal slim laden een belangrijke rol kunnen spelen in de energietransitie. Deze technologie stelt ons in staat om de voordelen van elektrisch rijden te benutten, zonder dat we het elektriciteitsnet overbelasten.
Daarom komt het extra goed uit dat de EV-rijders klaar lijken te zijn voor deze toekomst. Ze omarmen slim laden steeds meer en zijn bereid om hun steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld. Maar de technologie is nog lang niet overal beschikbaar en hij moet dan ook nog eens door zoveel mogelijk elektrische rijders worden geadopteerd. Gelukkig zijn er, in tegenstelling tot V2G (Vehicle-to-Grid), geen aanpassingen aan de auto’s nodig. Daarom is slim laden ook nog eens betrekkelijk eenvoudig en snel te implementeren.
Daarom is het nu aan de overheid, netbeheerders en laadpaalexploitanten om ervoor te zorgen dat slim laden toegankelijk is, én aantrekkelijk genoeg voor iedereen. Met goede communicatie, transparantie en flexibele laadoplossingen kunnen we samen zorgen voor een succesvolle uitrol van slim laden en de overgang naar een volledig elektrische toekomst versoepelen.
Bronnen:
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford