Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De nog geen 900 kilo wegende Ariel E-Nomad Concept is klaar voor elk avontuur

Auteur Bas van der Weerd
30 augustus 2024

Ariel, een klein Brits bedrijf dat bekendstaat om zijn compromisloze, lichtgewicht en exclusieve twee- en vierwielers, heeft een elektrische conceptversie van zijn offroad-beest, de Nomad, onthuld. Deze E-Nomad Concept belooft dezelfde compromisloze prestaties en terreinvaardigheid als zijn door een benzinemotor aangedreven broertje, maar dan met een elektrische aandrijflijn en een verrassend duurzaam tintje. 

Typisch Ariel

Dit is echter niet het eerste uitstapje van Ariel in de wereld van elektrische mobiliteit. Het bedrijf heeft al naam gemaakt met geavanceerde e-bikes en exclusieve elektrische motorfietsen, vaak in kleine series en aantallen geproduceerd. Ariel heeft een reputatie opgebouwd als een bouwer van nichevoertuigen die de grenzen van prestaties en innovatie verleggen.

Lichtgewicht en razendsnel

De E-Nomad Concept is een toonbeeld van Ariels obsessie met gewichtsbesparing. Met een gewicht van slechts 896 kg is hij een vedergewicht in de wereld van elektrische terreinwagens. Dankzij een krachtige elektromotor van 210 kW (281 pk) schiet dit nog geen 900 kilo wegende voertuigje hij in slechts 3,4 seconden naar 100 km/u. En met een actieradius van 240 kilometer, mogelijk gemaakt door een 41 kWh accupakket, kun je ook nog eens een aardige afstand afleggen, al is dat natuurlijk niet het primaire doel van dit terreinmonstertje.

Vlasvezel in plaats van koolstofvezel

Een van de meest opvallende innovaties van de E-Nomad Concept is het gebruik van vlasvezel biocomposiet voor de carrosseriepanelen. Dit materiaal is niet alleen 9% lichter dan koolstofvezel, maar tijdens de productie heeft ook een 73% lagere CO2-uitstoot. Een mooie stap richting een duurzamere toekomst, zonder concessies te doen aan de sterkte en stijfheid van de carrosserie.

Klaar voor het avontuur

Net als zijn benzine-aangedreven broer is de E-Nomad Concept ontworpen om elk terrein te trotseren. Met zijn hoge bodemvrijheid, robuuste ophanging en vierwielaandrijving (naar verwachting in het productiemodel) is hij klaar voor modder, rotsen en alles daartussenin. Verschillende rijmodi zorgen ervoor dat je de auto kunt aanpassen aan de omstandigheden, of je nu op zoek bent naar maximale prestaties op de weg of optimale grip in het terrein.

Toekomstmuziek, maar met concrete intenties

De E-Nomad Concept is voorlopig nog een studiemodel, maar Ariel heeft aangegeven dat het de intentie heeft om de auto in 2026 in productie te nemen. De prijs zal naar verwachting richting de ton gaan. Maar voor die prijs krijg je wel een unieke, compromisloze auto die klaar is voor elk avontuur, of je nu op zoek bent naar adrenaline op het circuit of naar rust en stilte in de natuur.

Samenspel

Ariel laat met De E-Nomad Concept niet alleen zien dat elektrisch rijden en offroad-plezier perfect samengaan, maar ook dat duurzaamheid en prestaties geen tegenpolen hoeven te zijn. Integendeel zelfs, bij de E-Nomad gaan deze perfect samen. Daarom kijken we reikhalzend uit naar de productieversie van deze elektrische avonturier, al houden we er ook terdege rekening mee dat die productie tot slechts enkele stuks voor de ‘happy few’ beperkt kan blijven.


Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie