CEER, nieuw Saudische EV-merk, onthult via 'geluid'
CEER, het eerste elektrische automerk uit Saoedi-Arabië, presenteert zijn nieuwe unieke sonore identiteit: “Pulse of the Land”. Deze muzikale signatuur moet het ontwerp-DNA van CEER-auto’s hoorbaar maken — een auditieve vertaling van het merk: futuristisch, ambitieus én geworteld in Saoedi-Arabische cultuur. Het 'klinkt' nog vaag, maar in 2026 kunnen we voor het eerst visueel kennismaken met CEER.
Een geluid met een verhaal
“Pulse of the Land” transformeert natuurlijke geluiden uit Saoedi-Arabië — denk aan wind door zandduinen, stromend water in wadis — naar moderne, synthesizer-gedreven soundscapes. In plaats van eerst een model te laten 'zien', komt nu eerst het geluid. Het resultaat is een fusie van natuur en technologie: een geluid dat zowel aspiratie oproept als internationale aantrekkingskracht heeft. Deze sound zal opduiken bij alle klantcontactpunten: marketing, callcenter, showrooms, events — én in de auto’s zelf. CEER-voertuigen krijgen 30 unieke onboard-geluiden, geïnspireerd op het merkthema, voor een herkenbare en meeslepende ervaring.
Volgens CEER’s Chief Commercial Officer is de sonic identity “the heartbeat of our brand” — het verbindt de ambitie van het merk met Saudische roots en versterkt CEER als “vertrouwde, visionaire en aspiratiegerichte” auto-maker die zich wil onderscheiden.
De compositie bevat 32 pulsen — een verwijzing naar de 32 verlichtingselementen in het front- en achterlichtdesign van CEER-auto’s, en een subtiele knipoog naar 1932, het jaar waarin Saoedi-Arabië werd gesticht. Daarmee wordt de heritage van het koninkrijk verweven met de visie op de toekomst.
CEER: strategische ambities en technologische partnerschappen
CEER is in 2022 gelanceerd als eerste Saoedische EV-merk, een joint venture tussen Public Investment Fund (PIF) en Hon Hai Precision Industry Co. (Foxconn). Voor voertuigontwikkeling gebruikt CEER gelicentieerde componenttechnologie van BMW.
Voor haar vlaggenschip-EV’s werkt CEER bovendien samen met Rimac Technology om high-performance elektrische aandrijfsystemen te leveren.
De auto’s worden ontworpen en gebouwd in Saoedi-Arabië: de productie vindt plaats in een fabriek die verrijst in King Abdullah Economic City (KAEC), op een terrein van meer dan 1 miljoen vierkante meter.
CEER versus Lucid: twee strategieën onder PIF-vlag
De strategie van CEER kan worden vergeleken met die van Lucid Motors — eveneens verbonden aan het PIF. Lucid, van oorsprong Amerikaans, kreeg in 2018 een investering van meer dan US$ 1 miljard van PIF om de commercialisering van hun EV’s mogelijk te maken. Daarnaast kondigde Lucid plannen aan om een fabriek te bouwen in Saoedi-Arabië, in KAEC, waarmee het land opnieuw zichzelf positioneert voor de groei van EV-productie.
Waar Lucid mikt op de introductie van luxe EV’s voor een mondiaal publiek, probeert CEER — met “Pulse of the Land” — een geluid en merkidentiteit neer te zetten die diep resoneren met de Saoedische cultuur én de transitie naar duurzame mobiliteit binnen het Midden-Oosten ondersteunen. Meer informatie over de doelgroep van CEER of de prijsrange is allemaal nog niet bekend.
In die zin vertegenwoordigen beide merken twee kanten van dezelfde strategie: Lucid als internationale speler met sprint naar luxe en wereldwijde marktpenetratie; CEER als lokaal verankerd, Saudisch-gedreven merk met ambitie voor regionaal leiderschap en culturele eigenheid. Europese levering wordt vooralsnog nog niet uitgezonderd.
Wat betekent dit voor 2026 en verder?
Met de lancering van de sonic identity toont CEER dat het niet alleen om auto’s gaat, maar om een holistische merkervaring. Zodra de eerste modellen in 2026 op de markt komen, zullen ook de geluiden — van showroom tot rijervaring — onderdeel zijn van hoe CEER zich onderscheidt.
Met partners als BMW, Foxconn en Rimac, een productiecomplex in KAEC én een design- en merkstrategie die verankerd is in Saudische identiteit én futurisme, zet CEER een stevige toon in de race om EV-dominantie in de regio.





2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford